Fotosidans Forum > Annat > Lag, moral och etik > Direktsändning över Internet, alltid tillståndspliktigt?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-04-06, 14:24
PeterWem

Direktsändning över Internet, alltid tillståndspliktigt?
Jag tog upp frågan tidigare i en forumtråd där en reporter hamnade i blåsvädret vid ett SD-möte, men frågan tog sig inte där. Ämnet har dessutom åter blivit aktuellt i och med att Ingrid Carlqvist fälldes i Helsingborgs tingsrätt under veckan som gick efter att ha livesänt podcast.

1. Behöver man alltid vara ansvarig utgivare för att direktsända över Internet, d.v.s. omöjligt att direktsända över Youtube eftersom man aldrig är ansvarig utgivare där?

2. Behöver jag alltid tillstånd eller registrering som ansvarig utgivare att själv direktsända via min egna hemsida med utgivningsbevis?

3. Hur lång tid ska ha förflutit för att det inte ska räknas som direktsändning längre?

Domen i fallet med Ingrid Carlqvist kan jag först få tag i på måndag om ingen spridit den.
Gammal 2019-04-06, 14:35
PeterWem

Har inte hunnit läsa, men enligt denna dom verkar det som att sporadiska direktsändningar, t.ex. på katter, inte är tillståndspliktiga.
https://lagen.nu/dom/nja/2018s562
Gammal 2019-04-06, 14:45
Umi71

https://www.mprt.se/att-sanda/krav-o...arig-utgivare/
Gammal 2019-04-06, 14:54
PeterWem

Ännu en länk inom ämnet https://www.jk.se/rattegangar/tryck-...de/6454-10-35/
Gammal 2019-04-06, 16:27
Umi71

Alltså behövs det tillstånd om man ska göra direkt sändningar tillgängliga för allmänheten.
Gammal 2019-04-06, 17:46
PeterWem

Umi71 skrev: Alltså behövs det tillstånd om man ska göra direkt sändningar tillgängliga för allmänheten.
Tydligen går det bra i vissa fall, t.ex. våldtäktsmålet förra året som jag nu läst färdigt, medan andra fall, eurocop-målet och Ingrid Carlqvist-målet inte går bra.
Gammal 2019-04-06, 23:14
PMD

Yttrandefrihet?
Tillståndspliktigt är väl fel ord, men det tycks vara klarlagt att det inte är tillåtet att direktsända utan att ha registrerat en ansvarig utgivare.

Sverige, som för några år sen slog sig för bröstet för att ha världens äldsta tryckfrihetslag, borde nog kunna vara lite bättre än så här när det gäller yttrandefrihet.
Gammal 2019-04-07, 01:03
PeterWem

PMD skrev: Tillståndspliktigt är väl fel ord, men det tycks vara klarlagt att det inte är tillåtet att direktsända utan att ha registrerat en ansvarig utgivare.

Sverige, som för några år sen slog sig för bröstet för att ha världens äldsta tryckfrihetslag, borde nog kunna vara lite bättre än så här när det gäller yttrandefrihet.
Eftersom ingen i Sverige är ansvarig utgivare för Facebook eller Youtube innebär det att man inte kan direktsända där om det inte är något sporadiskt och tillfälligt. Åtminstone tolkar jag det så. RT News Live skulle inte fungera i Sverige eftersom det sänds direkt över Youtube.
Gammal 2019-04-07, 01:27
PMD

Din tredje fråga i första inlägget är intressant och är något som borde prövas av en domstol.

Vem ställer upp som försökskanin? :-)

Jag kan inte riktigt inse varför lagen skiljer på direktsändning och annan sändning. Har du någon referens till förarbeten som förklarar det?
Gammal 2019-04-10, 10:03
PeterWem

PMD skrev: Din tredje fråga i första inlägget är intressant och är något som borde prövas av en domstol.

Vem ställer upp som försökskanin? :-)

Jag kan inte riktigt inse varför lagen skiljer på direktsändning och annan sändning. Har du någon referens till förarbeten som förklarar det?
Det hela blev plötsligt än mer intressant nu när även samma tingsrätt direktsänt utan ansvarig utgivare. https://www.nyatider.nu/helsingborgs...arig-utgivare/

Tingsrättens chef Ylva Norling Jönsson erkänner till Nya Tider att det var fel. Hon säger att de har varit i ”kontakt med myndigheten i efterhand och om vi gör om det här igen så skulle vi haft en ansvarig utgivare för det.”
Gammal 2019-04-10, 13:36
PMD

Den sändningen borde väl också polisanmälas så att en domstolsprövning görs. Det kanske inte är samma sak när en myndighet direktsänder utan ansvarig utgivare (trots vad tingsrättens chef sa till NT).

Tillägg: en hastig googling om händelsen gav bara träff på Nya Tider. Nyheten kanske är för färsk för att någon annan ska ha hunnit skriva om den?
Gammal 2019-04-10, 14:04
Thomas Strandberg

Vill man vara cynisk beror det nog helt och hållet på vad som sänds.
Migrationskritik = Tillstånd erfodras
Lekande katter = Ingen bryr sig
PeterWem skrev: Jag tog upp frågan tidigare i en forumtråd där en reporter hamnade i blåsvädret vid ett SD-möte, men frågan tog sig inte där. Ämnet har dessutom åter blivit aktuellt i och med att Ingrid Carlqvist fälldes i Helsingborgs tingsrätt under veckan som gick efter att ha livesänt podcast.

1. Behöver man alltid vara ansvarig utgivare för att direktsända över Internet, d.v.s. omöjligt att direktsända över Youtube eftersom man aldrig är ansvarig utgivare där?

2. Behöver jag alltid tillstånd eller registrering som ansvarig utgivare att själv direktsända via min egna hemsida med utgivningsbevis?

3. Hur lång tid ska ha förflutit för att det inte ska räknas som direktsändning längre?

Domen i fallet med Ingrid Carlqvist kan jag först få tag i på måndag om ingen spridit den.

Senast redigerad av Thomas Strandberg den 2019-04-10 klockan 14:21.
Gammal 2019-04-10, 14:09
PeterWem

PMD skrev: Den sändningen borde väl också polisanmälas så att en domstolsprövning görs. Det kanske inte är samma sak när en myndighet direktsänder utan ansvarig utgivare (trots vad tingsrättens chef sa till NT).

Tillägg: en hastig googling om händelsen gav bara träff på Nya Tider. Nyheten kanske är för färsk för att någon annan ska ha hunnit skriva om den?
Jag tror ingen annan tidning kommer ta upp det eftersom nyheten just är från Nya Tider.

Regeringen har också varit i blåsväder

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=4588656
Gammal 2019-04-10, 15:14
PMD

PeterWem skrev: Jag tror ingen annan tidning kommer ta upp det eftersom nyheten just är från Nya Tider.
Lite synd i så fall. Jag vill gärna läsa om en kontroversiell nyhet i flera olika media.

Ett tryckfrihetsbrott är väl ett angivelsebrott, så någon måste polisanmäla för att en åklagare ska ta upp fallet?

Måste en domare i en svensk domstol anmäla ett brott om denne får kännedom om det?

Juridikfronten kanske är på alerten och anmäler Helsingborgs tingsrätt för den olagliga direktsändningen? :-)
Gammal 2019-04-11, 08:15
iSolen.se

PeterWem skrev: Jag tror ingen annan tidning kommer ta upp det eftersom nyheten just är från Nya Tider.

Regeringen har också varit i blåsväder

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=4588656
Kan ha att göra med att inte bara rapporterad av Nya Tider utan skapad av dem.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:36.

Elinchrom ELB 500 TTL