Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Begagnat köpråd Systemkamera för nybörjare, ca 5-7000 kr

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-06-05, 08:09
Erik Schalin

StanM skrev: Nedanstående är bara ett exempel.
Storlek
Sony A6000 = 5
Nikon D7200 = 2
Nikon D3 = 1

Vikt
Samma som storlek
Det är ju personberoende och kräver att man vet vad man prioriterar.
Storlek
Sony A6000 = 1
Nikon D7200 = 4
Nikon D3 = 2

Vikt
Sony A6000 = 5
Nikon D7200 = 5
Nikon D3 = 2

Men visst är det bra att inte bara titta med hjärtat, det kan bli så dyrt för plånboken...
Gammal 2019-06-05, 11:12
fotobollfoto

cardazio skrev: Säljer inte min d800e, men föreslår dessa alternativ, så har hon ett proffshus som är lättarbetat och gör riktigt bra ifrån sig. När det sedan tar sig är det bara att komplettera med nytt objektiv / blixt (istället för att köpa sämre saker och behöva byta ut allt sedan). Bland annat har huset stöd för HSS upp till 1/8000s vilket de lägre serierna inte har.

D800 + 50 f/1.8D = 6500
D800E + 50 f/1.8D = 7500

85 f1.8G är prisvärt 2800-3000 kr om man vill ha ett riktigt bra porträttobjektiv (eftersom ni nämnde att bidgeten kan sträcka sig till 10k)
Men djuren långt borta då. Ska det objektivet kosta 1 kr?
Gammal 2019-06-05, 11:23
martley

StanM skrev: [..]
Ett förslag är att man sätter ihop en lista över de viktigaste egenskaperna man vill ha hos en kamera och sedan betygsätter man vissa utvalda kameror 1-5 (1=sämst, 5=bäst) gällande dessa egenskaper. Summan per kamera kan ge en fingervisning om i vilket härad man skall leta.
Nedanstående är bara ett exempel.

Storlek
Sony A6000 = 5
Nikon D7200 = 2
Nikon D3 = 1

Vikt
Samma som storlek

Batteritid
Nikon D3 = 5
Nikon D7200 = 4
Sony A6000 = 1

Osv.

Man kan använda detta till en början, hålla sig till fakta, innan känslorna ev. tar över.
Sedan bör man komma ihåg att man kan nå till en punkt där man har samlat på sig så många objektiv, mycket pengar investerat i dem, att det är objektiven som låser in en i ett visst system. Det blir mao dyrt att byta system.

Hils,
Stan
Det var ungefär så om jag gjorde när jag köpte ny kamera för ett tag sedan. Det blev till och med ett excelblad med kameramodeller och egenskaper samt lite kluriga algoritmer för att räkna fram en totalpoäng. Jag satte för tydlighetens skull även in min gamla kamera i den listan.
En risk med en sådan lista är att man glömmer att ta med någon parameter som senare kommer att visa sig vara viktig, eller att man har med och viktar en egenskap högt som senare visar sig vara ointressant. En del egenskaper är svåra att parametrisera på samma uppenbara sätt som exempelvis kortast möjliga slutartid eller sensorstorlek. Lite dyrare kameror kan ha fler funktioner i menysystemet eller så kan reglage och knappar vara bättre utformade. Vissa egenskaper bedömer olika personer som mer eller mindre viktiga och även positiva i stället för negativa, som t.ex. storlek och vikt.
Det är också viktigt att vikta olika egenskaper efter personlig uppfattning och personliga förutsättningar. Är till exempel en kamera bättre eller sämre än en annan kamera som är dubbelt så dyr men kan ta bilder på hälften så lång slutartid ?
Gammal 2019-06-05, 11:33
Flash Gordon

martley skrev: Det var ungefär så om jag gjorde när jag köpte ny kamera för ett tag sedan. Det blev till och med ett excelblad med kameramodeller och egenskaper samt lite kluriga algoritmer för att räkna fram en totalpoäng. Jag satte för tydlighetens skull även in min gamla kamera i den listan.
En risk med en sådan lista är att man glömmer att ta med någon parameter som senare kommer att visa sig vara viktig, eller att man har med och viktar en egenskap högt som senare visar sig vara ointressant. En del egenskaper är svåra att parametrisera på samma uppenbara sätt som exempelvis kortast möjliga slutartid eller sensorstorlek. Lite dyrare kameror kan ha fler funktioner i menysystemet eller så kan reglage och knappar vara bättre utformade. Vissa egenskaper bedömer olika personer som mer eller mindre viktiga och även positiva i stället för negativa, som t.ex. storlek och vikt.
Det är också viktigt att vikta olika egenskaper efter personlig uppfattning och personliga förutsättningar. Är till exempel en kamera bättre eller sämre än en annan kamera som är dubbelt så dyr men kan ta bilder på hälften så lång slutartid ?
Räknar du fram den perfekta frun på samma sätt? För en kamera är nog mer som en fru. Det gillar att hitta någon man gillar. Där handlar det mer om magkänsla än om siffror.
Gammal 2019-06-05, 11:46
Ventures

martley skrev: Det var ungefär så om jag gjorde när jag köpte ny kamera för ett tag sedan. Det blev till och med ett excelblad med kameramodeller och egenskaper samt lite kluriga algoritmer för att räkna fram en totalpoäng. Jag satte för tydlighetens skull även in min gamla kamera i den listan.
Varför göra det så komplicerat? Ingen gör väl en excelfil ens när man ska skaffa sig en livspartner. En kamera kan man byta när som helst.

Köp en begagnad kamera och använd den tills det är kameran som blir begränsande. Då vet man mycket väl vad nästa kamera behöver ha för egenskaper.
Gammal 2019-06-05, 11:49
Erik Schalin

Flash Gordon skrev: Räknar du fram den perfekta frun på samma sätt?
Vad bra & enkelt det hade blivit.
ha ha ha
Gammal 2019-06-05, 15:21
PMD

Ventures skrev: Varför göra det så komplicerat? Ingen gör väl en excelfil ens när man ska skaffa sig en livspartner. En kamera kan man byta när som helst.
Flash Gordon skrev: Räknar du fram den perfekta frun på samma sätt?
Det kanske inte vore så dumt att göra det? Då skulle kanske det bli färre skilsmässor.
Den här kvinnan tog till dataanalys för att hitta en lämplig partner och det gick rätt bra. :-)

Flash Gordon skrev: För en kamera är nog mer som en fru. Det gillar att hitta någon man gillar. Där handlar det mer om magkänsla än om siffror.
En kamera är ett verktyg. Det gäller att hitta en som man tycker om att använda, som ger de (tekniska) resultat som man vill ha och som man har råd med. Att köpa en kamera är nog trots allt lite annorlunda mot att hitta en fru (eller en man, vilket eventuellt vore en mer passande analogi i det här fallet). [Här passar ett dåligt skämt in om att jag precis har gjort en perfekt analogi mellan att skaffa en kamera och att hitta en fru, men poängen är alltså att de inte liknar varandra].

Jag tror att det är en bra övning att gå igenom egenskaperna hos de kameror man har intresserat sig för och fundera på vilken som passar en bäst i varje kategori. Det viktigaste urvalskriterier är dock att känna på kamera för att se hur man trivs med den, och helst provfotografera lite också.

Man behöver inte ta till ett spreadsheet. Det går att göra övningen lite mindre formellt också.

Senast redigerad av PMD den 2019-06-05 klockan 15:40.
Gammal 2019-06-05, 18:14
martley

Flash Gordon skrev: Räknar du fram den perfekta frun på samma sätt? För en kamera är nog mer som en fru. Det gillar att hitta någon man gillar. Där handlar det mer om magkänsla än om siffror.
Nä.

Men det handlar väl mest att, precis som med kameran, använda de verktyg man har och som man behärskar bäst, och jag kan knappt tyda de hieroglyfer jag skulle drista mig att krafsa ned på ett papper. Dessutom kan man klistra in fungerande länkar till tillverkarsidor och recensioner. Ok, det kan vara lite Overkill tycker somliga, men en del lägger ner mycket längre tid per bild i Photoshop än det tog för mig att sätta ihop det bladet. Sen roade det mig också.
Gammal 2019-06-07, 19:23
Shinyrubber

För att flika in.
För att börja, för att ens kunna börja sätta poäng på kameror osv så krävs det kunskap om varje modell. Och har man inte den kunskapen så måste man gräva ner sig i massor med tester och sen börja föra över det du läst till siffror.
Ja du hör själv, det är inte det Maria frågar efter. Självklart är det du säger inte fel, men det kräver ett engagemang och tid, som inte är rimlig.

Hon valde att gå med här just för att ta del av eran ofantliga mängd kunskap och koka ner det i några konkreta förslag.
Sen får jag nog ta mig friheten att kanske förklara (med risk att det är fel, men då får maria rätta mig) att när maria säger fota macro och fota telezoom som menar hon inte i den bemärkelsen ni tänker proffskvalitet ala omslag nationalgeografik.
Utan vi får tänka tillbaka till när vi själva var nybörjare. För tänker vi det så är det precis som endel säger, då räcker inte ens budgeten till ett enda objektiv.
Utan vi ska reda ner såsen till ett lämpligt förslag där det är okej enough =)

Kokar vi ner det som sagts så kan man väl säga att det som föreslås är Fuji,Nikon,Canon.

Vilka modeller av dessa tycker ni då är vettiga. begagnat i första hand.
Jag föreslog Nikon D3s eller Nikon D800 eller D750.
Alternativ Fujiu x-t20
https://www.blocket.se/goteborg/Niko....htm?ca=10&w=3
Hur tycker nu det låter ?

Senast redigerad av Shinyrubber den 2019-06-07 klockan 19:47.
Gammal 2019-06-08, 00:03
PMD

Valet av kamera är faktiskt inte jätteviktigt. En del av budgeten bör spenderas på en bra fotokurs. Jag tror att Maria vinner rätt mycket på att gå en kurs innan hon väljer kamera, men om inte det är möjligt är nog det vettigaste att köpa en ganska billig kamera så att det är ekonomiskt möjligt att byta till en annan kamera efter kursen.
Gammal 2019-06-08, 07:36
rronnbac

Eftersom jag är mest insatt i Canon-världen så ger jag mina alternativ och förslag därifrån

OBJEKTIV
* Vidvinkel, Canon EF-S 10-18mm IS STM, cirka 1500:- begagnat
* Normal-zoom, Canon EF-S 18-55mm IS STM, ingår ofta med de kamerahusen jag kommer föreslå, annars under 1000:- begagnat
* Alternativ normalzoom, bättre men dyrare och tyngre, Sigma 17-50mm f/2.8 OS HSM
* Teleobjektiv, Canon EF-S 55--250mm IS STM, cirka 1500:- begagnat

KAMERAHUS
Om mindre vikt och storlek är prioriterat så Canon EOS 100D, mkt liten och charmig och ändå ganska kapabel. Cirka 2000:- begagnat med 18-55-objektiv

Om funktionalitet, reglage, tålighet, autofokus etc är viktigare, så Canon EOS 70D Otroligt allsidig kamera med få svaga punkter. Den klarar i princip alla uppgifter, från sport, till filmning, till makro etc. Cirka 3500:- begagnat, cirka 4500 med 18-55-objektiv.

Alla kameror har sina för- och nackdelar, men personligen kan jag tycka att t.ex 70D med ovanstående objektiv är inihelsike mkt kamera för pengarna och jag skulle utan problem kunna fota allt jag vill med den kombon.
Gammal 2019-06-08, 08:42
martley

rronnbac skrev: Eftersom jag är mest insatt i Canon-världen så ger jag mina alternativ och förslag därifrån

OBJEKTIV
* Vidvinkel, Canon EF-S 10-18mm IS STM, cirka 1500:- begagnat
* Normal-zoom, Canon EF-S 18-55mm IS STM, ingår ofta med de kamerahusen jag kommer föreslå, annars under 1000:- begagnat
* Alternativ normalzoom, bättre men dyrare och tyngre, Sigma 17-50mm f/2.8 OS HSM
* Teleobjektiv, Canon EF-S 55--250mm IS STM, cirka 1500:- begagnat

KAMERAHUS
Om mindre vikt och storlek är prioriterat så Canon EOS 100D, mkt liten och charmig och ändå ganska kapabel. Cirka 2000:- begagnat med 18-55-objektiv

Om funktionalitet, reglage, tålighet, autofokus etc är viktigare, så Canon EOS 70D Otroligt allsidig kamera med få svaga punkter. Den klarar i princip alla uppgifter, från sport, till filmning, till makro etc. Cirka 3500:- begagnat, cirka 4500 med 18-55-objektiv.

Alla kameror har sina för- och nackdelar, men personligen kan jag tycka att t.ex 70D med ovanstående objektiv är inihelsike mkt kamera för pengarna och jag skulle utan problem kunna fota allt jag vill med den kombon.
Eftersom Canon nyss släppt 250D så är det rimligt att anta att det blir en liten uppgång för utbudet av 200D på begagnatmarknaden och att nypriset går ned. Det är en fyra år nyare modell än 100D med nästan identisk storlek men med nyare processor och större bildsensor, utvikbar display och WiFi- och Bluetooth-stöd och bättre batterikapacitet.
Din objektivlista kan jag skriva under på, möjligen att jag byter ut 18-55 mot 18-135.

Senast redigerad av martley den 2019-06-08 klockan 08:57.
Gammal 2019-06-08, 14:11
Shinyrubber

PMD skrev: Valet av kamera är faktiskt inte jätteviktigt. En del av budgeten bör spenderas på en bra fotokurs. Jag tror att Maria vinner rätt mycket på att gå en kurs innan hon väljer kamera, men om inte det är möjligt är nog det vettigaste att köpa en ganska billig kamera så att det är ekonomiskt möjligt att byta till en annan kamera efter kursen.
tycker du har helt rätt där =)
Gammal 2019-06-08, 14:31
Flash Gordon

Shinyrubber skrev: tycker du har helt rätt där =)
Ju längre man kan skjuta upp att köpa något desto bättre. Fast skall man gå en kurs bör man ju ha något att öva med. Annars blir det väldigt teoretiskt och nog inte särskilt stimulerande.

Vi ser ständigt här på fotosidan personer som vill ta bättre bilder. DE har fått smak på fotografering med mobilkameran. Nu vill de ta nästa steg. De köper en bra kamera och börjar fota. Bilderna blir oskarpa, för mörka eller ljusa eller på annat sätt inte bra.
För bättre bilder måste man kunna en hel del och skaffa sig erfarenhet.

Vi som växter upp med gamla analoga kameror på 60-90-talet var tvungna att lära oss. Annars blev det inga bra bilder. Gud vet hur mycket jag lagt ner på film och framkallning för att skaffa mig den erfarenheten. Den tidens kameror krävde att fotografen visste vad hen gjorde.

Att välja kamera är ofta steget in i välja kamerasystem.

När man bara har en kamera och ett objektiv är man ännu inte fast. Det är lätt att byta ut det mot ett kameramärke. Kostar ofta en slant men ingen förmögenhet.

Har man skaffat sig flera objektiv och kanske blixtar mm. så börjar det bli dyrt att sälja av det gamla och skaffa nytt.

Skynda därför långsamt.

En av de viktigaste sakerna tycker jag är att man trivs med sin kamera samt tycker det är kul och enkelt att fota med den.
Gammal 2019-06-08, 20:42
StanM

Kokar vi ner det som sagts så kan man väl säga att det som föreslås är Fuji,Nikon,Canon.

Vilka modeller av dessa tycker ni då är vettiga. begagnat i första hand.
Jag föreslog Nikon D3s eller Nikon D800 eller D750.
Alternativ Fujiu x-t20
https://www.blocket.se/goteborg/Niko....htm?ca=10&w=3
Hur tycker nu det låter ?[/QUOTE]

Hej,

Av de märken och kameror du räknar upp, skulle jag rangordna dem enligt (vv betänk att jag kommer från Nikon-världen):

1. D750
Modern, ganska nätt för att vara en fullformat och 24mp räcker långt. Dock, Nikon har gjort tre (!) återkallelser av D750 pga slutarproblem.

2. D800
Har haft sin beskärda del av småproblem, bl.a fokusproblem i vänstra delen av autofokusen, spegeln och/eller slutaren har kraftigare vibration än andra Nikon och kan i vissa lägen ge utslag i den tagna bilden och då har man inte stor nytta av 36mp. Större och tyngre än D750, om det spelar någon roll.

3. D3S
Stor, klumpig och tung

Jag skulle gärna vilja lägga till D7200 till listan och faktiskt placera den överst på listan. Liiiite nättare än D750, väger 15 gram mer och jag tror faktiskt inte din vän märker någon skillnad i bilderna och den kan vara länge som en mycket bra instegskamera. Ok, D7200 är en aps-kamera men den kan fås billigare som begagnad än D750 och då får man en peng över till bättre objektiv.
Besvara

Bokmärken

Taggar
kamerahus , köpråd , nybörjare , rådfråga

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.

Elinchrom ELB 500 TTL