Annons

Vår dyra hobby!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bokeh

Aktiv medlem
Dyra hobby ?

Jag har många polare som skulle vara väldigt glada om deras hobby bil eller MC + tillbehör hade samma låga priser som kameraprylar :)

Dom tycker jag är fullständigt galen när jag köpt ett objektiv för 10 papp, men själv tycker dom tex, det är fullständigt friskt att köpa fälgar till bilen för 40 papp :)

/kent
 

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Dyr och dyr...jag instämmer med Kent här. Och det beror såklart på vem man frågar.

Folk har en uppfattning om att kameror inte borde kosta så mycket. Man ska ju bara ta bilder med den. Precis samma uppfattning som många som inte håller på med musik har om gitarrer. De har svårt att förstå hur man kan betala 15.000:- för en akustisk gitarr. Det är ju "bara en gitarr"?

Nej, det här med dyr hobby håller jag inte riktigt med om. Allt beror på vad man jämför med.
 

Makten

Aktiv medlem
Det dyra ligger i uppgraderingshysterin. Att köpa en dyr kamera och dyra objektiv gör väl inget, men om man byter vart annat år så blir det materialsport av det hela.
 

Chano

Aktiv medlem
Prioriteringar av intressen är det nog.

Det är ju olika priser på kameror i olika länder.

När jag var i kanada såg jag att ett husqvarna gevär som är gjort i sverige kostade 2000 kr mindre där än i sverige.

Nu var jag inte ute för att köpa utan det var bara något soom slog mig...
Är det någon som förstår hur det kan komma sig.

Mvh/-Anders
 

tumlaren

Aktiv medlem
Foto dyrt?? Min son skrattar när jag säger att foto är dyrt, sedan gjorde vi en liten jämförelse med hans hobby.
Roadracing är en dyr hobby!!! Bara motorcykelen kostar ju över 100,000 kr, sedan tillkommer det däckskostnader, startavgifter, bensin, reservdelar m.m.
Förutom detta skall han ha depåtält, verktyg, garage eller en verkstadsplats där han kan ha allt och reparera mc-en mellan tävlingarna, bil och släp eller en skåpbil, möjligheter till övernattning.
Utan sponsorer går det inte att tävla i roadracing fast det bara är på amatörsnivå för skojs skull.
Sven-Åke
 

Chano

Aktiv medlem
Hej Martin
Jo det är det nog.
Man tycker ändå att det borde kosta rätt mycket att frakta bössorna dit..att det borde gå jämt upp.
Just i kanada har man ju ett rätt likt skattesystem som oss.
Det är väl bara tandvården som inte bekostas av skattemedel.
Att kanadensarna möjligen har så billiga egna varor att svenska kanske t o m måste nollas i vinst för att alls kunna säljas där.
Bara tankar.
-Anders
 

Rogerber

Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Kameran är bara isbergets topp...

http://www.bythom.com/iceberg.htm
Jo, visst kan den ses som kostsam, men oftast pratar man engångskostnader. Objektiv byter man ju inte varje vecka normalt sett. Även kamera hus har ju en förhållandevis lång livslängd. Sedan finns undantagen som byter upp sig så fort något märke viskar om en ny kamera/glugg. Dock är inte dessa fotografer utan pryltokiga. Min 350D går in på 3 året nu tror jag. Börjar så smått fundera på något nytt. Allt är vad man jämför med i pris. Många gör säkert uppoffringar för sin hobby och prioriterar bort annat för att ha råd. Jag tycker att saker kan ha en hög prislapp ibland, men vill man köpa hittar man vägar. Tack för ordet.
 

pet

Aktiv medlem
tumlaren skrev:
Foto dyrt?? Min son skrattar när jag säger att foto är dyrt, sedan gjorde vi en liten jämförelse med hans hobby.
Roadracing är en dyr hobby!!! Bara motorcykelen kostar ju över 100,000 kr, sedan tillkommer det däckskostnader, startavgifter, bensin, reservdelar m.m.
Förutom detta skall han ha depåtält, verktyg, garage eller en verkstadsplats där han kan ha allt och reparera mc-en mellan tävlingarna, bil och släp eller en skåpbil, möjligheter till övernattning.
Utan sponsorer går det inte att tävla i roadracing fast det bara är på amatörsnivå för skojs skull.
Sven-Åke
--------------------------------------------------

Håller med...när jag körde motocross som mest aktivt så kostade bara slitdelarna/bensinen på en säsong betydligt mer än vad tex ett Nikon D300 hus kostar..sen förlorade man lätt ett Nikon D300 hus varje/varannat år bara på hojbyte när man bytte upp sig...med lite tur så klarade man en säsong utan motorhaveri annars så kunde det lätt blir ett till Nikon D300 hus(när man kör 4takt)...utöver alla kostnader för att hålla hojen igång så tillkom utgifter för bussen/släpet...försäkring...kläder..medlemsavgift...licens..ja listan kan göras lång..så jag håller med om att foto är en billig hobby om man jämför med många andra hobbys..visst vissa inköp kan vara dyra(tex dyr optik) men oftast rör det sig om engångs kostnader(om man bortser från uppgradering av hus som oftast brukar va det som uppgraderas)och man får tillbaka relativt mycket av pengarna vid försäljning på dom dyrare produkterna...med lite tur så kan man även tjäna några kr på denna hobbyn genom försäljning av bilder/uppdrag.
 

Makten

Aktiv medlem
PMD skrev:
Det är väl mest momsen som påverkar i det här fallet. Sverige har 25% moms medan Kanada har 5%.
Jag tror knappast att momsen är den största faktorn. Snarare arbetsgivaravgifter och snordyr lokalhyra för handlarna. De måste helt enkelt göra mycket större påslag för att gå runt. Sen kommer momsen som en antibonus på det.
 

AAVERDAL

Aktiv medlem
När jag var i Canada så hade man en delstats moms och en nationell moms. I Vancover hade man 7% delstats moms + de 5 % i nationell moms..
Vilket blir ca 12 % moms totalt.
 

Anders Östberg

Guest
Foto har alltid varit en materialsport.

Vad var och en tycker är dyrt är ju väldigt individuellt. Om man tycker att man får ut nytta och nöje som motsvarar eller överstiger kostnaden så är det inte för mycket pengar enligt min mening. Väldigt subjektivt förstås om man inte är yrkesfotograf och kan mäta i pengar in/pengar ut. Själv har jag en dyr utrustning för vad som nästan enbart är en hobby men jag tycker jag får valuta för vartenda öre.

Sedan finns det förstås alltid dom som vill göra politik av detta och bestämma vad som ska anses vara OK för andra att lägga sina skattade pengar på och hur mycket kul jag får ha. Det kan dom ju hålla på med om det dövar deras eget samvete, dom pengar och resurser som går till kameraväskan är försvinnande lite i det stora hela.
 

Cygni

Aktiv medlem
Tyvärr ser man många pryltokar som springer omkring med det "rätta" märket hängande runt halsen utan att ha en aning om hur den fungerar. Man kan ju inte ha en D300 när det finns en D3:a!
Just nu finns det många D200 i omlopp. En sån kan man ju inte fotografera med, den tar ju bara fem bilder i sekunden, å sen har den ju bara 2,5' displey.
 

PMD

Aktiv medlem
Makten skrev:
Jag tror knappast att momsen är den största faktorn. Snarare arbetsgivaravgifter och snordyr lokalhyra för handlarna. De måste helt enkelt göra mycket större påslag för att gå runt. Sen kommer momsen som en antibonus på det.
Arbetsgivaravgifter och lokalhyra är alltså mycket lägre i Kanada?
 

PMD

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Sedan finns det förstås alltid dom som vill göra politik av detta och bestämma vad som ska anses vara OK för andra att lägga sina skattade pengar på och hur mycket kul jag får ha. Det kan dom ju hålla på med om det dövar deras eget samvete, dom pengar och resurser som går till kameraväskan är försvinnande lite i det stora hela.
Det är ju jättetramsigt. Är det bara i Sverige som jantelagen är så stark? Vad ska man annars göra med sina surt förvärvade pengar om man inte kan/får spendera dem på en rolig hobby?
 

PMD

Aktiv medlem
Cygni skrev:
Tyvärr ser man många pryltokar som springer omkring med det "rätta" märket hängande runt halsen utan att ha en aning om hur den fungerar. Man kan ju inte ha en D300 när det finns en D3:a!
Just nu finns det många D200 i omlopp. En sån kan man ju inte fotografera med, den tar ju bara fem bilder i sekunden, å sen har den ju bara 2,5' displey.
Heja pryltokarna! De kanske har jättekul med sina prylar. Eventuellt lär vi oss^H^H^H^H^H^Hde sig att fotografera också, så att andra får fina bilder att titta på. Alla vinner!
 
ANNONS