Annons

Instruktionsbok / websida för studiofoto ?

Produkter
(logga in för att koppla)

turetur

Medlem
Jag har just köpt mina första begagnade studioblixtar som jag börjat leka med. Nu vill jag lära mig mer. Är det någon som har ett bra tips om böcker, kurser eller websidor ?
Exempel på ljussättningar, skillnad i ljuskvalite med paraply, softbox, beutybox, snoot etc...

Har sökt lite men det är konstigt att man hittar så lite... Det är klart att det så klart finns fler som har system kameror än de som har systemkameror och studioblixtar, men ändå...

Kan när jag ändå håller på tipsa om Jysks rea på tygvaxdukar som nu kostar 50kr/m blir mycket billigare än riktig studiobakgrund. Blir lika svart eller vitt. Finns upp till 155cm breda.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Det bästa är att labba själv med olika ljussättningar och ljusformare.

Det finns fotoföreningar som har tillgång till studio och mörkrum med mera. Där tror jag att inlärningskurvan är bättre än att på måfå köpa ljusformare som inte passar din stil.

Jag är själv med och driver en förening som heter Bildbunkern. Föreningen har utrymme för fler medlemmar. Googla på nätet så hittar du fram.

/Johan
 

TorO82

Medlem
prøv flickr.com, søk på S.U.M (setups-mandatory) eller strobist.com. Noen eksempel på grupper der som viser oppsett av blitzer, kanskje ikke alltid studioblitzer, men man får iallefall en viss ide..
 

148637

Avslutat medlemskap
Jag har just köpt mina första begagnade studioblixtar som jag börjat leka med. Nu vill jag lära mig mer. Är det någon som har ett bra tips om böcker, kurser eller websidor ?
Exempel på ljussättningar, skillnad i ljuskvalite med paraply, softbox, beutybox, snoot etc...

Har sökt lite men det är konstigt att man hittar så lite... Det är klart att det så klart finns fler som har system kameror än de som har systemkameror och studioblixtar, men ändå...

Kan när jag ändå håller på tipsa om Jysks rea på tygvaxdukar som nu kostar 50kr/m blir mycket billigare än riktig studiobakgrund. Blir lika svart eller vitt. Finns upp till 155cm breda.
Två länkar som kanske kan vara nåt?
http://lightingforphoto.com/
http://www.studiolighting.net/category/photography-video-tutorials/
Björn
 
ANNONS