Annons

Att hyra ut sin utrustning vid anställning...

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Hej,


Tänkte kolla vad ni säger om en idé att hyra ut sin egen privata utrustning till företaget man jobbar på, och att man endast själv använder den. Företaget har ej möjlighet att köpa in bra utrustning och detta kanske skulle kunna hjälpa bådas plånböcker...

Typ av standard utrustning:
1st kamera hus + 3st objektiv samt blixt.

Hur mycket skulle man kunna begära?

Någon som vet vad utrustning kostar att hyra i vanliga fall. 1vecka -1 månad?
 

T_M

Aktiv medlem
mjo... det var rätt dyrt om man hyr... 200-500kr/st objektiv Kamera ca 1000kr för en dag, blir strax över 2000kr/dag för allt.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Det finns vissa procentsatser som man kan beräkna värdet efter.
Kommer dock inte ihåg vad dom ligger på.

Själv tar jag ungefär 2% av mitt anskaffningsvärde per dygn.
Då är villkoren att det är jag som använder utrustningen och att arbetet görs på arbetstid med ordinarie lön.

Jag debiterar "instrumenthyra" för min värmekamera med 2340:- per dygn.
Lägre pris om det handlar om en hel vecka.
Då ingår förutom värmekamera min kompetens som certifierad termograf i priset. samt rapport.
Inga extra kostnader tillkommer förutom moms.

Vill dom anlita mig vid sidan om så är det ordinarie timpris som gäller.

www.hansolofviktor.se
 

Recy

Aktiv medlem
Det kommer väl antagligen att ses som en förtäckt löneförmån, arbetsgivaren får betala sociala avgifter och du får skatta för pengarna.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Är valet om företaget inte köper in eller hyr av dig att anlita en fotograf för uppdraget? Eller är det mest någon som vill få bättre bilder på t ex artiklar?

Är företaget i behov av en kamerautrustning så bör dem väl tämligen lägga ut pengar för det, alternativt hyra in en fotograf som tar bilderna (vilket på sikt lär bli betydligt dyrare när de har dig som antagligen kan jobbet).

Motivera företaget om varför de bör köpa in en bra utrustning och varför detta lönar sig i längden. Du kommer antagligen inte få någon vidare förtjänst för att du sliter på din egen utrustning då de inte verkar ha råd att köpa in en systemkamera och ett lite bättre objektiv.
 

peranders

Aktiv medlem
Frågar du mig så förstår jag inte varför du ska slita på privata grejer utan seriöst pröjs. Varför inte använda företagets grejor. Duger kvaliteten så är ju allt bra. Nu vet jag förstås inte vad du är anställd för men är det som fotograf så är det lite konstigt att arbetsredskapen inte ingår. Har de råd att anställa dig till en hyfsad lön så har de väl råd men en enklare systemkamera? Man måste ju inte köra med en 1D och värstingobjektiv?
 

T_M

Aktiv medlem
Jag förstår era funderingar... det är ett företag som är rätt nytt, inriktad mot video, redigering och foto...

Meningen var att jag skulle filma och redigera men pga av min utrustning och bakgrund så blev mitt yrkesroll fotograf igen.

Detta var en tanke som kom från mig, att företaget skulle hyra min utrustning. Då kunde jag åtminstone få användning av min egen dyra utrustning och den tappar ju endå värde varje år, så på sätt kunde jag hålla mig flytande och köpa nytt och uppdatera min utrustning.

Finns ju för och nackdelar...
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag förstår era funderingar... det är ett företag som är rätt nytt, inriktad mot video, redigering och foto...

Meningen var att jag skulle filma och redigera men pga av min utrustning och bakgrund så blev mitt yrkesroll fotograf igen.

Detta var en tanke som kom från mig, att företaget skulle hyra min utrustning. Då kunde jag åtminstone få användning av min egen dyra utrustning och den tappar ju endå värde varje år, så på sätt kunde jag hålla mig flytande och köpa nytt och uppdatera min utrustning.

Finns ju för och nackdelar...
Jag förstår motiven och visst kan det väl vara en god affär för båda parter. Företaget slipper investera och du får ett bidrag till dina kostnader.

Jag tror dock du och företaget måste se upp lite med vad skattemyndigheterna säger. Det här typen av upplägg brukar ju inte gillas. Att få kostnadsersättning från sin arbetsgivare kan ses som förtäckt lön.
 

Ulf-Göran

Ny medlem
Ett tips ta reda vad ditt och arbetsgivarens försäkringsbolag säger, om försäkringar gäller om olyckan är framme.

Min hemförsäkring täcker inte om jag använder min privata cykel i arbetet, om den t.ex. bli stulen.
 

148637

Avslutat medlemskap
Jag förstår era funderingar... det är ett företag som är rätt nytt, inriktad mot video, redigering och foto...
Jag känner en betänklighet inför det du beskriver. Företaget har video och foto som inriktning och har ingen egen utrustning? Om du glömmer eller din "uthyrda" utrustning fallerar vem skall då ta ansvar för att jobbet blir gjort? Skall då då stressa iväg och köpa nytt?
Min grundinställning är att arbetsgivaren skall stå för utrustningen. En klar och tydlig roll- och ansvarsfördelning!
 

T_M

Aktiv medlem
jo det uppstår många frågor och funderingar när man ska blanda det privata med företag...
 

peranders

Aktiv medlem
I mina öron ter sig upplägget lite konstigt. Om företagets kärnverksamhet är foto och inte har råd med en kamera som duger, ... hm. Jag greppade inte riktigt om du som privatperson skulle hyra ut eller din egenskap som frilansfotograf? Som påpekat så gillar troligen inte skatteverket detta om du har din arbetsgivare som enda kund för din utrustning. Är det småpengar så är det väl OK men du är det ju du som får stå för det hela.
 

T_M

Aktiv medlem
I mina öron ter sig upplägget lite konstigt. Om företagets kärnverksamhet är foto och inte har råd med en kamera som duger, ... hm. Jag greppade inte riktigt om du som privatperson skulle hyra ut eller din egenskap som frilansfotograf? Som påpekat så gillar troligen inte skatteverket detta om du har din arbetsgivare som enda kund för din utrustning. Är det småpengar så är det väl OK men du är det ju du som får stå för det hela.

Det är ett företag som främst håller på med video men tanke på min utrustning så var det en idé från min sida då företaget behöver hjälp och utrustning.

Vi kan avsluta tråden, tror inte den leder mer än till fler frågor... återkommer om jag lyckas lösa det hela.

Tack till alla för hjälpen.
 
ANNONS