Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

sagan

Avslutat medlemskap
Förnekelsestadie säger man väl. Eller?
Förenekelsestadie är något annat, det förutsätter att man kommer ur sin förnekelse. Förnekelsestadie handlar dessutom oftast om självförnekelse. Förnekelsestadie är en psykologisk term.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Klart att det är intressant att han föreläser,, det hade jag uppskattat som elev. Där hade man ju lätt kunnat få svar på frågor, i alla fall ställa frågorna man har.

Sedan så tycker jag väl att det hela är en gränslöst sorglig berättelse hela grejen. Terjes blogg håller kanske inte den kvaliteten som man önskar, han hänger inte riktigt med om man jämför med kvaliteten som kanske ett 50tal amatörer presterar i Sverige idag.
Det krävs sååååå mycket mer, odopat alltså/givetvis.

Jag tycker Terje borde hitta en ny nisch inom fotot, vet inte vad men han måste hitta självförtroendet i något nytt och inte stödja sig på det gamla som mängder av folk har kommit ikapp för länge sedan.

Hoppas att han hittar ny mark. Finns kanske en chans!

/N
Han behöver väl inte ändra ett enda dugg i sitt arbetssätt förutom att tala om att bilderna inte är autentiska utan manipulerade.

Det finns väl massor av naturfotografer som ägnar sig åt att producera och sälja vackra, förbluffande, insmickrande och "stylade" naturbilder. Även den fantastiska Nick Brandts djurbilder från parkerna i Afrika som vi kunde se på Fotografiska i Stockholm tidigare har ju ett alldeles eget uttryck som inte är alldeles "rakt ut ur kameran" direkt och det låtsas inte Brandt heller om jag inte missminner mig. Bilderna är inte mindre fantastiska för det i mina ögon. En del av idén är ju att besjäla djuren så att vi får en personlig relation till dem och därigenom är beredda att skydda dem. Den andra delen av idén är att tjäna pengar på bilderna på precis samma sätt som alla yrkesfotografer gör.

En del av Pieter ten Hoopens bilder från exv. Pakistan tycker jag också har en väldigt speciell och säkert mycket medvetet stylad ton. Är de dokumentära eller är de att betrakta som konstverk snarare? Jag lutar själv åt det senare och en del skulle säker vara beredda att betala för att hänga dem på väggen. En del är väldigt vackra och nästan lite magiska.

Det enda som behövs enligt mitt sätt att se detta är att Terje talar om att han från och med nu ägnar sig åt konstnärlig verksamhet snarare än dokumentär nödvändigtvis. I det kommer han inte att skilja sig från många andra. Problem som jag ser det, blir det först om han fortsätter låtsas som om har är dokumentärfotograf och i löndom även fortsätter med "Sigvard Marjasin-metoden" och "klipper och klistrar". Det är väl ändå främst "bedrägeriet" vi alla blir sura på. Om Terje verkligen bestämmer sig för att spela med öppna kort och medvetet stå för att bilderna är manipulerade framöver så borde väl denna diskussion kunna läggas till handlingarna eller...?

...eller tycker vi att han är en evigt förtappad som förtjänar en evig skärseld i form av en evig Terjetråd på FS??
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog en hypotetisk fråga. Jag tvivlar starkt på att Hellesø kommer att göra som du föreslår.
 

Falumas

Aktiv medlem
Han behöver väl inte ändra ett enda dugg i sitt arbetssätt förutom att tala om att bilderna inte är autentiska utan manipulerade.

Det finns väl massor av naturfotografer som ägnar sig åt att producera och sälja vackra, förbluffande, insmickrande och "stylade" naturbilder. Även den fantastiska Nick Brandts djurbilder från parkerna i Afrika som vi kunde se på Fotografiska i Stockholm tidigare har ju ett alldeles eget uttryck som inte är alldeles "rakt ut ur kameran" direkt och det låtsas inte Brandt heller om jag inte missminner mig. Bilderna är inte mindre fantastiska för det i mina ögon. En del av idén är ju att besjäla djuren så att vi får en personlig relation till dem och därigenom är beredda att skydda dem. Den andra delen av idén är att tjäna pengar på bilderna på precis samma sätt som alla yrkesfotografer gör.

En del av Pieter ten Hoopens bilder från exv. Pakistan tycker jag också har en väldigt speciell och säkert mycket medvetet stylad ton. Är de dokumentära eller är de att betrakta som konstverk snarare? Jag lutar själv åt det senare och en del skulle säker vara beredda att betala för att hänga dem på väggen. En del är väldigt vackra och nästan lite magiska.

Det enda som behövs enligt mitt sätt att se detta är att Terje talar om att han från och med nu ägnar sig åt konstnärlig verksamhet snarare än dokumentär nödvändigtvis. I det kommer han inte att skilja sig från många andra. Problem som jag ser det, blir det först om han fortsätter låtsas som om har är dokumentärfotograf och i löndom även fortsätter med "Sigvard Marjasin-metoden" och "klipper och klistrar". Det är väl ändå främst "bedrägeriet" vi alla blir sura på. Om Terje verkligen bestämmer sig för att spela med öppna kort och medvetet stå för att bilderna är manipulerade framöver så borde väl denna diskussion kunna läggas till handlingarna eller...?

...eller tycker vi att han är en evigt förtappad som förtjänar en evig skärseld i form av en evig Terjetråd på FS??
Frågan är om bilderna skulle vara så fantastiska då, en stor del av grejen var historian runt omkring att känslan av äkthet blev ännu större. Hade texten instället varit "denna mårdhunden hittade jag på internet och har klippt in den för att skapa denna otroligt vackra bilden" så hade det varit en otroligt liten skara som vetat vem TH är idag.

/Karl
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Frågan är om bilderna skulle vara så fantastiska då, en stor del av grejen var historian runt omkring att känslan av äkthet blev ännu större. Hade texten instället varit "denna mårdhunden hittade jag på internet och har klippt in den för att skapa denna otroligt vackra bilden" så hade det varit en otroligt liten skara som vetat vem TH är idag.

/Karl
Kanske.
Det är väl många bilder vi ser som vi helt saknar kontext kring och tycker är fantastiska ändå. Men det är klart att kontext betyder mycket.
 

uanjar

Medlem
Frågan är om bilderna skulle vara så fantastiska då, en stor del av grejen var historian runt omkring att känslan av äkthet blev ännu större. Hade texten instället varit "denna mårdhunden hittade jag på internet och har klippt in den för att skapa denna otroligt vackra bilden" så hade det varit en otroligt liten skara som vetat vem TH är idag.

/Karl
Precis innan den här Terje-historien rullades upp hade jag lånat en bunt fotoböcker på bibblan (jag har plåtat i decennier men börjat söka en nytändning). I bunten fanns en bok om naturfoto av den då för mig okände naturfotografen TH. Boken hade några år på nacken och innehöll analoga bilder och en massa om analog teknik. Men fantastiska bilder och ett för mig nytt sätt att ta naturbilder. Eftersom bilderna var analoga kan vi nog utgå ifrån att de också var äkta. Lämnar vi lodjur och mårdhundar åt sidan kvarstår en bild av en mycket duktig och nydanande naturfotograf.

Fusket, oärligheten och upphovsrättsbrotten går inte att försvara. Det har dragit ner all naturfotografi i skiten, men naturligtvis främst TH själv. Men vi ska inte glömma att TH var en riktigt duktig yrkesman också långt före de kända och sedemera ökända bilderna på mårdhund och lodjur.
 

jacglenphoto©

Aktiv medlem
Helt rätt ...

Oavsett vad man tycker om Terje och fusket så tror jag ändå att detta kan vara bra - jag tror att han kommer att få en mängd besvärliga frågor från en massa smarta elever som desssutom säkerligen kanske inte är så förlåtande som många tror.
Förutom själva fusket kan ju Terje även försöka berätta vad som gjorde att han valde den vägen och även baksidan när allt uppdagades - han har ju verkligen fått vara med från hyllning till förkastelse ... måste påtala att jag inte är nåt fan av vad han gjort för det är andra som får betala priset av hans fusk- säkerligen flera av dessa elever kommer att bli ifrågasatta för sina bilder ..
.
Om han lyckas prata om ddetta infekterade ämne utan att göra det till ett försvarstal - så är det helt rätt person som pratar om fusk - hoppas nu att de som är där har frågeblocket fyllt.

//Glenn
 

krukvaext

Aktiv medlem
Oavsett vad man tycker om Terje och fusket så tror jag ändå att detta kan vara bra - jag tror att han kommer att få en mängd besvärliga frågor från en massa smarta elever som desssutom säkerligen kanske inte är så förlåtande som många tror.
Förutom själva fusket kan ju Terje även försöka berätta vad som gjorde att han valde den vägen och även baksidan när allt uppdagades - han har ju verkligen fått vara med från hyllning till förkastelse ... måste påtala att jag inte är nåt fan av vad han gjort för det är andra som får betala priset av hans fusk- säkerligen flera av dessa elever kommer att bli ifrågasatta för sina bilder ..
.
Om han lyckas prata om ddetta infekterade ämne utan att göra det till ett försvarstal - så är det helt rätt person som pratar om fusk - hoppas nu att de som är där har frågeblocket fyllt.

//Glenn
En som var med på föreläsningen skrev detta på Flashback (saxade de partier som behandlar själva föreläsningen):

"hej,
jag är en elev på högskolan för fotografi och jag var på föreläsningen med terje.
föreläsningen var enligt mig rätt intetsägande och han pratade som bekant i oneliners. han visade över 300 banala naturfotografier från sitt arkiv.

vad han faktiskt pratade om är svårt att sammanfatta då det mesta kändes som trötta upprepningar som han släpat med sig under hela sin karriär. detta ledde till att han inte riktigt svarade på frågorna man ställde, och att det var svårt att få någon konkret information ur honom då alla svar var personligen kopplade till honom själv och hans värderingar. vilket så klart ledde till en rätt trött diskussion.

alla elever var medvetna om fuskandet.

ledsen att göra er besvikna, men mycket mer än så här fick jag inte med mig ifrån föreläsningen. han pratade om att han alltid varit en outsider. att pressen blev för stor, att han är glad att han blev avslöjad och att den enda han har skadat är sig själv, men detta snacket har ni antagligen hört förr.."
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Terje är Terje och han kommer aldrig att ändra sig. Det enda han ångrar det var att han blev upptäckt när han fuskade. Får han läge och möjlighet så kommer han att fortsätta i sin vanliga stil med mygel och fusk
 

Merlin

Aktiv medlem
En som var med på föreläsningen skrev detta på Flashback (saxade de partier som behandlar själva föreläsningen):

"hej,
jag är en elev på högskolan för fotografi och jag var på föreläsningen med terje.
föreläsningen var enligt mig rätt intetsägande och han pratade som bekant i oneliners. han visade över 300 banala naturfotografier från sitt arkiv.

vad han faktiskt pratade om är svårt att sammanfatta då det mesta kändes som trötta upprepningar som han släpat med sig under hela sin karriär. detta ledde till att han inte riktigt svarade på frågorna man ställde, och att det var svårt att få någon konkret information ur honom då alla svar var personligen kopplade till honom själv och hans värderingar. vilket så klart ledde till en rätt trött diskussion.

alla elever var medvetna om fuskandet.

ledsen att göra er besvikna, men mycket mer än så här fick jag inte med mig ifrån föreläsningen. han pratade om att han alltid varit en outsider. att pressen blev för stor, att han är glad att han blev avslöjad och att den enda han har skadat är sig själv, men detta snacket har ni antagligen hört förr.."
Vad mer hade man förväntat sig egentligen? Varför skulle hans sätt att agera ha ändrat sig idag? Detta verkar vara Terjes sätt att försvara sig.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Terje kan knappast räknas som naturfotograf.
Han använder bara naturen som ett sätt att uttrycka "sin konst" på.
Har han ngn gång nämt ngt om arten eller ekologin han rör sig i?
Att klippa in mårdhund, lodjur etc o hitta på texter tyder nog mer på ett behov att chockera o få uppärksamhet...
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Tror inte riktigt att Terje behöver vara orolig när det gäller att få obekväma frågor från smarta elever vid konstnärliga instutitioner. Inte för att dessa elever är mindre smarta men för att de tänker på ett heeeelt annat sätt. Med dokumentärt tänkande så följer ett visst kritiskt tänkande,, inom konstgenrerna så råder helt andra "regler"..

Terje har mycket outalat ja. Obegripligt . . .
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Helt riktigt.
Terje har gedigen kunskap. Men det gäller ju att utvecklas också, kanske i synnerhet om man måste ro iland DEN båten han sitter i. Idag så finns det sjukt mkt duktiga fotografer som rent bildtekniskt är tokvassa.

Det som plågar (dumt ord kanske..) många är ju att Terje hade ngt som många bara kunde drömma om,, ett namn inom den fotogenre de älskade över allt. Givetvis var det inget problem Att han hade det utan hur han behandlade det! Det har ju skadat anseendet hos hela branschen. Det har det verkligen gjort. Jag själv är inne i en lång svacka nu (då jag tvingades sälja all utrustning & knappast kommer att kunna köpa den igen...suck) men får ändå höra detta om och om igen. Folk får höra att man fotar natur och inte sällan frågar folk om man "gör som han där med lodjuren"... "idag kan man ju limma in sakerna".. Osv
Rättså ofta så måste man försvara sig.
Nu har jag inga problem att försvara mig men visst drar man en lång osynlig suck varje gång.

Terje bloggar inte ut så mycket nya bilder.

Jag tror att Terje behöver byta mark, även om han med all rätt har förespråkat hemmaplansfoto med all rätt.
Jag tror att så länge han fotar samma motiv på så igenkännande sätt så kommer det alltid att vara besudlat med surdeg ifrån den här fusktiden.
Nya marker och/eller nya bilder,, inte bara andra som liknar.

Kostar fläsk att resa men jag kan tänka mig se Terje drar hem ett lass med underbara bilder från helt nya territorium!

Själv så har jag ju bytt 500 f/4 IS mot iPhone4 så jag har väl inte ens lust att resa..... suck. Jaja det är min huvudvärk:))
 

PMD

Aktiv medlem
Tror inte riktigt att Terje behöver vara orolig när det gäller att få obekväma frågor från smarta elever vid konstnärliga instutitioner. Inte för att dessa elever är mindre smarta men för att de tänker på ett heeeelt annat sätt. Med dokumentärt tänkande så följer ett visst kritiskt tänkande,, inom konstgenrerna så råder helt andra "regler"..
Menar du att inom konstgenrerna är det OK att ljuga och lura sin publik?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS