Annons

Ringblixt och ND-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

kidroyale

Aktiv medlem
Hej,

har precis köpt en Profoto-ringblixt som drivs av ett batteriaggregat, tidigare provade jag med en Orbis till min Speedlight, men det gav inte det ljus jag letade efter.

Nu när jag provat den liten i studion känner jag att jag skulle vilja få ner effekten ytterligare för att kunna komma närmare modellen och få större ljus i ögonen utan att förstöra deras syn eller behöva använda bländare 22.

Har någon här erfarenhet av att montera gråfilter (ND) framför blixten. Blir det bra eller är det onödigt krångligt?

Några exempel:
http://www.stefantell.se/blogg/2012/09/ringblixt-och-fler-portratt/

/Stefan
 

kidroyale

Aktiv medlem
Hur tycker du att det funkar, körde mycket ND-filter förut med Compact-blixtarna, men sedan jag skaffat D1:eek:r behöver jag det aldrig. ND-filter på objektivet hjälper ju inte att skydda modellens ögon direkt, men hur tycker du att filter på blixten funkar, mycket tejp, eller?
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
ND på objektivet är ju klart smidigast, dock behöver du mycket ljus i studion såklart, och min kamera hade lite svårt att sätta fokus..

Jag klippte ut ND-papper i storlek som en naken ringblixt och sen tejpade på den. Sen är det bara att montera softreflektorn utanpå..

tyckte dock mitt papper gav skumma färger i bilden, men det är säkert olika mellan olika ND-papper..

måste till jobbet nu, kan skriva mer sen.

/J
 

kidroyale

Aktiv medlem
Det var ju såklart smart, har inte ens tänkt på att man ska sätta den direkt mot ringblixten, inte utanför reflektorn. Blir ju genast lite enklare då.

Tack för tipset.
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
Det var ju såklart smart, har inte ens tänkt på att man ska sätta den direkt mot ringblixten, inte utanför reflektorn. Blir ju genast lite enklare då.

Tack för tipset.
Ja lite enklare blir det ju, speciellt om du tänkt ta av och på rastret många ggr under en session, fast om du skulle vilja ha både ND-dämpat för kort skärpedjup, och sen full patte lite senare under en plåtning, så är det såklart enklare att ha ett ND-papper som är sitter utanför reflektorn, så slipper du av och på med reflektorn varje gång du skall byta.. å andra sidan så brukar ju ringblixten ge ganska bra kräm även på minsta effekt, så ett permanet ND-papper innerst är kanske att föredra?
 
ANNONS