Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativköp - Nya Manfrotto 190?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mavve

Aktiv medlem
Har gett mig in i denna "djungel" av stativ. Har för närvarande en Gorillapod SLR zoom som är oerhört enkelt att alltid ha med och även ett gammalt Manfrotto 144 som trivs bäst där det är......men där är det stabilt.

Det jag söker är ett stativ som:
- Resevänligt - kan vara dagsutflykten med familjen såväl väl som längre resor. Ska gärna kunna tas fäst på ryggsäck eller i fodral över axeln. Jag jagar inte gram, men någorlunda smidigt enligt "det bästa stativet är det som kommer med"
- OK att jobba med för min längd (180cm). Dock för fältanvändning, så att huka en aning tror jag (?) inte är några problem.
- Flexibelt för makrofoto mm (låga vinklar)
- Ska vara stabilt även i porträttläge
- Stabilt för längre exponeringar, dock ej förväntan på stormsäkert....

Utrustningen som det behöver klara är en Canon 6D med 70-200/4 i dagsläget, men lämpligt med upp till 70-200/2,8, men inte mycket mer. Undrar om inte 24-70/2,8 som jag även har egentligen belastar värre, med tanke på att där inte är något stativfäste på det objektivet, så det blir lite framtungt/moment.

När jag börjat kolla runt har jag kommit in på Manfrottos nya 190 (http://www.manfrotto.com/collection/8374.58969.1070646.0.0/190_New_Series). Det verkar som att det kan fylla mina behov? Får väl erkänna att jag gått på reklamen... - det verkar flexibelt, modernt och bra? Bland de olika versionerna har jag tänkt att kolfiberversionen får stryka på foten på grund av priset och 190xpro4 med fyrdelade ben får stryka på foten på grund av att 4-delade ben ger sämre stabilititet än 3 (väl!?), även om ett mindre format lockar.....Kvar blir då 190xpro3. Det ligger på 1590:- hos Cyberphoto vilket också är kring min smärtgräns.

Stativhuvud är förresten på väg - Benros kulled B2.

Tänker jag rätt - verkar behoven stämma med stativet? Vad finns det för alternativ bland andra märken i samma klass?
 

Bilagor

antic

Aktiv medlem
Jag gillar skruvlåsning som inte kan haka i remmar och annat. Föredrar utan mittpelare så det är stabilt och går lågt. Kolfiber vibrerar mindre och är lätt. Men det blir dyrt.
 

Mavve

Aktiv medlem
Jag gillar skruvlåsning som inte kan haka i remmar och annat. Föredrar utan mittpelare så det är stabilt och går lågt. Kolfiber vibrerar mindre och är lätt. Men det blir dyrt.
Blir det stabilare utan mittspelare? Eller menar du främst vid upphöjd mittpelare? Har fått bilden att just vid upphöjd mittpelare blir det lätt instabilt. Jag har dock förhoppningen att kunna använda mittspelaren i horisontellt läge med min utrustning, annars kanske det finns bättre alternativ? Bra exempel på mittpelarfria?

Kolfiber hade jag gärna tagit, men det klättrar lätt förbi budget då.....
 

antic

Aktiv medlem
Det klättrar fort förbi budget, därför jag menade att man ska inte fundera mer, Manfrotto är helt ok :)

Bra exempel är Gitzo http://www.gitzo.com/systematic-series-2-carbon-tripod-3-section-standard-level-gt2532s

Det finns andra som Benro som är lite billigare. Basen där man fäster kulan är större och sitter lägre än ett med mittpelare. Ingen extra led som kan röra sig. Det blir helt enkelt stabilare. Ett Benro som väger 1.75 kg har en maxlast på 18, ett Gitzo som väger 1.71 har en maxlast på 25. Ett Manfrotto 190 i aluminium som väger 2 kg har maxlast 7 kg.
 

Mavve

Aktiv medlem
Det klättrar fort förbi budget, därför jag menade att man ska inte fundera mer, Manfrotto är helt ok :)

Bra exempel är Gitzo http://www.gitzo.com/systematic-series-2-carbon-tripod-3-section-standard-level-gt2532s

Det finns andra som Benro som är lite billigare. Basen där man fäster kulan är större och sitter lägre än ett med mittpelare. Ingen extra led som kan röra sig. Det blir helt enkelt stabilare. Ett Benro som väger 1.75 kg har en maxlast på 18, ett Gitzo som väger 1.71 har en maxlast på 25. Ett Manfrotto 190 i aluminium som väger 2 kg har maxlast 7 kg.
Gitzos stativ är tyvärr inte att tänka på....... Vad har Benro för stativ i segmentet?
 

antic

Aktiv medlem
Jag har ett större Benro C4780 men jag hittar dem inte på Benros hemsida nu så jag misstänker att de slutat tillverkas. Men det är i pirsklass som Manfrottos i kolfiber så det spränger budgeten ändå. Sen finns det Siruis R-serie i ungefär samma prisklass.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Överköp inte. Igår fotograferade jag på Kolfiberstativ som endast väger 1.4 kg i 15m/s blåst utan att hänga väskan som tyngd. Stativet har mittpelare.
Det var inga problem att fotografera med den.
 

Mavve

Aktiv medlem
Överköp inte. Igår fotograferade jag på Kolfiberstativ som endast väger 1.4 kg i 15m/s blåst utan att hänga väskan som tyngd. Stativet har mittpelare.
Det var inga problem att fotografera med den.
Det är väl det som är balansen - hobbynivån på fotograferandet kopplat till en rimlig prisnivå på stativ. Men jag vill bara inte hamna i sitsen att jag snabbt ser behovet att köpa ett nytt igen.....
 

Mavve

Aktiv medlem
Vad säger ni som har / har haft ett Manfrotto 190, gamla (har läst recensionerna, men det kan ju finnas fler) eller om någon hunnit få erfarenheter av det nya?
 

antic

Aktiv medlem
Jag har ett gammalt 190. Asså några generationer gammalt, inte ens fliplås utan äldre skruvlås. Det funkar fortfarande. Köp :)
 

Niklasan

Aktiv medlem

Mavve

Aktiv medlem
Benros motsvarande till Manfrotto i aluminium
http://www.benrosverige.se/sv/flexopod-makrostaiv/bneor-a2980t.html Pris 1490 kr
finns också i carbon
http://www.benrosverige.se/sv/flexopod-makrostaiv/flexopod-c-2980m8-nyhet-magnesium.html Pris 2690 kr

Mittpelaren kan på Benros stativ vinklas i alla lägen, till skillnad från Manfrotto som bara har ett läge, horisontellt..

Benros specifikationer är ocskå bättre avseende höjd, vikt etc
Tack! Hur är det egentligen med viktspecar - vad står de egentligen för? Inom samma märke borde det kunna fungera som jämförelse, men mellan olika märken? Finns någon standardisering för provning?
 
ANNONS