Annons

Beställt T2 och byter system...

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
...och börjar alltså från scratch. Eller inte riktigt, jag har provat led gamla manuella objektiv på en T1 och tyckte det kändes riktigt bra.

Men ändå så vill jag ju ha skarpa originalobjektiv med känsla.

Beställde alltså med 18-55/2,8-4, som ju har fått extremt goda omdömen och det verkar bara såå förnuftigt.

Men jag kan inte komma ifrån känslan av "mellanmjölksvarning" om ni förstår vad jag menar och kan inte låta bli att grunna på om jag skulle slå till på 16/1,4 OCH en 55-200. Behovet av zoom känns på något vis större när msn ska trycka ut fyrkanten längre ut i verkligheten.

Alltsedan jag haft kaneror med sensorer på 5 eller 6 Mp har jag faktiskt aldrig någonsin behövt ta om en bild pga av pixlighet och jag kan inte riktigt frigöra mig från tanken att det med en så högpresterande kamera så skulle jag, jämfört med 4/3" eller 1"- kameror klara mig bra även om jag tvingas beskära.

Givetvis behöver jag längre brännvidd än 55 hursom, men jag har en Tamron 90/2,8 och sneglar på en 200 mm Takumar.

Til syvende og sidst tror jag det handlar om den där "kamerakänslan" och att jag är ganska trött på plastiga och ljussvaga långzoomar.

Eller skulle jag satsa på ett ännu mer kompakt objektiv, det är ju bara ett bländarsteg mellan 1,4 och 2 ändå.

Kostnaden är inget oöverstigligt, men det blir ju rätt mycket, så jag får ändå fundera över det.

Tænker jag galet?
 
ANNONS