Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst Canon för amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)

EvaJosefina

Medlem
Hej där alla kamerakunniga!

Nu är det så här att efter ca 3 år av tappat foto intresse så har det börjat klia i fingrarna igen!
Saken är dock den att jag inte känner mig nöjd med min gamla systemkamera som jag haft i över 6 år nu.

Bakrund, Jag har pluggat foto på gymnasiet och har fotat sedan jag var tillräckligt stor för att hålla i en kamera. Jag har just nu en Canon eos 500D.

Så mina frågor till er är alltså:
Vilken kamera är hetast på marknaden just nu? Viken kamera hade ni helst köpt om ni skulle köpa en ny?
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Hej där alla kamerakunniga!

Nu är det så här att efter ca 3 år av tappat foto intresse så har det börjat klia i fingrarna igen!
Saken är dock den att jag inte känner mig nöjd med min gamla systemkamera som jag haft i över 6 år nu.

Bakrund, Jag har pluggat foto på gymnasiet och har fotat sedan jag var tillräckligt stor för att hålla i en kamera. Jag har just nu en Canon eos 500D.

Så mina frågor till er är alltså:
Vilken kamera är hetast på marknaden just nu? Viken kamera hade ni helst köpt om ni skulle köpa en ny?
Allra helst hade jag köpt en hasselblad x1d eller en fujifilm gfx. :)

Men det beror väl på vad du tänker fotografera, en bra och populär kamera som funkar för lite av varje är fujifilm x-t2. Annars funkar nog alla canon spegelrefelxmodeller också, köp så dyr du har råd med :)
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Vad har du för budget ?
Vad skall du fotografera ?
Vilka objektiv har du ?

Då blir det lättare att ge dig vettiga svar
 

EvaJosefina

Medlem
Tack för alla svar.

Jag tänker väll att jag kommer fota mycket natur och djur men även porträttfoton.
Har en ide om att försöka få en chans att vara lärling hos den lokala familje, barn och bebis fotografen i framtiden, eventuellt.

Har ett zoom objektiv och det "klassiska" som följde med kameran.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Då är nog Canon 80D som föreslogs tidigare ett väldigt bra alternativ.

Sen behöver du ett objektiv som matchar 80D, själv är jag nöjd med EF-S 15-85; men det finns vassare L-objektiv, dock med mindre zoomomfång.
 
ANNONS