Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ny laptop för lightroom och videoediting (mac vs pc)

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor Möller

Aktiv medlem
Absolut inte min mening att låta aggressiv . kanske jag skriver på ett klumpigt sätt men jag är lugn som en filbunke och väldigt tacksam för all hjälp jag får här. Nu har jag fått massor olika tankar och infallsvinklar och kan bolla dessa fram och tillbaka. Dock har jag fortfarande inte kommit fram till hur jag ska göra. Det är svårt. Jag vill ju göra ett så bra köp som möjligt, med en hållbar ekonomisk balans också.
Jag ber om ursäkt i alla fall och ska tänka mer på hur jag skriver och formulerar mig.
Det bör du nog göra då jag också ser tendenser som liknar de i tråden där du bad om hjälp med din iMac som blivit långsammare och långsammare. Även där kunde dina svar bli snäsiga och otrevliga och jag upplevde det som att du hade svårt att ändra din inställning/uppfattning om den tekniska varan trots att du fick svar av flera personer med gedigen kunskap inom ämnet.

Du skrev också att du är nöjd om din bärbara dator presterar lika bra som din iMac. Det skulle inte jag vara då jag vill minnas att du aldrig fick bukt med problemet. Att köpa en dator utan SSD (eller i alla fall möjligheten att uppgradera till en sådan) är idag inget alternativ. Jag råder dig fortfarande att uppgradera din nuvarande till en SSD då det kommer att höja din prestanda rejält.

Tack för mig.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det bör du nog göra då jag också ser tendenser som liknar de i tråden där du bad om hjälp med din iMac som blivit långsammare och långsammare. Även där kunde dina svar bli snäsiga och otrevliga och jag upplevde det som att du hade svårt att ändra din inställning/uppfattning om den tekniska varan trots att du fick svar av flera personer med gedigen kunskap inom ämnet.
det är inget att älta om vidare väl? jag har bett om ursäkt. Vill du fortsätta diskuttera så kan vi ta det i PM istället. :)


Du skrev också att du är nöjd om din bärbara dator presterar lika bra som din iMac. Det skulle inte jag vara då jag vill minnas att du aldrig fick bukt med problemet. Att köpa en dator utan SSD (eller i alla fall möjligheten att uppgradera till en sådan) är idag inget alternativ. Jag råder dig fortfarande att uppgradera din nuvarande till en SSD då det kommer att höja din prestanda rejält.

Tack för mig.
kanske du missuppfattade mig där eller så missuppfattar jag dig nu, men jag menar såklart inte att jag ska köpa en laptop utan SSD bara för min gamla inte har det.

Jag vet inte vad som hände med den men den fungerar faktiskt väldigt bra nu och jag upplever den inte alls så långsam och trött längre.
Körde väldigt mycket multitasking förut med både imovie, gopro studio och lightrom samtidigt. dessutom någras flikar öppna i safari och det var faktiskt inga problem.

Dock så brukar jag försöka att bara göra en sak samtidigt då det såklart flyter på bättre då.

Så som det är nu så skulle jag vara nöjd om en macbook pro levererade likadant som denna. och det är jag övertygad om att den gör, även med bara 8gb i ram.
 

martinot

Aktiv medlem
nej jag vet inte heller varför dom har höjt priserna så mycket som dom gjort på senaste modell. Känns obefogat på något vis.

Förreseten så såg jag en grej på youtube om hur man uppgraderade hårddisken i en mac. Det fanns ett litet minneskort typ som man sätter i kortläsaren. Ett kort som inte sticker ut någonting från maskinen.
såg i alla fall att det fanns med 128gb och 256gb. Fanns olika varianter beroende på vilken funktionman ville ha. En var väl mer som ett stort minneskort bara som man kunde dra över filer och så till men den andra varianten integrerade med den befintliga hårddisken på något vis så datorn trodde att den vanliga hårddisken var större. Man kunde med andra ord ladda ner mer appar och sånt på datorn utan att hårddisken blev full.

Tardisk hette den varianten. och 256gb versionen kostar tyvärr $399

den andra modellen hette "jetdrive Lite" men den hade som sagt inte den funktionen att den utökade den befintliga hårddisken.
Tyvärr så går det inte på senaste MBP då Apple, av någon okänd och märklig anledning, försämrat de genom att helt omotiverat ta bort SD-kortplatsen.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag vet inte vad som hände med den men den fungerar faktiskt väldigt bra nu och jag upplever den inte alls så långsam och trött längre.
Körde väldigt mycket multitasking förut med både imovie, gopro studio och lightrom samtidigt. dessutom någras flikar öppna i safari och det var faktiskt inga problem.
Nyfiken; vad gjorde du för förändring på din iMac?
 

gladers

Aktiv medlem
bärbar resedator för foto

Jag tror inte på att överproblematisera frågan. En resedator är en resedator, Prestanda på datorerna av idag är good enough. Den eviga trätan om Apple vs Microsoft känns inte riktigt relevant - bägge är lika bra fast av lite olika skäl. Själv har jag de senaste åren använt mig av en Surface Pro 2, i5 processor och 8gb RAM som jag är helt nöjd med. Jag hanterar och redigerar mina rawfiler i Lightroom och Photoshop från min Nikon FX-kamera utan bekymmer. När det blir dags att byta ut den kommer jag välja samma modell i modernare skepnad bara. Utan tvekan.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tyvärr så går det inte på senaste MBP då Apple, av någon okänd och märklig anledning, försämrat de genom att helt omotiverat ta bort SD-kortplatsen.
nej jag har sett det. Verkar som dom har tagit bort alla portar i stort sett och att man måste köpa massa olika donglar istället.
Som tur är finns kortläsaren och alla portar man behöver på 2015 års modell som är den aktuella för mig i så fall :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nyfiken; vad gjorde du för förändring på din iMac?
Egentligen inget alls mer än att städa upp lite i datorn. Började även stänga av den varje natt vilket jag aldrig gjorde förut.

Igår gjorde jag också en optimering av lightroom vilket jag inte har gjort på över ett år innan och tycker nu att lightroom flyter på ännu lite bättre. (jag vet, slarvigt av mig)

Men det ska ju också sägas att jag har ingen annan dator att jämföra med och jag har aldrig suttit vid en dator med SSD till exempel, så kanske mina dator egentligen är riktigt långsam och att jag bara vant mig med det :)
 

martinot

Aktiv medlem
Så ingen hårdvaruförändring eller uppgradering då, utan bara lite "hederligt" underhållsarbete?

Gott att det löste sig ivf! :)
 

martinot

Aktiv medlem
Nej inte mer än uppgraderingen av minnet. Men det var ju tidigare och där märkte jag ingen skillnad.
Men absolut, skönt med en dator som funkar :)
Ok, var jag som bara, kanske gjorde en association, att denna minnesuppgradering och underhållsoptimering tillsammans låg bakom denna sak ifrån dig tidigare i tråden:

andreassofus skrev:
Jag vet inte vad som hände med den men den fungerar faktiskt väldigt bra nu och jag upplever den inte alls så långsam och trött längre.
Körde väldigt mycket multitasking förut med både imovie, gopro studio och lightrom samtidigt. dessutom någras flikar öppna i safari och det var faktiskt inga problem.


Tror det verkar som om det var ett bra grundkoncept med lite mer minne (och underhållsarbete). Lägger du dessutom över system och viktiga appar på en snabb SSD så har du en riktigt fin arbetsstation som håller ett tag till (när du inte är på resande fot).
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ok, var jag som bara, kanske gjorde en association, att denna minnesuppgradering och underhållsoptimering tillsammans låg bakom denna sak ifrån dig tidigare i tråden:

andreassofus skrev:
Jag vet inte vad som hände med den men den fungerar faktiskt väldigt bra nu och jag upplever den inte alls så långsam och trött längre.
Körde väldigt mycket multitasking förut med både imovie, gopro studio och lightrom samtidigt. dessutom någras flikar öppna i safari och det var faktiskt inga problem.


Tror det verkar som om det var ett bra grundkoncept med lite mer minne (och underhållsarbete). Lägger du dessutom över system och viktiga appar på en snabb SSD så har du en riktigt fin arbetsstation som håller ett tag till (när du inte är på resande fot).
ja en snabbare hårddisk hade ju varit perfekt tror jag nu istället eftersom minnet inte påverkare som jag trodde. Kanske inte aktuellt ändå att det blir en sådan uppgradering längre fram. :)
 

martinot

Aktiv medlem
ja en snabbare hårddisk hade ju varit perfekt tror jag nu istället eftersom minnet inte påverkare som jag trodde.
24 GB kanske var lite att ta i, men det verkar ju ändå ha gjort en skillnad tillsammans med dina andra åtgärder.

Vill du verifiera detta så är det ju enkelt att plocka ut minnet igen och gå tillbaka till 8 GB (tror att du kommer att märka skillnad när du kör flera program och samtidigt redigerar större filer i Lr).

Kanske inte aktuellt ändå att det blir en sådan uppgradering längre fram. :)
Är aldrig enkelt att ge exakta svart angående sådant, men Lr specifikt och att redigera tunga bildfiler generellt, är ofta både rätt minnesintensivt och diskintensivt.

Den goda nyheten är att CPUvis så tror jag att din iMac håller fint ett hyfsat bra tag till.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag är också ute efter en ny bärbar. Vikt spelar dock mindre roll.

Jag har en fråga:

Hur vet jag om det är en bra IPS skärm eller ej?

Finns det något bra websida jag inte har hittat än där men lätt kan jämföra skärmar?
 

andreassofus

Aktiv medlem
sådär nu var datorn köpt :D

Det blev en macbook pro 13" retina (2015)
i5
128gb ssd
8gb ram

vilken skönhet. Jag älskar den redan även om jag bara haft den en dag :)

Datorn känns ju helt galet snabb. tar ju bara några sekunder att starta upp programmen.
Nu är det väl inte riktigt rättvist att jämföra denna mot min iMac då den är full i filer och så men att tex öppna lightroom går som sagt på några sekunder på mbp mesans det tar väldigt mycket längre tid på min iMac.

ska bli intressant att se hur den blir att arbeta med på riktigt. i imovie och lightroom och så.
Väntar på min externa hårddisk också som jag beställt. En LaCie rugged mini 2TB.

Någon som vet förresten hur man bäst tar hand om sitt batteri på mbp? sparar det batteriet om jag har i strömkabeln så mycket som möjligt? eller är det bäst att ladda fullt och sen köra slut på batteriet helt varje gång?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
sådär nu var datorn köpt :D

Det blev en macbook pro 13" retina (2015)
i5
128gb ssd
8gb ram

vilken skönhet. Jag älskar den redan även om jag bara haft den en dag :)

Datorn känns ju helt galet snabb. tar ju bara några sekunder att starta upp programmen.
Nu är det väl inte riktigt rättvist att jämföra denna mot min iMac då den är full i filer och så men att tex öppna lightroom går som sagt på några sekunder på mbp mesans det tar väldigt mycket längre tid på min iMac.

ska bli intressant att se hur den blir att arbeta med på riktigt. i imovie och lightroom och så.
Väntar på min externa hårddisk också som jag beställt. En LaCie rugged mini 2TB.

Någon som vet förresten hur man bäst tar hand om sitt batteri på mbp? sparar det batteriet om jag har i strömkabeln så mycket som möjligt? eller är det bäst att ladda fullt och sen köra slut på batteriet helt varje gång?
Intressant fråga. På min Lenovo finns faktiskt inställningar och instruktioner. Kör man mest på AC sladd skall man om det finns meny för detta ställa in så att den slutar ladda då den är under 100% (80-95%). Man skall undvika att ladda ur helt så att batteriet är heldött och datorn dör. Man bör inte låta den ligga helt urladdad i månader utan att ladda den då och då. Så kör du gärna med strömsladd men se huruvida sådana inställningar finns för batteriet. På min gamla MBP15 sket jag i allt detta och körde med batteriet och laddade då och då och det gick bra. Efter 2 år var batteriet ännu bra.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Någon som vet förresten hur man bäst tar hand om sitt batteri på mbp? sparar det batteriet om jag har i strömkabeln så mycket som möjligt? eller är det bäst att ladda fullt och sen köra slut på batteriet helt varje gång?
Kör med sladd när du kan, batteri så sällan som möjligt. Om jag minns rätt är batteriet specat för typ 1000 laddningscykler, i systeminfo ser du aktuellt antal.

Och se till att ssd inte blir alltför full. Datorn blir märkbart trögare med mindre än typ 15-20 GB ledigt.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Kör med sladd när du kan, batteri så sällan som möjligt. Om jag minns rätt är batteriet specat för typ 1000 laddningscykler, i systeminfo ser du aktuellt antal.

Och se till att ssd inte blir alltför full. Datorn blir märkbart trögare med mindre än typ 15-20 GB ledigt.

apple rekommenderar inte att man kör med laddkabel hela tiden.
"För att ett litiumbaserat batteri ska hålla sig är det viktigt att elektronerna i det får röra sig ibland. Apple rekommenderar inte att du låter datorn vara ansluten till strömadaptern hela tiden. Ett exempel på en idealisk datoranvändare är en pendlare som använder sin bärbara dator på tåget och sätter den på laddning när hon kommer fram till kontoret. Det gör att batteriet hålls igång. Om du har en stationär dator på jobbet och bara använder din bärbara dator då och då bör du ladda upp och ladda ur batteriet minst en gång i månaden."
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Jag laddar min MBP när den meddelar att jag har lite kvar av batteri kapaciteten. Har aldrig haft problem med ngn MacBook under årens lopp med detta beteende. Ladda ner coconutBattery programmet och följ med den hur batteriet lever.
 
ANNONS