Annons

Profoto B1 efterträdare

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Tror ni att Profoto B1 500 kommer att ersättas snart av en ny uppdaterad modell?
Grejen är att jag gick och köpte tre st Jinbei HD610 som går att samköra med mina Canon Speedlites 600EX-rt. Nu är det ju inte så att det fungerar även om det tydligen gör det för vissa? Så då kommer det förmodligen bli så att dessa blixtar kommer att returneras efter dagar av felsökning och firmwareuppdateringar och ännu mera testningar och felsökningar. Så nu känner jag att jag vill köpa någonting som fungerar.
Om jag går och köper tre st Profoto B1 så kommer det väl ut en ny modell veckan efter med min tur ha ha.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Produktionscyklerna för Profoto är lång, ofta 10-20 år. Jag är övertygad om att Profoto är mer upptagna av att utveckla fler batteriblixtar än att göra om B1 och B2.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Jo det jag funderar över är om det kommer en ny modell liknande B1 och vad den heter är inte intressant. Utvecklingen går extremt fort inom detta segment och då känns det som ett naturligt steg att även Profoto är med och konkurrerar med nya produkter. Men det kan ju vara så att dom är nöjda med det dom har och sitter still i båten.
Prisbilden är ca 3-4 gånger högre med än dom asiatiska märkena. Antar att dom är värda dom extra pengarna eller finns det andra orsaker till den prisbilden?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jo det jag funderar över är om det kommer en ny modell liknande B1 och vad den heter är inte intressant. Utvecklingen går extremt fort inom detta segment och då känns det som ett naturligt steg att även Profoto är med och konkurrerar med nya produkter. Men det kan ju vara så att dom är nöjda med det dom har och sitter still i båten.
Prisbilden är ca 3-4 gånger högre med än dom asiatiska märkena. Antar att dom är värda dom extra pengarna eller finns det andra orsaker till den prisbilden?
De utvecklar för fullt. Men mer troligen produkter som kompletterar B1, inte ersätter. Man kan exempelvis tänka sig en variant av B2 med högre effekt.

Jag är nöjd med mina B1:eek:r, men sändaren har gärna fått bättre visning av inställda effektlägen hos blixten.
 

Patrik68

Aktiv medlem
De utvecklar för fullt. Men mer troligen produkter som kompletterar B1, inte ersätter. Man kan exempelvis tänka sig en variant av B2 med högre effekt.

Jag är nöjd med mina B1:eek:r, men sändaren har gärna fått bättre visning av inställda effektlägen hos blixten.
Många klagar på att batteritiden är dålig på B1. Hur upplever du det?
 

Patrik68

Aktiv medlem
Just i det här fallet blev det ju faktiskt både och. Ny Profoto B1X som ersätter B1 och uppdaterad mjukvara som gör befintliga B1 betydligt bättre.

http://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/profoto-b1x-ger-mer-kraft.htm

Ska bli intressant att se vad nästa grej blir, förhoppningsvis något helt nytt och inte bara en uppdaterad modell.
Jo jag märkte det. Hade jag beställt en vecka tidigare så hade jag fått den gamla. Nu har ja ett kitt med dom nya :)
https://www.youtube.com/watch?v=aza8T1K-edU
 
ANNONS