Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Det måste vara ett skämt, att man får tillbaka spegeln i adaptern
Sony har adaptrar både med och utan spegel för A-mount till (F)E-mount. Dock är spegeln halvgenomskinlig och ej rörlig på samma vis som i SLT-kamerorna. Hur Nikon gör återstår att se.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Sony har adaptrar både med och utan spegel för A-mount till (F)E-mount. Dock är spegeln halvgenomskinlig och ej rörligt på samma vis som i SLT-kamerorna. Hur Nikon gör återstår att se.
Hm, vad skulle man med en spegel till, något till AF? Men det läser man väl av via sensorn
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hm, vad skulle man med en spegel till, något till AF? Men det läser man väl av via sensorn
Ja, självklart. När Sonys adaptrar kom var AF dessutom inte särskilt imponerande i kamerahusen, så motivet var större då än vad det är nu. Dessutom har Sonys adapter med spegel även stöd för AF med skruvdrivna objektiv, vilket den andra saknar. Nackdelen med Sonys lösning är ju densamma som i SLT-kamerorna, nämligen att den stjäl lite ljus i och med att spegeln alltid är "nedfälld". Vill man inte ha detta så finns den andra adaptern som mer är en tub ungefär som Sigma MC-11.

Hur Nikon gör återstår som sagt att se. Vi kan nog vara rätt säkra på att de tittat på flera olika lösningar, men vad som faktiskt lanseras lär ju visa sig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att nikon-nikon adaptern kommer vara mycket bättre än canon-sony och nikon-sony så objektivutbudet kommer vida överträffa Sonys utbud dag ett.

Nikon kommer alltså inte ha samma panik att få fram nya objektiv som Sony har/hade.
Visst men dagens spegellösa tar data från sensorn och mäter upp till 60 ggr per sekund och då gäller det att objektiven hänger med och det tvingade Sony att bygga snabbare objektiv. Om de andra går samma väg så kommer de nog att ställas inför liknande vägval. De moderna spegellösa har mer med video att göra i grunddesign än DSLR:er har.

Nya möjligheter - nya krav.
 

iSolen.se

Guest
Visst men dagens spegellösa tar data från sensorn och mäter upp till 60 ggr per sekund och då gäller det att objektiven hänger med och det tvingade Sony att bygga snabbare objektiv. Om de andra går samma väg så kommer de nog att ställas inför liknande vägval. De moderna spegellösa har mer med video att göra i grunddesign än DSLR:er har.

Nya möjligheter - nya krav.
Jag köper inte det argumentet för då skulle tex inte Canon på Sony hänga med heller så med adapter går det tydligen tillräckligt bra. Men som sagt, nikon-nikonadapter borde bli bättre än canon-sony.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag köper inte det argumentet för då skulle tex inte Canon på Sony hänga med heller så med adapter går det tydligen tillräckligt bra. Men som sagt, nikon-nikonadapter borde bli bättre än canon-sony.
Beror på objektiv. Canon 35/1.4L med metabonesadapter fungerar utmärkt på A7III, men Canon 50/1.2L har stora problem, så vi får verkligen hoppas att Nikons egen adapter inte är objektivberoende på samma sätt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag köper inte det argumentet för då skulle tex inte Canon på Sony hänga med heller så med adapter går det tydligen tillräckligt bra. Men som sagt, nikon-nikonadapter borde bli bättre än canon-sony.
Det finns få indikationer på att folk skulle skruva på gamla Minoltaglas på A9:eek:r med LA-EA -adaptrar emellan eller Sigma med gammal A-mount heller.

Både Nikon och Canon börjar inte där NEX 7 var för 5 år sedan utan där A9 är idag och villkoren har ändrats starkt under de senaste 5 åren även för Sony. Det är A9 och GM man kommer jämföras med och inte NEX 7 och LA-EA -adaptrar.

Även Nikon och Canon-användarna kommer få köpa nya objektiv om de vill utnyttja de nya möjligheterna fullt ut.

Tillräckligt bra kommer tyvärr inte med en enda måttstock. Det det kommer handla om i detta race är inget mindre än state of the art och det trots att få kommer ha råd med det bästa. De flesta får nog nöja sig med ett nytt kamerahus och gamla objektiv på någon halvbra adapter tills de inser begränsningarna med adaptrar och de blir säkert glada de med - till en början.

Jag sålde av alla mina AF-A-mounts för flera år sedan och har bara hyfsat moderna objektiv kvar och ett gäng helt manuella från 70-talet. Jag tror många gjort exakt samma resa som jag. Gamla trötta objektiv är som en plugg i förgasaren på en gammal moppe. Vem vill egentligen ha det om man kan välja annat?
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Det finns få indikationer på att folk skulle skruva på gamla Minoltaglas på A9:eek:r med LA-EA -adaptrar emellan eller Sigma med gammal A-mount heller.

Både Nikon och Canon börjar inte där NEX 7 var för 5 år sedan utan där A9 är idag och villkoren har ändrats starkt under de senaste 5 åren även för Sony. Det är A9 och GM man kommer jämföras med och inte NEX 7 och LA-EA -adaptrar.

Även Nikon och Canon-användarna kommer få köpa nya objektiv om de vill utnyttja de nya möjligheterna fullt ut.

Tillräckligt bra kommer tyvärr inte med en enda måttstock. Det det kommer handla om i detta race är inget mindre än state of the art och det trots att få kommer ha råd med det bästa. De flesta får nog nöja sig med ett nytt kamerahus och gamla objektiv på någon halvbra adapter tills de inser begränsningarna med adaptrar och de blir säkert glada de med - till en början.

Jag sålde av alla mina AF-A-mounts för flera år sedan och har bara hyfsat moderna objektiv kvar och ett gäng helt manuella från 70-talet. Jag tror många gjort exakt samma resa som jag. Gamla trötta objektiv är som en plugg i förgasaren på en gammal moppe. Vem vill egentligen ha det om man kan välja annat?
Jag missar något här, det är väl inte samma sug efter gamla minoltaobjektiv som det är efter samtliga F-mount Nikon som ju finns även i 2018 års modell.
 

iSolen.se

Guest
Det är väl främst AF-objektiven det fanns/finns ett "sug" efter i båda fallen.
Självfallet men vi kan väl inte förvänta oss samma sug efter att använda gamla minoltaobjektiv som efter tex nya Nikons 70-200? Som kanske till och med är anpassade i smyg efter spegellöst.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap

afe

Aktiv medlem
Självfallet men vi kan väl inte förvänta oss samma sug efter att använda gamla minoltaobjektiv som efter tex nya Nikons 70-200? Som kanske till och med är anpassade i smyg efter spegellöst.
De nya Nikkor E torde fungera synnerligen bra med adapter på en spegelfri kamera, eftersom man tagit bort all mekanisk koppling till kameran. Precis som du säger finns det gott om moderna objektiv som inte är ett dugg sämre än de senaste objektiven till Sony, så det går inte riktigt att jämföra med gammalt Minoltamög ...

Jag tror att Sony har all anledning att oroa sig framför allt för de användare som köpt A7x som komplement till sin Nikonutrustning. Blir Nikons nya kamera tillräckligt bra kan det nog vara många som går tillbaks till att enbart köra med Nikon (och samma med Canon förstås när det blir aktuellt).

Nikon fick mycket skäll före 2008, för att de låg så långt efter Canon i bildkvalitet och sensorformat, men sedan kom D3 (och sedemera D700) och ändrade förutsättningarna helt. Jag tror inte den här nya kameran kommer vara någon halvmesyr, utan något Nikon jobbat länge och hårt på för att få det så bra som möjligt redan från början.

Den som lever får se :)
 

PMD

Aktiv medlem
Självfallet men vi kan väl inte förvänta oss samma sug efter att använda gamla minoltaobjektiv som efter tex nya Nikons 70-200? Som kanske till och med är anpassade i smyg efter spegellöst.
"Suget" efter gamla Minolta- (och gamla Sony-)objektiv har tog minskat vid det här laget. Nu har ju Sony ett ganska bra utbud av FE-objektiv. Annat var det förstås när de första E-mountkamerorna kom för drygt 8 år sen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det blir intressant at se hur Nikon löser det för äldre objektiv än E serien. Det behövs då mekanisk bländarkoppling. Sedan har man skruvobjektiven. Visst, jag vet att Sony löste detta med LA-EA2 och LA-EA4 men en spegel emellan som förtär det vassare sensorbaserade AF systemet är inte aktuellt. Skruvobjektiven torde dessutom ha lägre precision i fokuseringen och ha svårare med små justeringar.

Det blir mycket intressant att se tester och veta med vilka objektiv man får prestandan fullt ut. Skulle listan vara för kort finns även där en risk att de inte behåller sina kunder. Måste man ändå byta objektiv kan man lika gärna byta system. Då gäller det att Canon snart kommer med något att fånga upp kunderna annars kan det istället bli en skjuts åt Sony.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Fler uppgifter borjar dyka upp om ytterliggare 2 spegelfria kameror fran Nikon med DX sensor fore jul.

JJag ar fortfarande lite skeptisk, for jag far inte riktigt ihop logiken. Kommer de att ha DX- och FX-linser med Z-fattning?
 

Bengf

Aktiv medlem
Det blir intressant at se hur Nikon löser det för äldre objektiv än E serien. Det behövs då mekanisk bländarkoppling. Sedan har man skruvobjektiven. Visst, jag vet att Sony löste detta med LA-EA2 och LA-EA4 men en spegel emellan som förtär det vassare sensorbaserade AF systemet är inte aktuellt. Skruvobjektiven torde dessutom ha lägre precision i fokuseringen och ha svårare med små justeringar.

Det blir mycket intressant att se tester och veta med vilka objektiv man får prestandan fullt ut. Skulle listan vara för kort finns även där en risk att de inte behåller sina kunder. Måste man ändå byta objektiv kan man lika gärna byta system. Då gäller det att Canon snart kommer med något att fånga upp kunderna annars kan det istället bli en skjuts åt Sony.

Fröderberg som talat med någon Sony gubbe sa att Sony är väl medvetna om Nikon/Canons planer och som då skulle vara beredda att kontra med en ny modell, får väl se hur det blir med den saken. För övrigt så har C/N säkra kort med sina fina DSLR-kameror, så dom är ju mycket bättre garderade än vad Sony är.
 

PerKr

Aktiv medlem
Det blir intressant at se hur Nikon löser det för äldre objektiv än E serien. Det behövs då mekanisk bländarkoppling. Sedan har man skruvobjektiven. Visst, jag vet att Sony löste detta med LA-EA2 och LA-EA4 men en spegel emellan som förtär det vassare sensorbaserade AF systemet är inte aktuellt. Skruvobjektiven torde dessutom ha lägre precision i fokuseringen och ha svårare med små justeringar.

Det blir mycket intressant att se tester och veta med vilka objektiv man får prestandan fullt ut. Skulle listan vara för kort finns även där en risk att de inte behåller sina kunder. Måste man ändå byta objektiv kan man lika gärna byta system. Då gäller det att Canon snart kommer med något att fånga upp kunderna annars kan det istället bli en skjuts åt Sony.
Sony har haft alla möjligheter sedan man introducerade LA-EA4 att använda ett bättre AF-system och sedan en tid tillbaka också att ersätta den med en variant utan spegel och AF-sensor men med AF-motor. Man har valt att inte göra det. Spegeln är inte nödvändig, vilket visas av hur pass bra det fungerar med canon-objektiv på Sony med adapter. Fokusmotorns placering har inget med saken att göra.

Det är väl ganska sannolikt att Nikon kommer med en lösning som ger nästan full kompatibilitet med de objektiv man har. Om det sen innebär att de äldsta objektiv man har kvar i produktion får klara sig med manuell fokusering... Att byta system lär kosta mer än det smakar om man gör det bara för att man har ett fåtal objektiv som inte stöds fullt ut.
 
ANNONS