Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Kan man redan förhansboka kamerorna? Har inte sett en sån meddelande. Var isåfall. Är intresserad.

Nu när jag tänker på det så har jag nog aldrig sett att man kan förhansboka före en officiell release.
All info är väl fortfarande rykten trots att de till 99.99% är sant?

/Stefan
 

mickebach

Aktiv medlem
Kan man redan förhansboka kamerorna? Har inte sett en sån meddelande. Var isåfall. Är intresserad.

Nu när jag tänker på det så har jag nog aldrig sett att man kan förhansboka före en officiell release.
All info är väl fortfarande rykten trots att de till 99.99% är sant?

/Stefan
iSolen säger att han redan har beställt en, men han vill inte berätta var.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan man redan förhansboka kamerorna? Har inte sett en sån meddelande. Var isåfall. Är intresserad.

Nu när jag tänker på det så har jag nog aldrig sett att man kan förhansboka före en officiell release.
All info är väl fortfarande rykten trots att de till 99.99% är sant?

/Stefan
Det går redan bl a genom Scandinavian Photo. Det innebär, om jag förstått det, att man sätter sig i kö för att få förtur då man beställer. Pris har jag inte sett.

https://www.scandinavianphoto.se/nikonmirrorless
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ska du verkligen byta? Dina inlägg andas "Nikon dåligt, Sony bra". T o m nu när Nikon kommer med en spegellös.

Sajtmaila mig om du är genuint intresserad.
Jag var intresserad av infon, inte av att köpa kameran,
Hur du tolkat mina inlägg i denna tråd kan inte jag hjälpa dig med. Jag har nog mest ställt en massa frågor på saker jag inte hade koll på. Mestadels gällande fattningen.

Det går redan bl a genom Scandinavian Photo. Det innebär, om jag förstått det, att man sätter sig i kö för att få förtur då man beställer. Pris har jag inte sett.

https://www.scandinavianphoto.se/nikonmirrorless
Ahh, en intresseanmälan. "Turordning från intresseanmälan kommer att överföras till eventuell orderläggning så är du tidig med intresseanmälan kommer en eventuell order att hamna tidigt i kön."
Tack!

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Jag var intresserad av infon, inte av att köpa kameran,
Hur du tolkat mina inlägg kan inte jag hjälpa dig med. Jag har nog mest ställt en massa frågor på saker jag inte hade koll på. Mestadels gällande fattningen.
Det är de som brukar vara väldigt angelägna att köpa kameran som är intresserade av förbeställningsmöjligheter.

Ahh, en intresseanmälan. "Turordning från intresseanmälan kommer att överföras till eventuell orderläggning så är du tidig med intresseanmälan kommer en eventuell order att hamna tidigt i kön."
Tack!

/Stefan
Nej det är faktisk inte den och så kan du ju roa dig med de andra här och definiera vad som är en beställning osv eftersom ordvalet är så viktigt. Jag fick en gång (för D850 tror jag ) en orderbekräftelse på noll kr eftersom priset inte var satt.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är de som brukar vara väldigt angelägna att köpa kameran som är intresserade av förbeställningsmöjligheter.
Nu får ju Astro svara för sig själv, men jag skulle misstänka att han har absolut noll (0) intresse i att skaffa en spegellös Nikon. Han är redan fullt investerad i Canon DSLR och Sony spegellöst (märks också ganska tydligt på hans märkeslojala försvar i trådarna - förut var det stenhårt Canon - nu är det bara Sony för alla slantar).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nu får ju Astro svara för sig själv, men jag skulle misstänka att han har absolut noll (0) intresse i att skaffa en spegellös Nikon. Han är redan fullt investerad i Canon DSLR och Sony spegellöst (märks också ganska tydligt på hans märkeslojala försvar i trådarna - förut var det stenhårt Canon - nu är det bara Sony för alla slantar).
Försvarar inte märken, men försvarar gärna mina val och varför valen passat mig bäst. Kan man säga man är märkeslojal när man ägt 3 olika systemkameramärken parallellt (Olympus, Canon och Sony) och köper olika objektivmärken till dessa som exempelvis, Tokina, Sigma, Tamron, Mitakon, Samyang(säkert några till jag glömt)? Jag köper verktyg som passar mig och förklarar gärna valen man gjort.

Och nej, jag har aldrig varit intresserad av att köpa Nikon. Den passar inte mig alls. Däremot har man sneglat på Fuji till och från.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Försvarar inte märken, men försvarar gärna mina val och varför valen passat mig bäst. Kan man säga man är märkeslojal när man ägt 3 olika systemkameramärken parallellt (Olympus, Canon och Sony) och köper olika objektivmärken till dessa som exempelvis, Tokina, Sigma, Tamron, Mitakon, Samyang?

Och nej, jag har aldrig varit intresserad av att köpa Nikon. Den passar inte mig alls. Däremot har man sneglat på Fuji till och från.

/Stefan
Från ditt gamla konto visade du intresse för D810(E?) var det väl men det kanske inte räknas.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Försvarar inte märken, men försvarar gärna mina val och varför valen passat mig bäst. Kan man säga man är märkeslojal när man ägt 3 olika systemkameramärken parallellt (Olympus, Canon och Sony) och köper olika objektivmärken till dessa som exempelvis, Tokina, Sigma, Tamron, Mitakon, Samyang?

Och nej, jag har aldrig varit intresserad av att köpa Nikon. Den passar inte mig alls. Däremot har man sneglat på Fuji till och från.

/Stefan
Det är bara ängsliga amatörer som är "märkeslojala" - proffs köper det som är bäst för användningsområdet. Reklam göres endast för ett fabrikat om betalning fås.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, det går att avgöra att denna Nikon FTZ-adapter inte har någon AF-skruv. I så fall hade den behövt ha en "Translucent" mirror, dvs varit en kopia på Sonys LA-EA4 adapter. Någon sådan ser jag inte.
Det skulle väl gå bra (med lagom värde på "bra") att använda bildsensorns AF-celler?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag har sett att många tror detta, men anser detta likafullt vore mycket osannolikt. Resultatet skulle inte alls bli det användarna väntar sig - samma prestanda för samtliga befintliga objektiv som vid användning av DSLR-hus.
Menar du att förväntningarna på befintliga objektivs prestanda med Z-kameror är olika beroende på Z-kamerans sensorstorlek?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det skulle väl bra (med lagom värde på "bra") att använda bildsensorns AF-celler?
Jag är i o f s inte säker på att en halvgenomskinlig spegel och separat PDAF sensor behövs för skruvdrift. Att Sonys LA-EA4 har både separat sensor och moror för skruvdrift kan vara historiskt. Skruvdrivna objektiv har svårt att göra små justeringar fram- och bakåt som sker med CDAF. Vid lanseringen hade både A7R och A7S endast CDAF och för att slippa göra en tredje adapter med motor men utan spegel och separat PDAF sensor för just A7 för de skruvdrivna objektiven kan man ha valt att kombinera skruv AF motor med spegeln även om just en A7 i sig inte behövde spegeln då den har sensor PDAF.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle bli negativt överraskad. Det är teknik som jag inte kommer använda, onödig vikt och tekjnik som kan vara i vägen och gå sönder.
Jag har ett AF Nikkor AF 50mm f/1.4 D som jag gärna skulle vilja använda om jag skaffar en Z-kamera, men Nikon vill nog hellre sälja nya objektiv än ordna så att folk kan använda sina gamla skruvfokusobjektiv.
 

iSolen.se

Guest
Jag har ett AF Nikkor AF 50mm f/1.4 D som jag gärna skulle vilja använda om jag skaffar en Z-kamera, men Nikon vill nog hellre sälja nya objektiv än ordna så att folk kan använda sina gamla skruvfokusobjektiv.
Funkar verkligen AF bra på den? -D är ju inte så nogrannt och skärpedjupet löjligt kort.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I specarna som jämför finns "image stabilization" som "yes" för Z kamerorna medan som förväntat "no" för DSLR:n. IBIS i kameran?
 
ANNONS