Annons

Nybörjare, vad rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kanske tolkar jag TS fel men sport, flygande fågel och annan riktigt krävande fotografering verkar inte ha så hög prioritet i ursprungsinlägget? [...]
Håller med. Finns inga uttryck för ”krävande fotografering”, finns inte heller några tydliga uttryck för kvalitetskrav. Finns väldigt lite att gå på över huvud taget. Det står inte ens vilken Canon och vilken Nikon som hade varit med på resan.

I svar på ett inlägg är 8000 kr för mycket för en Fuji X-T20.

I allmänhet tycker jag det är dumt att köpa den utrustning som finns idag. Det kommer alltid något bättre i nästa modell. Så istället för att köpa en kamera man har råd med så borde man spara pengar till en som kanske kommer i framtiden.
Men för säkerhets skull så måste man vänta ännu lite till så att man garanterat är framtidssäker.
Detta är ett råd som alltid har gällt och alltid kommer att gälla.

Vem vet hur länge spegellöst kommer att vara framtidens melodi.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Dina tidigare kunskaper och erfarenheter från den äldre tekniken skriver du inte om. Men var du någorlunda "driven" på den tiden är allt mycket enklare idag rent tekniskt och de bilder vi tog utan autofokus och med mindre känsliga grejer, tränade ju upp förmågan rejält att prestera ett bra resultat. Idag kan jag tycka att det skrivs irrelevant om alla tekniska begränsningar som är små, när dessa begränsningar verkar ligga hos de som hanterar grejerna.

Köp en en modern "spegellös" kamera av nyare modell begagnat på Tradera eller liknande. Det går att göra fynd och det finns hur mycket grejer som helst. Makroobjektiv också.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Den som idag återväcker sitt fotointresse efter tjugo års dvala kan mycket väl somna om i idet igen efter några år.

Under dessa år händer naturligtvis en hel del i framkanten av teknikutvecklingen.
Men flera av de som har en gammal spegelreflex kommer fortsätta att använda den.
Det finns ju faktiskt till och med folk som fortfarande fotograferar med film i kameran.
Absolut, men om funktionerna du söker finns i ett spegellöst system kan jag inte se anledningen till att köpa ett med spegel. Hade TS tydligt uttryckt behov av något som bara spegelsystemen eller småbild kan ge vore det en annan femma. TS får nog klargöra lite mer hur hon tänker om det ska vara värt att fortsätta ge råd.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ingen har nämnt den fina 80D med dualpixelteknik, skaplig OVF sökare, lättare än en 7D och modernare, även föregångaren 70D är inte dum, detta är DSLR modeller, som kommer att leva länge än och objektiven kommer att passa med adapter till nyare spegelfria längre fram. Canons senaste spegelfria APS-C M50 ser ut att vara en behändig smidig kamera, som också har video 4K att mata in i dom nya TV-apparaterna.
 

Bengf

Aktiv medlem
Men 4K är väl så smått på utdöende nu när 8K har letat sig in på marknaden?

he,he...Jo jag själv har gamla superåtta filmer, och så länge lampan håller i projektorn, så har dom sin flimmriga charm ( jäkla dyrt att lämna in och få överfört till skiva/USB )- ingenting blir sämre av utveckling, folk kommer nog att kolla på Full-HD-filmer även om 20 år och så kör man 4K under nästa period.


Samsung har ju släppt en 8K OLED TV-65 tum 50000 kr, den skalar ner och förbättrar lägre material än 8K, vilket bättre 4K TV gör också, så TV-tillverkarna gör nog sitt bästa.


Jag hade senare en filmkamera ( JVC )- med VHS-C kasetter som man stoppade i en passande modul med batterier, så kunde man direkt köra i den gamla VHS-spelaren, dett var ett stort framsteg mot superåtta och jäkligt häftigt på sin tid.


Våra kameror har hela tiden haft mycket högre upplösning än våra TV, Full-HD ger väl bara 1920X1080 det är inte många pixlar det, och stillbilderna med 24mp ger 6000X4000, så 8K blir välkommet för bildvisning, kommer det 8K stillbilds kameror, så ser dom nog till att det går att plocka ut ganska så bra med pixlar från filmen med stillbilderna.


Ursäkta OT, men måste svara på inlägget.
 

Cygni

Aktiv medlem
Kan bara rekommendera Olympus system. Har själv haft en uppsjö av olika kameror, men har nu landat i Olympus OMD. Har flera stycken och har aldrig trivts så bra med ett kamera system.
 

Bengf

Aktiv medlem
TS är mest sugen på Canon ( kompisar har Canon )- annars ligger vägen helt öppen att lung och stilla kolla igenom utbudet. Det är så många kameror som är bra, så det är inte så lätt att pricka rätt, man måste kanske inte välja en modell för hela livet, det beror lite på priset då förstås.
 

Miie

Medlem
Oj va mycket tips och råd som kommit som jag inte har sett 😶
Tackar och bugar för dom 👍

Budgeten är max 10 +- 1 eller 2...
Har kikat lite på följande...
Eos 2000d eller 4000d
Tamron 70-300 mm
Canon ef-s 55-250 mm
Sigma af apo 70-300 mm

Sen om man om något år eller två känner sig som en bättre fotograf.
Så har jag inga problem att gå upp i prisklass och kvalité.
 

martinot

Aktiv medlem
"Knasigheter" kan du stå för själv och jag tycker du kan lägga ner dina dumma insinuationer, du läser allt för bokstavligt! Som upplysning. 6D är inte min favoritkamera, ingen kamera jag äger eller kommer att äga. Jag resonerar utifrån en ide om vad som kan passa TS. Det kunde lika gärna ha varit ett annat märke/modell beroende på hur frågan ställs, budget, typ av fotografering osv.
Lägg ner meningslösa personangrepp, och fokusera på behoven hos TS istället.

Nyfiken; Vad baserar du dina råd på att gå för just DSLR?

Vad är det hos TS som får dig att föreslå just 6D (jättefin kamera, och var nära att köpa själv för fem år sedan, men är rätt gammal och efter på många områden idag)?
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med. Finns inga uttryck för ”krävande fotografering”, finns inte heller några tydliga uttryck för kvalitetskrav. Finns väldigt lite att gå på över huvud taget. Det står inte ens vilken Canon och vilken Nikon som hade varit med på resan.
Exakt!

Väldigt löst baserade antaganden från många "rådgivare", men dessutom ganska löst och otydligt speccat av TS (är nog grundproblemet här skulle jag misstänka).

I svar på ett inlägg är 8000 kr för mycket för en Fuji X-T20.
Jo, hade varit konstruktivt om TS också varit tydligare med främst sina krav och användningsområden, men även sin budget för kamerahus respektive optik.

Mycket lättare för alla att ge konstruktiva och bra råd då.
 

martinot

Aktiv medlem
Kanske tolkar jag TS fel men sport, flygande fågel och annan riktigt krävande fotografering verkar inte ha så hög prioritet i ursprungsinlägget? Har jag förstått det rätt tycker jag inte hon ska köpa in sig i ett sakta utdöende system. Har jag missuppfattat håller jag med er som kommenterat mitt inlägg. Då kommer hon inte undan spegelsystemen.
Lite otydligt vad TS är ute efter, men annars så håller jag 100% med om att det är dumt att för både TS och "rådgivare" att automatiskt anta att DSLR:er är enda/bästa möjligheten för att bäst lösa TS krav.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tveklöst Canon EF-S 55-250 IS STM. Finns inget annat teleobjektiv för en sån Canon-kamera som ger lika mycket bang för the buck
 

martinot

Aktiv medlem
Budgeten är max 10 +- 1 eller 2...
För kamerahuset, för objektiven, eller för allt tillsammans?

Sen om man om något år eller två känner sig som en bättre fotograf.
Så har jag inga problem att gå upp i prisklass och kvalité.
Inget konstigt med det.

Ett bra tips om man är ny och osäker är att starta med beg. utrustning. Dels så kommer man billigare undan om man har en väldigt begränsad budget som man vill starta med, och dels så om man ångrar sig så förlorar man inte så mycket på att sälja och byta till annat system.

Du verkar resa en hel del. Har du, som andra varit inne på som förslag, ens funderat på att gå utanför Canon/Nikon DSLR, och ens kikat på om något spegellöst system kanske kan vara ett bättre alternativ för dig?

Oavsett vad du kommer fram till så tycker jag du bör starta med att överväga det bland dina olika krav/behov.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
he,he...Jo jag själv har gamla superåtta filmer, och så länge lampan håller i projektorn, så har dom sin flimmriga charm ( jäkla dyrt att lämna in och få överfört till skiva/USB )- [...]
Det går ganska enkelt att överföra själv. Så länge projektorlampan är hel. Jag har inte gjort det själv men har hört från en på SvT att de gör så ibland.
Man kör helt enkel upp projektion på duk och filmar av med digital filmkamera. Klart. Räddat för eftervärlden. Men med viss kvalitetsförlust.
( ja det här blev också utanför ämnet)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Oj va mycket tips och råd som kommit som jag inte har sett 😶
Tackar och bugar för dom 👍

Budgeten är max 10 +- 1 eller 2...
Har kikat lite på följande...
Eos 2000d eller 4000d
Tamron 70-300 mm
Canon ef-s 55-250 mm
Sigma af apo 70-300 mm

Sen om man om något år eller två känner sig som en bättre fotograf.
Så har jag inga problem att gå upp i prisklass och kvalité.
Tele är kul och det jag själv mest använder, men jag tror att du kommer sakna ett lite vidare objektiv. Lägg gärna till en liten zoom i intervallet 18-70 så blir startutrustningen komplett.
Vilken av kamerorna, eller vilken av tele-zoomarna i din lista du bör välja har jag tyvärr inget råd om.
(För 10 000 får du riktigt bra grejer begagnat).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall man ha en "allround" utrustning och siktar på Canon är deras nya STM trio en bra start för lite pengar: 10-18 IS STM, 18-55 IS STM och 55-250 IS STM. Till detta en 50/1,8 STM för porträtt. Kamerahuset (liksom objektiv för den delen) spar man mycket på att köpa beg och är man osäker finns en del beg hos återförsäljare som t ex Scandinavian Photo och Mattssons foto. Det finns många system att välja på förutom Canon och svårt att säga på rak arm om något skulle vara bättre för TS än något annat f u just det att vänner har Canon så man kanske kan låna objektiv.
 

r2d2

Aktiv medlem
ok budget 12 k norrsken o ute..

köp en begagnad fuji xt20 för 5000k eller en xt2 för 6500-7000kr obs jag snackar bara begagnat på allt.

samyang 12mm f2 för 2000kr
18-55 kitobjektivet för 2500

enkelt att klara sub 10k här eller under 12k om du väljer xt2 som är vädertätat och lite vassare än xt20.
 
ANNONS