Annons

x-ray och posten

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Sammanfattat:

Finns det risk att paketet skannas oberoende av transport? Ja det kan komma att skannas!

Är risken högre vid flygtransport anordnad av Postnord? Ja alla paket skannas inför flygning som anordnas av postnord!

Om jag reser med flyg själv och lämnar filmen med incheckat bagage, kommer det då att skannas? Ja högst sannolikt!

Om jag reser med flyg själv och tar filmen i handbagaget, kan jag undvika skanning då? Det beror på personalen i säkerhetskontrollen!

Påverkar skanning filmen? Om detta går åsikterna isär.
 

iSolen.se

Guest
På Heathrow fick jag plocka ur precis allt ur min kameraväska, prylarna blev topsade och jag de frågade en massa saker jag inte kunde besvara. Tydligen såg min Sony A6000 synnerligen skum ut på röntgen, och de frågade om den innehölll GPS och/eller radiosändare vilket den mig veterligen inte gjorde.

Efter en halvtimme och efter att någon ansvarig varit där och kollat ett par vändor fick jag passera säkerhetskontrollen.

Det här hjälper förstås inte TS ett dugg, men som vanligt här på FS förstör vi trådarna så snabbt som möjligt :D
Jag har märk att kameror och optik brukar gå bra om man bara inte lägger grejer på grejer. Och något man absolut ska undvika är laddare och annat med kablar ovanpå kamera i någon praktisk ficka. Att få plocka ut väskan händer ibland ändå. Brukar resa med ungefär 10 kilo kamerautrustning nuförtiden så jag har minskat lite.
 

PMD

Aktiv medlem
Det här hjälper förstås inte TS ett dugg, men som vanligt här på FS förstör vi trådarna så snabbt som möjligt :D
Jo, min fråga till Patrik i inlägg #57 handlade om vad en röntgenoperator som undersöker fraktgods gör när bildskärmen visar något ogenomträngligt.
 

PMD

Aktiv medlem
2003. FAA reglerna 2018.
2003 är lite för länge sen för att vara aktuellt.

Var hittar jag FAA-reglerna som du citerade ur?

Så det är fel det som FAA skriver ovan?
Jag vet inte, men om du ger en hänvisning till var du hittade dem, så kanske vi kan reda ut det. Jag har hittat en lista på Advisory Circulars från FAA där det står att 108 är upphävd eftersom det är TSAs ansvar nu. Jag har dock inte lyckats hitta TSAs regelsamling. Den tycks de ha gömt väl.
 

iSolen.se

Guest
2003 är lite för länge sen för att vara aktuellt.
Det kan man hålla med om men samtidigt film...det är inte så många som håller på med det.

Var hittar jag FAA-reglerna som du citerade ur?
Som jag skrev, googla på ledtråden jag gav dig, FAA 108 17 e om jag minns rätt. Alt gå in på FAA.com

Jag vet inte, men om du ger en hänvisning till var du hittade dem, så kanske vi kan reda ut det. Jag har hittat en lista på Advisory Circulars från FAA där det står att 108 är upphävd eftersom det är TSAs ansvar nu. Jag har dock inte lyckats hitta TSAs regelsamling. Den tycks de ha gömt väl.
Tada, Per är i grävläge :) Go-go-go. Lycka till. När tog TSA över? De är rätt impopulära på nätet till skillnad från FAA.

Kul att du var intresserad i alla fall :)
 

iSolen.se

Guest
Jag gjorde båda men hittade inget uppenbart rätt. Kan du inte bara tala om var du hittade det?
FAA kap 108 sekt 17 e ( som du påpekat inte gäller längre) , hittar inte samma länk men tror denna har samma innehåll.

"If requested by passengers, their photographic equipment and film
packages shall be inspected without exposure to an X-ray system"

http://www.vad1.com/photo/faa-regulation-108.pdf

TSA:

We recommend that you put undeveloped film and cameras containing undeveloped film in your carry-on bags or take undeveloped film with you to the checkpoint and ask for a hand inspection.

The final decision rests with the TSA officer on whether an item is allowed through the checkpoint.

Alltså en ändring till filmfotografernas nackdel.

Flera källor säger ISO800 och max 5 scanningar. Tyvärr är knappast en film digital, dvs ej förstörd, eller förstörd så man får olika grader av korn och kontrastförlust.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Dvs en ISO800 tål i så fall bara 15 timmars flygning eftersom man inte ska röntka en film mer än 5 ggr.

Var hörde du det? Det är orimligt plus att det är annan typ av strålning.
Jag frågade en kärnkraftverksarbetare när han kom med sin utrustning om han ville testa en mätare i röntgen.


14µSv ligger en dos på från en HiScan 180180-2is pro. Nu har den två röntgenrör men det har även vanliga handbagageröntgenmaskiner sedan några år tillbaka trots att man enbart får en bild på skärm. En timmes flygning ovanför nordpolen ger 7µSv/h. en timmes flygning vid ekvatorn ger 2,5µSv/h.
 

ErlandH

Aktiv medlem
"allow for a hand search of photographic film and equipment if requested. (See below for further FAA information.) However, non-US airports may not honor this request.
Engelskans “allow” betyder alltså ”tillåter”. Dvs det är enligt FAA-reglerna tillåtet för säkerhetskontrollen att göra en manuell kontroll, utan röntgenapparat.
 

iSolen.se

Guest
Jag frågade en kärnkraftverksarbetare när han kom med sin utrustning om han ville testa en mätare i röntgen.


14µSv ligger en dos på från en HiScan 180180-2is pro. Nu har den två röntgenrör men det har även vanliga handbagageröntgenmaskiner sedan några år tillbaka trots att man enbart får en bild på skärm. En timmes flygning ovanför nordpolen ger 7µSv/h. en timmes flygning vid ekvatorn ger 2,5µSv/h.
Otroligt. Så om man flyger 24h och sen hem igen är filmen förstörd...även om man klarar sig utan säkerhetsröntgen.
 

iSolen.se

Guest
Engelskans “allow” betyder alltså ”tillåter”. Dvs det är enligt FAA-reglerna tillåtet för säkerhetskontrollen att göra en manuell kontroll, utan röntgenapparat.
Enl den gamla FAA regeln (ej kodaks tolkning):

FAA kap 108 sekt 17 e:
"If requested by passengers, their photographic equipment and film
packages shall be inspected without exposure to an X-ray system"
 

PWadstein

Medlem
Får göra några testrullar..

Och ta med mig till jobbet...😊😊 2,4,6,8,10 ggr röntgen och se vad som händer...😖😖

Har aldrig tänkt på detta ..🤔
 

PWadstein

Medlem
Jobbar som (APC airplane coordinator)

Jo, min fråga till Patrik i inlägg #57 handlade om vad en röntgenoperator som undersöker fraktgods gör när bildskärmen visar något ogenomträngligt.
Och tar hand om och går igenom farligt gods som skall flygas.. om tex en behållare av hög densitet upptäcks så öppnas paket och swipas för att kolla efter explosiva ämnen och kontrolleras visuellt. Om vi inte kan komma in i behållaren så blir det att ställa åtsidan och kontakta vederbörande avsändare för mer info..och bevis på vad det innehåller. Men kan inte svara på hur posten gör...
 

Michael f8

Aktiv medlem
Och ta med mig till jobbet...😊😊 2,4,6,8,10 ggr röntgen och se vad som händer...😖😖

Har aldrig tänkt på detta ..🤔
En journalist på DN har reda gjort detta och skrev en artikel om det, han fick personligen testa på dåvarande utrustning, tror han körde några 100 ggr utan kunna särskilja dem från referens rullarna.

Sök och du ska finna.
 

iSolen.se

Guest
En journalist på DN har reda gjort detta och skrev en artikel om det, han fick personligen testa på dåvarande utrustning, tror han körde några 100 ggr utan kunna särskilja dem från referens rullarna.

Sök och du ska finna.
Det finns bildexempel på 11 ggr. Helt förstörda bilder.

När var DN-artikeln ifrån? De har högre effekt idag.
 
ANNONS