Annons

Digitalfotografi är piss

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Strejka utan seriös kunskap, ger inget resultat, det var helt enkelt "coolt" att ansluta sig.
Unga tror sig kunna förändra världen, nej, så enkelt har det aldrig varit!
Det finns många unga som har förändrat vår värld på olika vis.

Facebook och Spotify är två exempel där skolungdomar skapat något stort och annorlunda
 

larsborg

Aktiv medlem
Det finns många unga som har förändrat vår värld på olika vis.

Facebook och Spotify är två exempel där skolungdomar skapat något stort och annorlunda
Skolungdomar skulle ha skapat t.ex. Facebook och Spotify?
Var får du dina påstående ifrån?
Skoltidnimg för årskurs 9?
Startades snarare av innovativa tekniknördar, i relativt vuxen ålder, alltså inga yrvakna skolungdomar. -:) -:)
 

ErlandH

Aktiv medlem
När jag började dyka på 70-talets början var havet utanför platser som Måseskär, Vinga ,Kosteröarna fulla av liv.
Vid matade torskar på över metern utanf ör Måseskär med krossade sjöborrar för hand under 70-talet. Som röjdykare under 1977 var det många hundra dyk. Då fanns det mesta av detta fortfarande där.
Sedan som seglare och dykare besökte jag många av dessa platser och såg hur havet förlorade sitt liv.
Döda bottenhålor utan syre som bara luktar ruttna ägg. Till och med genom masken.
Där planktonen ligger som snö på botten. En miljö där inte mycket kan leva.
Intressant. Råkade lyssna på ett program i P1 häromdagen om Ivöfjorden där man beskrev ganska exakt motsatt utveckling. Hur havet som för några decennier sedan var helt dött nu sjuder av liv och stor artrikedom.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Skolungdomar skulle ha skapat t.ex. Facebook och Spotify?
Var får du dina påstående ifrån?
Skoltidnimg för årskurs 9?
Startades snarare av innovativa tekniknördar, i relativt vuxen ålder, alltså inga yrvakna skolungdomar. -:) -:)
Daniel Ek var 19 när han kom på Spotify. Mark Zuckerberg var 19 när han lanserade Facebook.
 

larsborg

Aktiv medlem
Daniel Ek var 19 när han kom på Spotify. Mark Zuckerberg var 19 när han lanserade Facebook.
Jag skrev "relativt vuxen ålder", är det någon skillnad?
Zuckerberg gick på universitet, ingen skolungdom, då är man ofta 19 år eller äldre. Facebook lånade sitt namn från en sk facebook, där de högskolestuderanden hade adresser till andra studerande på universitet.
Nu är vi väl klart utanför rubriken på tråden, "Digitalfotografi ....."?
 

afe

Aktiv medlem
Den här tråden har inte hållt sig till ämnet på evigheter, så det gör väl inte så mycket om den spårar ur ytterligare ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har kollegor som inte kunnat göra en familjesemester på samma sätt de brukat. Barnen vägrar flyga!

Det kallas Greta-effekten.
Om samhället har bestämt att barnen ska gå i skolan så kan de väl inte ut och flyga på semester? Den där effekten tycks vara tvärtemot den drabbning du nämnde i #182.
 

Bengf

Aktiv medlem
För att återgå till trådens ursprung som TS beskriver, så känner jag igen mig till flera delar, även förutom kalibrerings problemen då som tydligen kan förekomma. Jag upplevde dock inga större problem med det gamla analoga sättet, det var för mig ganska så enkelt, man väntade en vecka på 10X15 bilder ( hade visserligen en period med egna framkallningar och tog fram bilder i fotoklubbens utrustning, det var förstås rätt så omständligt och tog sin tid, krävde rätt så mycket tålamod förstås )

Dia-bilder blev ett nytt steg med inköp av projektor, dukar osv, strykbrädan fick bli ett skapligt höj och sänkbar detalj för projektorn. med datorns ingång så hände mycket då i början, med flera byten för utvecklingen var så snabb med stora skillnader nästan varje år, det kostade så klart pengar att försöka hänga med, en HP-skrivare med 2 patroner kunde dock hänga med ovanligt länge, men min dyra Canon skrivare börjar att krångla nu MG8250 med för klena patroner på 7ml ( 6st )

Bilder på skiva krävde nyköp av dvd spelare, som inte blev så bra på 28 tums TV, lite bättre med tidiga platt tv, men inte så värst bra det eller, som sagt mycket behövdes bytas, Ny Foto skärm blev det 2012 så den hänger med ännu, samtidigt som lokala affären byggde ihop en Dator med dyr SSD disk, klart man tänker när detta skall braka ihop, och skall jag se mig om efter ny skrivare. det kunde vara enklare förr, men mycket är också bra i dag, fast det kostar lite pengar.
//Bengt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För att återgå till trådens ursprung [...] det gamla analoga sättet [...] omständligt och tog sin tid, krävde rätt så mycket tålamod förstås [...] inköp av projektor, dukar osv [...] flera byten för utvecklingen var så snabb [...] börjar att krångla nu [...]inte så värst bra det eller, [...]fast det kostar lite pengar.
//Bengt.
Sammanfattat: - fotografi är piss

:)
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Det fins så mycket att ta ställning till i dag, världen lärde sig inte så mycket efter andra världskriget, trots stora förhoppningar att vi äntligen skulle försöka att nå en bättre värld. Jag vet inte när katalysatorn kom i våra bilar, man hade uppmärksammat föroreningar relativt tidigt. Hasse och Tage kom på 70-talet med filmer, tidiga förespråkare om miljön. Allting hopar sig som en lavin av händelser, talibaner och några andra rörelser ställer till det åt det grövsta hållet, 800000 tutsier massakreras i Ruanda området i Kristi namn. Den enorma flyktingvågen som inträffar som mycket beror på otäcka krig ( nuvarande teorier att klimatförändringar spelar in också ) Sedan ökar klimattrycket, man dödar inte bara oskyldiga människor, man dödar planeten också. Jösses vad mycket det fins att ta ställning till, det är jobbigt att vara människa i dag.
Jag är inte så insatt i Syrienkonflikten, men jag har hört samma sak som du.

Jag håller med dig Bengt.
Det är verkligen inte lätt att vara en ansvarsfull människa i dagens värld.
Det finns så mycket att oroa sig för att man nästan blir paralyserad.
Militär upptrappning och ökade spänningar, plastpartiklar i ekosystem, antibiotikaresistens, nazister på våra gator, terrorism, IS, långa köer på akuten, befolkningsökning, psykisk ohälsa bland unga, osv.

Vi tycks leva i en brytningstid.
När så mycket utvecklas åt fel håll, kan det behövas grundliga omvärderingar och nytänkande.

Vi får helt enkelt göra så gott vi kan.
Glädjas över att vi fått den fantastiska och svårbegripliga gåvan "livet".
Hämta kraft därifrån.
Livet är stort.

Några unga flickor hade gjort en banderoll till en demonstration. Jag smög upp bakom.
"Försök - I Alla Fall", stod det på banderollen.
Jag tycker det är en klok inställning/utgångspunkt.
 

Terje H

Aktiv medlem
I alla fall om man vill bedriva det med ambition men med begränsad budget och bra miljösamvete.

Funderar allvarligt på att lägga ner helt.


Anledningen till att jag inte var intresserad av analogfotografi var att jag tyckte det blev för dyrt med tanke på missförhållandet mellan kostnader för film, framkallning etc och antalet lyckade bilder. Inom digitalfotografin kan man misslyckas hur många gånger som helst utan att det kostar mer.
Dessutom verkade alla dessa kemikalier inte vara av det miljövänligaste slaget.

Så är det väl fortfarande men digitalfotografi är inte ett dugg bättre:

Fick precis veta att min trogna Eizo-skärm är okalibrerbar med den nyinköpta datorn. Operativsystem, mjukvaran och prylen passar inte ihop längre.
En annars fullt fungerande skärm.

Man har varit tvungen att kasta fullt fungerande mobiler tidigare för att t.ex. banktjänster krävde det. Det gjorde ont redan då. Knappast miljövänligt.
Nu en hel skärm alltså?
Var är hållbarheten i detta? Var det verkligen värre med mörkrumskemikalier ur miljösynpunkt?

Och pengarna?
Om man behöver uppdatera precis ALLT på alla håll och kanter hela tiden (dator, programvara för bildredigering, skärm) för att ens befintliga arbetsflöde ska funka (förutsatt att man inte uppdaterar kamera och objektiv) - hur dyrt är inte det?
Pratade med Eizos kundtjänst och har fått veta att vissa kunder hade en oduglig skärm efter bara tre år. Min har ju i alla fall hållit i sju år.

Jag funderar allvarligt på att bara lägga av med stillbildsfotografi. Så som jag hittills har velat ha det, med kontroll över bilden, verkar det inte gå utan att permanent sponsra alla dessa upphetsade it-utvecklare. De måste ha ADHD allihopa att de orkar stjälpa uppdateringsstressen över halva mänskligheten som inte har fattat än att det är bra med snabb utveckling. Är man en långsamtsträvare så ses man ju automatiskt som bakåtsträvare.

Alternativet är att skita i bildkontrollen. Börja fota färdiga jpg, skippa bokprojekt och annat ambitiöst, instagramma för fullt i stället.

Eller börja med film i stället. Filmmaterial är ju i stort sett ändå så som man har filmat det, om jag har fattat rätt. Inte samma pill och därmed inte samma krav på färgkontroll.

Eller lägga av allt som heter digital bild. Still eller rörlig. Det är så många fler idag som producerar att allt färre förstår sig på konsten att ta in det producerade. Kanske ska jag bara bli recipient? Den nya dygden? Okreativ själv, okay, men observant i stället?

Skulle det ändå finnas en kreativ lust kan man ju också skriva eller så. Inte måla tack. Varje loppisbesök lämnar en konstig eftersmak när man ser alla dessa högar av tavlor som någon någon gång har lagt sin själ i. Grejer riskerar att hamna på tippen för eller senare.

Hörs det att jag känner mig frustrerad och uppgiven?
Någon mer här som har funderat i dessa banor?
Fast det är ju så många teknikentusiaster här. Ni trivs kanske som fiskar i vattnet med uppdateringsdiktaturen...
Men ska det verkligen vara normalt att ingenting i den digitala världen överlever ens ett decennium?
På flera sätt kan jag förstå dig... Höll på helt fram till 2005 med att fotografera analogt, trivdes med det - även fast det stundtals drog iväg med höga kostnader. Mest märktes filmkontot med uppåt 1000 exponerade rullar per år (mest färgdia).

Tror inte det blivit billigare idag, egentligen. Om vi räknar in att kamerorna har betydligt kortare livslängd, objektiven går sönder betydligt lättare - och all elektronik innebär att man ofta råkar ut för olika former för strul. Sedan tillkommer byte av dator med jämna mellanrum, grafikkort, nödvändiga program, kostnader för externa hårddiskar mm. Det enda som egentligen blivit betydligt billigare är själva fotograferingen.

Fotograferar enbart i jpeg, så jag har förenklat min digitala process så mycket som möjligt. Gillar inte att krångla till i onödan, dessutom är jag extremt aktiv och produktiv - något jag trivs med och kommer fortsätta med.

Har även valt bort att ständigt måste uppdatera utrustning i olika former, lägger det mesta av fokus på själva fotograferingen. Så för mig går den digitala fotograferingen relativt smärtfritt.

Kan däremot sakna den analoga skärpan och nyansrikedomen, där jag fortfarande vidhåller att det digitala inte helt nått fram (även fast utvecklingen går snabbt). Om jag jämför analogt direkt mot digitalt, inte inskannade eller digitaliserade analoga bilder förstås. Fortfarande är en diabild på duk med hjälp av en diaprojektor helt oslagbar! Men ska jag göra pappersbilder för en utställning eller trycka bilderna i en bok, så har det digitala kommit längre.

I stort tycker jag inte det är någon större skillnad, fast det beror ju givetvis på vilka rutiner man har i sitt fotograferande.

Tvi-tvi - tänk positivt, det löser upp det mesta.

Mvh Terje
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag är inte så insatt i Syrienkonflikten, men jag har hört samma sak som du.

Jag håller med dig Bengt.
Det är verkligen inte lätt att vara en ansvarsfull människa i dagens värld.
Det finns så mycket att oroa sig för att man nästan blir paralyserad.
Militär upptrappning och ökade spänningar, plastpartiklar i ekosystem, antibiotikaresistens, nazister på våra gator, terrorism, IS, långa köer på akuten, befolkningsökning, psykisk ohälsa bland unga, osv.

Vi tycks leva i en brytningstid.
När så mycket utvecklas åt fel håll, kan det behövas grundliga omvärderingar och nytänkande.

Vi får helt enkelt göra så gott vi kan.
Glädjas över att vi fått den fantastiska och svårbegripliga gåvan "livet".
Hämta kraft därifrån.
Livet är stort.

Några unga flickor hade gjort en banderoll till en demonstration. Jag smög upp bakom.
"Försök - I Alla Fall", stod det på banderollen.
Jag tycker det är en klok inställning/utgångspunkt.
Dom sista orden från flickorna är bra, sedan kommer dagens nyheter om hur Kina maskerar sin användning av Kol-kraftverk en av dom värsta koldioxid utsläppen, relativt lugnt i år med gruv-olyckor i Kina, vilket har varit vanligt förekommande varje år annars, typ 20-30 st som stryker med varje gång.
 
ANNONS