Annons

Samyang MF 7,5/3,5 UMC Fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Fortsättning av sidotråden om detta objektiv i tråden om Olympus OM-D E-M5.

För vanlig fotografering behöver man knappast ställa in avståndet. Man stället det på oändligt helt enkelt. På full öppning och mycket nära avstånd märker man skillnad i sökaren när man vrider på fokusringen, så då kan det nog vara idé att bry sig om att fokusera.

Det går hyfsat lätt att fokusera om man tar hjälp av förstoringen i sökaren (Olympus E-PL3 och övriga E-P-kameror). Utan förstoring är det lite svårare, förmodligen på grund av det stora skärpedjupet hos det här objektivet.

Jag har ännu inte hunnit ta mer än några provbilder, men än så länge tycker jag att det är mycket prisvärt.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det kan vara värt att göra ett fokustest med objektivet, om du inte redan gjort det.
Jag har deras fisköga för aps-c och förutom att oändligt var en god bit bortom oändligt från början på det objektivet så var det optimalt att ställa det vid 1-1.5m för att få så stort skärpedjup som möjligt.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Kollade på en DOF-kalkylator vilket hyperfokalavstånd man får med full bländaröppning. Ställer du in objektivet på ~1.1m så är det skarpt från strax under metern och till oändligheten. Det är nog nästan så att du kan tejpa fast avståndsinställningen och låta objektivet bli ett fixfokus.
 

PMD

Aktiv medlem
Så här ser avståndsskalans gradering ut (i meter):

∞, 0.25, 0.15, 0.12, 0.1, 0.09

Från 0.09m till ∞ är det ungefär 100 graders vridning av avståndsskalan.

Var 1.1m ligger mellan ∞ och 0.25m är lite svårt att uppskatta. :)
 

peter schwartz

Aktiv medlem
Lägg gärna upp bilder som man kan titta på?!

Håll på med siffror och hyperfokala avstånd är helt ok, men jag vill se hur bilderna faktiskt ser ut.....?
 
ANNONS