Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samyang MF 8/3,5 Fisheye för Olympus 4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjuk

Aktiv medlem
Funderar så smått på att införskaffa ett Fisheye objektiv. Men då detta är ganska begränsat i sin användning, vill jag nog inte lägga alt för mycket på det.
Då kanske Samyang MF 8/3,5 kan vara ett alternativ.
Någon på forumet som har eller har testat detta på sin Olympus 4/3, och kan ge ett utlåtande?
 

Per S

Aktiv medlem
Någon på forumet som har eller har testat detta på sin Olympus 4/3....
Jag använder Samyang 8 mm f3,5 med min Olympus E-3. Den kombinationen fungerar alldeles utmärkt, och min recesion på FS hittar du här:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19604

Nackdelen med Samyangen använd på E-3 är att man får ta avståndsskalan på fokuseringsringen med en stor nypa salt. Visserligen ger inställningen bländare 8 och avståndet 3 m bra skärpa i de flesta fall, men ibland skulle det vara bra med exakt inställt avstånd.

Det här problemet kan man komma runt genom att ta några bilder med olika avståndsinställningar så att man lär sig att kompensera för att avståndsskalan inte stämmer. Det här kan förstås vara olika på olika exemplar av objektivet.

Kvaliteten på mitt exemplar av objektivet är riktigt bra, och efter att ha använt det åtskilliga gånger - mycket oftare än vad jag först tänkte mig - tycker jag fortfarande att det har gett utsökt valuta för en blygsam mängd pengar.
 

Bjuk

Aktiv medlem
Jag använder Samyang 8 mm f3,5 med min Olympus E-3. Den kombinationen fungerar alldeles utmärkt, och min recesion på FS hittar du här:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19604

Nackdelen med Samyangen använd på E-3 är att man får ta avståndsskalan på fokuseringsringen med en stor nypa salt. ......
Mycket stor Tack för detta utförliga svar Per. Recensionen hade jag inte hittat. Måste klantat till det när jag sökte efter dem.

Men nu har jag klart mera kött på benen, så det lär nog bli en sån glugg. För jag tycker att Olympus egen inte är värd pengarna i förhållande till hur mycket jag kan tänka mig att använda den. Medans Samyangen är klart överkomlig. (Relativt sett )

Fota Lugnt!
Mvh
/Björn
 
ANNONS