Annons

Nikon 70-200 VRII eller Tamron G2

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej, tänkte uppdatera vår Nikon 70-200 f4 till motsvarande 2.8.
Valet står mellan en fin beg Nikon VRII eller ett nytt Tamron G2.

Samma pris ungefär... vilket hade ni valt och varför.

Ps. Ska sitta på en D750 och användas till bl.a bröllop, event mm. dock ej sport.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Mitt grå 70-200/2.8 AF-S är snart 15 år.
Har bara bytt zoom/fokus-gummi på det en gång.

Funkar utan några som helst problem. Och ändrar inte fokus och zoom som II:an gör. :)
 

hansber

Ny medlem
Hej! Jag har liksom du en Nikon D750. Tidigare hade jag en D90 och Nikon 70-200/2.8VRII. Jag sålde objektivet, men saknade sedan brännvidden och köpte en Nikon 70-200/4. 2.8VRII är det bästa objektiv jag haft och jag ångrar lite att jag sålde det, även fast 70-200/4 är helt ok men inte lika "magiskt" som 2.8VRII. Framförallt saknar jag den oerhört snygga bakgrundsoskärpan, det gick verkligen att lyfta fram huvudobjekten och sudda ut bakgrunden. Jag upplever inte att 70-200/4 har lika snygg bakgrundsoskärpa. Utan att veta något om Tamron G2 (det har ju fått bra betyg i tester) har jag svårt att se hur ett objektiv kan bli mycket bättre än 70-200VRII. Någon som vill byta mitt (mycket fina) 70-200/4 mot en 2.8VRII? :)
 

mikaeltornwall

Avslutat medlemskap
Hej! Jag har liksom du en Nikon D750. Tidigare hade jag en D90 och Nikon 70-200/2.8VRII. Jag sålde objektivet, men saknade sedan brännvidden och köpte en Nikon 70-200/4. 2.8VRII är det bästa objektiv jag haft och jag ångrar lite att jag sålde det, även fast 70-200/4 är helt ok men inte lika "magiskt" som 2.8VRII. Framförallt saknar jag den oerhört snygga bakgrundsoskärpan, det gick verkligen att lyfta fram huvudobjekten och sudda ut bakgrunden. Jag upplever inte att 70-200/4 har lika snygg bakgrundsoskärpa. Utan att veta något om Tamron G2 (det har ju fått bra betyg i tester) har jag svårt att se hur ett objektiv kan bli mycket bättre än 70-200VRII. Någon som vill byta mitt (mycket fina) 70-200/4 mot en 2.8VRII? :)
Med rätt peng emellan kan jag tänka mig att byta bort en 70-200 2.8 vrii med tc 17. Inboxa mig i så fall!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag gjorde lite research innan jag skaffade mitt Tamron 70-200/2.8 G2. Det mesta jag läste visade sig stämma: Skarpt, bra autofokus och vibrationsreduceringen är kanon. Det dåliga är zoomringens placering (för långt fram) och att man lätt kommer åt knapparna av misstag (fixat med tejp).

Nikon 70-200/2.8 VRii är inte lika vasst som Tamron, men ergonomin är bättre (zoomring och knappar). Många gnäller på "focus breathing", men för de flesta är det nog inget större problem i praktiken.

Tamron 70-200/2.8 G2,

#1: f/2.8, 1/40s, ISO 100 @ 200mm
#2: f/4, 1/1000s, ISO 100 @ 105mm
 

Bilagor

lonian

Aktiv medlem
Om nu Nikon objektivet är i bra skick trots att det är beg hade jag nog valt det.
Tamron objektivet lär inte vara lika värdefullt om man säljer det begagnat efter användning medan Nikon objektivet kan man möjligen få samma summa för om man säljer vidare i framtiden. Köpa det, spara pengar sälj och uppgradera till Nikon 70-200 FL-ED.
Jag äger själv fl-ed och det är det bästa objektiv som jag använt.
 
ANNONS