Annons

X-e3 eller X-t3.

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikljusberg1

Ny medlem
Hej!

Alla dessa X gjort mig helt vilse!
Jag är inne på att byta från Sony a7r till någon av Fuji kamerorna, sneglade på x-e3 men så kom X-t3 och blev nu sugen på den.. Är det någon som provat båda dessa?
Det är ju två helt olika kameror såklart så går inte jämföra rakt av, men det jag funderar på mest är om det är mer värt att lägga fem tusen på glugg och gå på e3an?
Samt saknar ju t3 bildstabilisator, funkar fujiobjektivens stabilisator bra? Och vilka gluggar har ni som är mest prisvärda? Föredrar fasta.

Tar tacksamt emot tips då det känns rätt snurrigt nu!
 

henrikljusberg1

Ny medlem
Ska tillägga att jag fotar mest porträtt, ljussvaga miljöer och street. Inga problem med att bära en lite större kamera men ju mindre desto bättre såklart!
 

olarson

Ny medlem
Jag har en t2a, före den en t1a och nu också en e3a. Om du inte behöver vädertätningen och kan leva med lite färre fysiska reglage skulle jag absolut gå på e3an. Älskar min. Undantaget är om du ska ha lite större linser, de sitter bättre på t-seriens större hus. Min t2a används allt mindre och kommer nog snart att säljas. Använder den bara till sportfoto (bra fart med boostergreppet) sedan e3an flyttade in i kameraväskan.
Alla linserna i "2.0-serien" är faktiskt prisvärda och kompakta och sitter som en smäck på e3an.
 

mikaeltornwall

Avslutat medlemskap
Jag har en X-E3 som komplememt till min Nikon D810. Storleken är viktigt för mig eftersom jag vill ha en liten kamera som alltid kan hänga med. De fasta gluggarna är i stort sett alla jättebra. Jag har 14, 27 och 35mm 2.0.
Om snabb af och video är viktigt rekommenderas dock t3. Vi har en fotograf på Svenskan som kör Fuji och han säger att den nya T3 är mycket bättre för video.
 

Brix

Aktiv medlem
Beror ju på vad du prioriterar. Med X-T3 får du ju bättre byggkvalité, bättre ergonomi, vädertätning, USB3, vinklingsbar skärm, bättre AF, bättre EVF, bättre video och säkert fler saker som jag missat :p
Fördelarna med X-E3 är ju att den är billigare samt väger mindre(vilket dock också kan vara en nackdel beroende på vilka objektiv man använder).

Vad gäller objektiven så är dem en av de största anledningarna att byta till Fuji då de generellt sett är mycket bra. Fuji har i stort sett inget dåligt objektiv utan de går från bra till absolut världsklass.
Om du vill ha prisvärda fasta objektiv så ska du kolla på deras 23mm, 35mm och 50mm. Dessa är F2 objektiv med snabb AF och fin bildkvalité. Sen finns även 23mm och 35mm med F1.4, dessa är dock lite äldre och har sämre AF. Riktigt fin bildkvalité på dem dock :)

Gällandes stabilisering så har jag själv bara erfarenhet av stabiliseringen i Fuji's 80mm macro, men i det så är den sjukt bra. Kan sätta skärpan på slutartider runt 1/30s, vilket är fantastiskt för ett 80mm objektiv.
Annars om stabilisering är viktigt för dig så kan du ju alltid fundera på en X-H1 istället. De flesta av Fuji's fasta objektiv saknar ju stabilisering tyvärr.
 
ANNONS