Annons

Fortsätta med Pentax eller byta till Nikon/Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

dHb

Aktiv medlem
Inte alls menat att vara spydig.

Inte lätt att veta att du plötsligt ändrat dig (är ingen tankeläsare).

Därav att jag ställde frågan innan.

(Däremot; om du och ditt svar ovan är spydigt - överlåter jag till dig att själv reflektera över.)

Lycka till med ditt kameraköp oavsett.
Kolla inlägg #9 som du tydligen inte läst
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det är inte lätt att ge ett bra svar på sådana här trådar.
Den som svarar vill nog ofta ha en specifik fråga.
Motsatsen är typ " Tipsa mig om en bra kamera till bra pris" kort och gott.
Om 50st svarar kan det bli 50 helt olika svar, från mobilkamera till ett system för 500.000.
 

MNB

Aktiv medlem
Det är inte lätt att ge ett bra svar på sådana här trådar.
Den som svarar vill nog ofta ha en specifik fråga.
Motsatsen är typ " Tipsa mig om en bra kamera till bra pris" kort och gott.
Om 50st svarar kan det bli 50 helt olika svar, från mobilkamera till ett system för 500.000.
Så är det ju. Men jag tycker jag fick bra svar och nästan alla gav rådet att fortsätta med Pentax.

Vilket jag nu gör, beställde K-70 precis.

Man får väl inte många kronor för K-500 med std 18-55mm gluggen?

Tack alla i tråden för era råd och tips.

Ps: martinot, jag tror du missade inlägget #9 därav jag undra varför du skrev som du skrev. Inga hard feelings hoppas jag.
 

martinot

Aktiv medlem
Kolla inlägg #9 som du tydligen inte läst
#9 indikerade inte att alternativ (som tidigare efterfrågades) var uteslutet på något sätt. Var ganska otydligt IMO att inte fler andra råd längre önskades.

Finns ett bra ordspråk; som man frågar för man svar. TS fråga var rätt öppen.

Därav att jag ställde följdfrågor till de frågor som TS ställde sig (och undrade om spegellöst kunde vara något att överväga, spreciellt om man vill använda andra objektiv så kan det vara extra intressant och lättare att fokusera med än DSLR).

Nu kanske TS bara ville bekräfta sina egna svar denna önskade höra, och blev förargad över andra svar (som var andra än att fortsätta på inslaget spår med Pentax).

Personligen så tror jag det finns en stor risk för att det ekosystemet med K-mount försvinner mer på sikt, och fortsätter bli än mindre än vad det redan är idag. Därav borde man iaf. kika på alternativen. Kanske det är billigare att byta nu medans man ändå kan sälja beg. utrustning för hyfsad ersättning (kanske blir svårare på sikt misstänker jag).

Personligen så har jag dock noterat att tredjepartstillverkare som tidigare släppte en massa bra objektiv för K-kmount har numera slutat med det (är kanske lite ett tecken på att marknaden tror allt mindre på K-mount som ett levande ekosystem).

Finns en klar risk att K-mount skulle kunna vara nästa system att följa A-mount i spåren.

Dock kanske inte det svaret en del vill höra talas om här, så kanske får ännu mer skit för mina råd att man kanske skall ta sig en fundering på detta (som jag anade att även TS gjorde när denne startade tråden).

Men det är OK.

Alla har olika behov, och måste inte vara fel att fortsätta med att investera i ett allt mer tynande system, om man är nöjd med det utbudet som finns.

Bortser man från det (i mitt tycke) allt svagare objektivutbudet, så har ju Pentax många trevliga kamerhus där man får rejäla vädertätade kameror till relativt låga priser.

Nu duckar jag dock och försvinner innan alla (eventuella) attacker på vad jag säger (eller mig som person)...
 

bony

Aktiv medlem
Framtiden är intressant

#9 indikerade inte att alternativ (som tidigare efterfrågades) var uteslutet på något sätt. Var ganska otydligt IMO att inte fler andra råd längre önskades.

Finns ett bra ordspråk; som man frågar för man svar. TS fråga var rätt öppen.

Därav att jag ställde följdfrågor till de frågor som TS ställde sig (och undrade om spegellöst kunde vara något att överväga, spreciellt om man vill använda andra objektiv så kan det vara extra intressant och lättare att fokusera med än DSLR).

Nu kanske TS bara ville bekräfta sina egna svar denna önskade höra, och blev förargad över andra svar (som var andra än att fortsätta på inslaget spår med Pentax).

Personligen så tror jag det finns en stor risk för att det ekosystemet med K-mount försvinner mer på sikt, och fortsätter bli än mindre än vad det redan är idag. Därav borde man iaf. kika på alternativen. Kanske det är billigare att byta nu medans man ändå kan sälja beg. utrustning för hyfsad ersättning (kanske blir svårare på sikt misstänker jag).

Personligen så har jag dock noterat att tredjepartstillverkare som tidigare släppte en massa bra objektiv för K-kmount har numera slutat med det (är kanske lite ett tecken på att marknaden tror allt mindre på K-mount som ett levande ekosystem).

Finns en klar risk att K-mount skulle kunna vara nästa system att följa A-mount i spåren.

Dock kanske inte det svaret en del vill höra talas om här, så kanske får ännu mer skit för mina råd att man kanske skall ta sig en fundering på detta (som jag anade att även TS gjorde när denne startade tråden).

Men det är OK.

Alla har olika behov, och måste inte vara fel att fortsätta med att investera i ett allt mer tynande system, om man är nöjd med det utbudet som finns.

Bortser man från det (i mitt tycke) allt svagare objektivutbudet, så har ju Pentax många trevliga kamerhus där man får rejäla vädertätade kameror till relativt låga priser.

Nu duckar jag dock och försvinner innan alla (eventuella) attacker på vad jag säger (eller mig som person)...
Ja, vad kan man säga... Pentax är välkänt att vara innovativ, men det är upp till ägaren (numera Ricoh) att bevisa det. Jag själv, som Pentaxägare, märker att forumet "Pentax över axeln" mer eller mindre har dött - jag är själv inte speciellt aktiv där heller... Detta har skett sedan K-1 marknadsfördes, innan dess var "alla" aktiva och önskade FF, men sedan K-1 lanserades så verkar intresset fallerat. Inte ens när Pentax erbjuder uppgradering till K-1ii till en ringa kostnad blir det respons. Kameraservice i Kungsör har dock fullt upp... Så, även om Pentax tillverkar mycket bra utrustning förefaller det som du har rätt...

Samtidigt har tredjepartstillverkaren Irix presenterat ny 150mm F2.8 Macro 1:1 med PK-fattning, så helt mörkt är det inte.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Ja, vad kan man säga... Pentax är välkänt att vara innovativ, men det är upp till ägaren (numera Ricoh) att bevisa det. Jag själv, som Pentaxägare, märker att forumet "Pentax över axeln" mer eller mindre har dött - jag är själv inte speciellt aktiv där heller... Detta har skett sedan K-1 marknadsfördes, innan dess var "alla" aktiva och önskade FF, men sedan K-1 lanserades så verkar intresset fallerat. Inte ens när Pentax erbjuder uppgradering till K-1ii till en ringa kostnad blir det respons. Kameraservice i Kungsör har dock fullt upp... Så, även om Pentax tillverkar mycket bra utrustning förefaller det som du har rätt...

Samtidigt har tredjepartstillverkaren Irix presenterat ny 150mm F2.8 Macro 1:1 med PK-fattning, så helt mörkt är det inte.
Alla forum här verkar ha dött ut, Facebook har nog tagit över.
Tyvärr blev Pentax uppköpt av Hoya för ca 10 år sen, Hoya var inte intresserat av Pentax kamera avdelning och gjorde det klassiska att sparka personal för att tjäna pengar, när andra kameratillverkare satsade så mycket dom kunde under kamerabommen.
Det var en press på Pentax att komma med en småbildskamera från en del användare, och den kom.
Det var efter att Ricoh köpt upp Pentax fotodel från Hoya.
Ricoh lär ha anställt folk igen, men Ricoh verkar inte veta vad dom ska göra med Pentax
k1an ( FF) kom för ca 2 år sen, en mycket bra kamera, men en långsam processor.
I år kom K1II som en uppdatering, men det borde varit en k1super med snabbare processor som kunde attrahera tex bröllopsfotografer.
För ca 13-14 år sen kom ljusstarka DA14/2,8, sen antog jag att det skulle komma flera ljusstarka objektiv som 16/2,8, 18/2,4, 20/2 och en ljusstark normal som 30/1,4 eller 35/1,4. Men dom kom inte, istället kom dom fina Limited objektiven.
Dom ljusstarka vidvinklarna och normaler kom inte från Pentax, inte heller Canon och Nikon levererade dom. Fuji levererade dom nyligen för sin egen kamera.
Pentax K3 kom för 5-6 år sen med en tidig generation av APS 24 Mp sensor, 2 år senare kom K3II, men med samma sensor med dåliga högiso egenskaper.
I januari på CP+ säger Pentax att dom utvecklar en ersättare för K3, nu på Photokina säger Pentax att dom undersöker marknaden för DSLR kontra spegellöst (inget om APS DSLR).
Q systemet har inte uppdaterats på några år nu och får nog anses som dött.
Mellanformatet/645 är jag också tveksam till, det händer ingenting med roadmappen.
Fuji tar nog över misstänker jag.
Just nu är jag pessimistisk.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det är ju lite konstigt. Ricoh har tillverkat kameror i minst 60 år så de borde ju ha ett litet hum om vad de kan ha Pentax till ...
Ja, det kan man tycka, men Ricoh är ett printerföretag i första hand.
Pentax kom redan på 80-talet med mark II versioner av kameror med små uppdateringar och det gjorde dom i år också med K1.
Det Pentax prioriterat dom senaste åren är FF, kamera och objektiv, men bara ett objektiv i år.
Som jag skrev tidigare så sa Pentax ( Japaner) på Photokina att dom funderar på spegel kontra spegellöst. Det finns också en Pentaxintervju med en Tysk på Photokina som var lite annorlunda.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=78&v=Wg8prqhuYnc
Nu är jag dålig på Tyska även när jag trycker på textning.
Han säger tydligen att K70 och K3 är gamla nästa år ... och att han tror mycket på DFA70-200/4, eller ungefär så. Pentax fyller 100år nästa år, så min gissning är en K80 och en helt ny K3 ersättare + objektiv.
 
ANNONS