Annons

Köpa beg. hus - 60D/70D/77D/80D/7D mkII ??

Produkter
(logga in för att koppla)

SeGlaUt

Ny medlem
Vill Uppgradera..
Har haft..30D - 40D..har nu 50D + 600D. (gillar 50an ,kult med sista metallhuset).
(sönerna har fått övertaget 450D - 500D - 1100D .)

Är ren amatör/vardagsfotograf men intresserad och har fotograferat aktivt till och från i 45år(är 60år nu). Tar mest familjebilder, natur(segling/skidor) och en del närbild/macro. Även börjat filma en del..blir säkert mer.
Rubrikkamerorna..??
Är 60 för nära 600?
Är 70an bra, har mkt från 7an?
Vad är bättre på/med 77 eller 80 ?
..och hur står sig 7D mkII mot ovanstående..?
Med vilken får jag "mest kamera för pengarna" ? ..behöver jag ens byta?
Vill ha 2st kamerahus, söner får ta över det som byts ut..
Har ett gäng objektiv..
Canon 10-22, 15-85, 17-85, 17-55(kit), 50/1,4, 85/1,8, 70-300,
Tamron 17-50/2,8 , 90/2,8 macro
Sigma 18-250 macro Tokina 400/5,6 ..extender x1,4
..och säkert några fler...
Förslag på kamerahus..även andra mottages Mycket Tacksamt..!!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Från och med 80D satte Canon A/D-omvandlaren på sensorn och fick därmed större dynamiskt omfång vid låga ISO-tal.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du får nyaat sensor i 77D eller 80D. 77D är dock inte lika gedigen men har annars rätt bra prestanda. Tror dock att sökaren är sämre (mindre och mörkare men kolla specarna).

60D är billig beg och har äldre sensor och är till skillnad från fregångarna mer plastig. Dock fin sökare.

7DII är riktigt grym på autofokus och är gediget byggd. Dock är sensorn lite äldre än den i 77D/80D med sämre dynmaniskt omfång.

Bäste sensorn: 77D/80D. Bra för allmänfoto

Billigast och bra att lära sig på: 60D

Om sport är viktigast: 7DII
 

SeGlaUt

Ny medlem
Du får nyaat sensor i 77D eller 80D. 77D är dock inte lika gedigen men har annars rätt bra prestanda. Tror dock att sökaren är sämre (mindre och mörkare men kolla specarna).

60D är billig beg och har äldre sensor och är till skillnad från fregångarna mer plastig. Dock fin sökare.

7DII är riktigt grym på autofokus och är gediget byggd. Dock är sensorn lite äldre än den i 77D/80D med sämre dynmaniskt omfång.

Bäste sensorn: 77D/80D. Bra för allmänfoto

Billigast och bra att lära sig på: 60D

Om sport är viktigast: 7DII

HEJ och Tack Fredrik..
Det var ungefär den här informationen jag eftersökte.
77/80 D ligger väl närmast mitt behov då..men då dessa fortfarande är något dyra beg så undrar jag hur en fin 70a står sig i jämförelse..?
har läst ngn stans att den har mycket av det som är bra på 7D..(?)
Är den ändå för lik 60an..? ..som inte är så mkt mer avancerad än
min nuvarande 600a.
60a=billig..ca 2k
70a=ok pris4-5k
77/80=ngt dyra 6-8k
??
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
HEJ och Tack Fredrik..
Det var ungefär den här informationen jag eftersökte.
77/80 D ligger väl närmast mitt behov då..men då dessa fortfarande är något dyra beg så undrar jag hur en fin 70a står sig i jämförelse..?
har läst ngn stans att den har mycket av det som är bra på 7D..(?)
Är den ändå för lik 60an..? ..som inte är så mkt mer avancerad än
min nuvarande 600a.
60a=billig..ca 2k
70a=ok pris4-5k
77/80=ngt dyra 6-8k
??
70D är lite bättre vad gäller brus och dynamiskt omfång än 60D ffa p g a lite mindre mönstrat brus och bättre därvidlag än 7D också. Det som ffa är dess styrka är att den ger bättre autofokus i live view läge tack vare dual pixel AF i sensorn. Sedan tror jag att AF mikrojustering som togs bort från 60D återinfördes på 70D. Däremot har du inga problem med detta idag och inte filmar är frågan om inte 60D beg är mer prisvärt för runt 1500kr beg. 7D har krypit ner runt 2500kr nu. Däremot erbjuder den inte så mycket över 70D och på många plan är 70D bättre. Det som 7D serien har ör mycket mer distinkta reglage. Det tråkiga är väl det att en bra men äldre kamera kanske inte känns som ett jättekliv från 40D. Däremot plåtar du i JPEG 1600ISO och under lär du inte märka några större skillnader mellan någon av kamerorna vad gäller bildresultat.

Kan du vänta tills början av nästa år kan vi se om Canon släpper något då en ersättare till antingen 80D eller 7D II skulle sätta sprutt nedåt på begpriserna men det finns väldigt få rykten om sådant.
 

PMD

Aktiv medlem
EOS 70D har i princip samma autofokus som EOS 7D (första versionen), men med färre justeringsmöjligheter, men jag skulle nog hellre köpa en 80D med tanke på dess bättre sensor.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
EOS 70D har i princip samma autofokus som EOS 7D (första versionen), men med färre justeringsmöjligheter, men jag skulle nog hellre köpa en 80D med tanke på dess bättre sensor.
Vid fotografering genom sökaren. I live view har 70D dual pixel AF som underlättar vid ffa filmning men även vid naturfoto eller stilleben om det är viktigt.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Håller med om det som skrivs i tråden, det är en trappstege där nya modeller ger bättre prestanda och andra förbättringar. Har själv 70D, tycker det är en riktigt fin kamera, smidig, vikbar skräm, funkar bra att filma med och sensorn ger fina bilder. Dock ett minus för snurrhjulet som ska täcka allt (pro har joystick).

Svagheten tycker jag när det kommer till Canon APS är objektiven. Tycker formatet (lite tillspetsat) känns döende och är hårt segmenterat av Canon. I alla fall om vill ha vidvinkel och normal(zoomar). Det händer för lite på objektivsidan om man jämför med fullformat, som både Canon och tredjepartstillverkare satsar på.

Ett förslag, kolla på en begagnad 6D med tex en normalzoom 24-70 4L eller F2,8. Det finns många alternativ att välja emellan. 6D ger mindre brus tål högre ISO-tal och ger mycket kamerabild för pengarna. Den har också vikbar skärm.

Mina 2c
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Håller med om det som skrivs i tråden, det är en trappstege där nya modeller ger bättre prestanda och andra förbättringar. Har själv 70D, tycker det är en riktigt fin kamera, smidig, vikbar skräm, funkar bra att filma med och sensorn ger fina bilder. Dock ett minus för snurrhjulet som ska täcka allt (pro har joystick).

Svagheten tycker jag när det kommer till Canon APS är objektiven. Tycker formatet (lite tillspetsat) känns döende och är hårt segmenterat av Canon. I alla fall om vill ha vidvinkel och normal(zoomar). Det händer för lite på objektivsidan om man jämför med fullformat, som både Canon och tredjepartstillverkare satsar på.

Ett förslag, kolla på en begagnad 6D med tex en normalzoom 24-70 4L eller F2,8. Det finns många alternativ att välja emellan. 6D ger mindre brus tål högre ISO-tal och ger mycket kamerabild för pengarna. Den har också vikbar skärm.

Mina 2c
Om du läser TS första inlägg framgår att denne redan har en större samling med APS-C objektiv så byte till FF skulle innebära att sälja en del objektiv. I ett sådant läge är det inte ens säkert att det måste bli Canon.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Om du läser TS första inlägg framgår att denne redan har en större samling med APS-C objektiv så byte till FF skulle innebära att sälja en del objektiv. I ett sådant läge är det inte ens säkert att det måste bli Canon.

Jag försökte vara hjälpsam, men du ska alltid säga tvärtemot. Det är väl upp till TS och bedöma? En del objektiv passar säkert utmärkt på Canon FF. Läs TS sista rad...
 

SeGlaUt

Ny medlem
Jag försökte vara hjälpsam, men du ska alltid säga tvärtemot. Det är väl upp till TS och bedöma? En del objektiv passar säkert utmärkt på Canon FF. Läs TS sista rad...
Hejsan A och F.. Jag förmodar att det är jag som är Ts..(?) är dock inte van att använda mig av forum trots att jag även tidigare varit medlem här på fs under annat nick.."Canon A1" :p
Jag uppskattar verkligen båda era synpunkter..och visst, jag kommer troligtvis sso snegla på ff. Men just nu..och då främst pga mitt(o sönerna) digra utbud på aps-c så får det bli en sådan, men kommer nog aldrig att överge Canon då jag använt sådana sedan 1970..det ni "valpar".. ;)
Vad jag av praktiska skäl vill ha är..vikbar skärm och wifi möjlighet..sen naturligtvis så bra kamera som möjligt.
Den jag först funderade på var 60an men läste sen att 70an var betydligt mer uppgraderad, mer lik 7an som jag hört mkt gott om.
Efter läsandet här känns 77/80 mer intressanta, dock ngt dyra jmf 70a.
Detta att då ersätta min 600a med.
Senare kanske uppgradera min 50a mot en 7 mkII eller rentav 6a(fast behåller nog 50an..inget större värde i den mot att ha kvar å använda då å då..)
Hur låter det resonemanget tycker ni..är det "värt" att satsa på 77/80 ist för 70..??
Är 70 för "nära" min 600 i bildkvalitet..?
Är Mycket Tacksam för Era inlägg..
 

SeGlaUt

Ny medlem
70D är lite bättre vad gäller brus och dynamiskt omfång än 60D ffa p g a lite mindre mönstrat brus och bättre därvidlag än 7D också. Det som ffa är dess styrka är att den ger bättre autofokus i live view läge tack vare dual pixel AF i sensorn. Sedan tror jag att AF mikrojustering som togs bort från 60D återinfördes på 70D. Däremot har du inga problem med detta idag och inte filmar är frågan om inte 60D beg är mer prisvärt för runt 1500kr beg. 7D har krypit ner runt 2500kr nu. Däremot erbjuder den inte så mycket över 70D och på många plan är 70D bättre. Det som 7D serien har ör mycket mer distinkta reglage. Det tråkiga är väl det att en bra men äldre kamera kanske inte känns som ett jättekliv från 40D. Däremot plåtar du i JPEG 1600ISO och under lär du inte märka några större skillnader mellan någon av kamerorna vad gäller bildresultat.

Kan du vänta tills början av nästa år kan vi se om Canon släpper något då en ersättare till antingen 80D eller 7D II skulle sätta sprutt nedåt på begpriserna men det finns väldigt få rykten om sådant.

Kloka och bra tankar och ord..tar till mig av dessa.. Tackar !!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hejsan A och F.. Jag förmodar att det är jag som är Ts..(?) är dock inte van att använda mig av forum trots att jag även tidigare varit medlem här på fs under annat nick.."Canon A1" :p
Jag uppskattar verkligen båda era synpunkter..och visst, jag kommer troligtvis sso snegla på ff. Men just nu..och då främst pga mitt(o sönerna) digra utbud på aps-c så får det bli en sådan, men kommer nog aldrig att överge Canon då jag använt sådana sedan 1970..det ni "valpar".. ;)
Vad jag av praktiska skäl vill ha är..vikbar skärm och wifi möjlighet..sen naturligtvis så bra kamera som möjligt.
Den jag först funderade på var 60an men läste sen att 70an var betydligt mer uppgraderad, mer lik 7an som jag hört mkt gott om.
Efter läsandet här känns 77/80 mer intressanta, dock ngt dyra jmf 70a.
Detta att då ersätta min 600a med.
Senare kanske uppgradera min 50a mot en 7 mkII eller rentav 6a(fast behåller nog 50an..inget större värde i den mot att ha kvar å använda då å då..)
Hur låter det resonemanget tycker ni..är det "värt" att satsa på 77/80 ist för 70..??
Är 70 för "nära" min 600 i bildkvalitet..?
Är Mycket Tacksam för Era inlägg..
Hej

TS = Trådskaparen

Ser mig som mogen ungdom och har även gamla fina analoga Canon, har också hoppat ut och in inom foto och därmed uppgraderat långsamt.

Vad du än väljer av dina förslag så är det inga stora pengar, det kan inte bli fel utan mer en smaksak vad du gillar.

Jag har båda systemen och tycker min uppgradering till APS 70D var en stor miss, som läget är nu skulle jag aldrig gå in i Canon APS.

Guldådern inom Canon idag är alla fina dedikerade objektiv till deras fullformat. Det finns I, II och III-generation av samma objektiv och dessutom hos olika tillverkare. Lägg sedan till mängden objektiv som finns på marknaden, så finns det en uppsjö av möjligheter att hitta fina begagnade objektiv.

Tycker fortfarande att en begagnad 6D är ett ypperligt val med tight budget och inte så mycket dyrare än de bättre APS-husen. Dessutom hamnar man rätt från början.
 

PMD

Aktiv medlem
Är 70 för "nära" min 600 i bildkvalitet..?
Alla moderna kameror har bra bildkvalitet. Läs gärna den här artikeln. Den har några år på nacken, men budskapet är minst lika giltigt idag.

Det man vinner på att byta från EOS 60D till EOS 70D är autofokusprestanda (och bildfrekvens). Både den traditionella AF:en och AF med Live View är betydligt bättre i EOS 70D jämfört med EOS 60D.

Jag gjorde det bytet för drygt fyra år sen efter att ha misslyckats kapitalt med att fotografera tornseglarna som brukar susa runt ovanför mitt hus på sommaren. Efter bytet gick det lite bättre (men jag borde nog ha valt en lite stillsammare fågel att börja min bana som fågelfotograf med :).
 
ANNONS