Annons

"Blibd" k100D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerbeat

Aktiv medlem
Nyligen har jag upptäckt att min kamera inte verkar få in nog med ljus,

Fotade en del på en hundtillställning för ett tag sedan då jag märkte detta,

Det var klarblå himmer och sol,

Körde på bländare 8 och kameran valde då en slutartid på 125-250

Testade att ställa in slutartiden istället för att se vad kameran valde för bländare, och stälde den på
500 men då ville kameran att jag skulle fälla upp blixten??

Detta var med ett Sigma 70-300 APO DG

testade istället mitt kit 18-55 med samma resultat.

Riktade jag kameran rakt upp mot himmlen fick jag en slutartid på 1000 men inte annars,

Ställer jag in värdena manuellt blir bilderna mörka...

Vad kan vara felet? Ngt man kan fixa själv via rengöring, eller bör jag lämmna in den?

Har kollat spegel och sensor och dom ser rena ut.
 

ArneB

Aktiv medlem
Objektivets ljuskänslighet avgör hur mycket ljus kameran kan få. Du kan pröva med att justera upp kamerans ljuskänslighet, ISO, för att kunna få korta slutartider.
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Ja det vet jag med men så känslig har den inte varit förut, jag har kunnat ta bilder med

bländare 8 och en slutartid på 1500 ex,
 
Jag tycker inte att det låter som något fel.
Slutartid 1/250 på bländare 8 tycker jag låter helt normalt på ISO 200 (som är lägsta ISO på K100D) vid den här årstiden, med sol och klarblå himmel. Jag kollade precis med min K10D, jag får 1/125 på bländare 8 och ISO 100, vilket motsvarar 1/250 på ISO 200. Sol och klarblå himmel...

Hälsar
R
 

quarc

Aktiv medlem
Jag har kännt samma sak flera gånger. Man fotar mitt på dagen, och ändå blir det långa tider... Men förklaringen ligger i att det är enorm skillnad på ljuset på dagen efter vilken årstid det är. Ögonen är duktiga på att anpassa sig, så man märken ingen jätteskillnad själv (bortsett från att man slipper solglasögon), men i verkligheten är det rätt mörkt även mitt på dagen, framförallt om det är lite molnigt. Trist att behöva påpeka det; med det är höst :-(
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Mörka bilder

Håller med svaren att det verkar vara helt normalt. I samband med Bruks SM tog jag ca 1000 bilder . För att slippa rörelseoskärpa fick jag hela tiden parera med ISO och bländare. Det räcker att det kommer upp ett moln så skiljer det flera bländarsteg.

Vid den här årstiden är det största bländaren och ISO 800 som gäller för att slippa rörelseoskärpa med tele.
Lothar Marunga
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Ahh så ligger det nog till :)

Det är nog jag som har blivit lurad att tro att det var samma typ av ljus som i sommras :p

Tack för era svar, Nu känns det lugnare, Om än ngt frustrerad över att det blir så :)
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Re: Mörka bilder

Lothar Marunga skrev:
Håller med svaren att det verkar vara helt normalt. I samband med Bruks SM tog jag ca 1000 bilder . För att slippa rörelseoskärpa fick jag hela tiden parera med ISO och bländare. Det räcker att det kommer upp ett moln så skiljer det flera bländarsteg.

Vid den här årstiden är det största bländaren och ISO 800 som gäller för att slippa rörelseoskärpa med tele.
Lothar Marunga
Aha då tror jag att jag såg dig på SM,

Grymma bilder du fick, Själv fick jag några bra med,
Kan inte annat än säga at det var väldigt roliga miner på figarna ibland..

http://www.lulebk.nu/cmg/albums/userpics/10181/_IGP0022_3.jpg

http://www.lulebk.nu/cmg/albums/userpics/10181/_IGP0076_17.jpg

http://www.lulebk.nu/cmg/albums/userpics/10181/_IGP0106_30.jpg
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
SM

Bra bilder du fick. Kan inte vara lätt för dom "etablerade" fotograferna när amatörerna sticker upp.
På SM i Borlänge förra året försökte SM generalen att köra mig av plan. Kul när man får lufta presskortet ibland...
 
ANNONS