Annons

IS orsakar oskarpa bilder! (17-55 is)

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hej!
Har nu under senaste tiden upptäckt ett mycket stort problem för mig.

Så fort jag slår på IS på mitt Canon 17-55mm 2.8 IS objektiv så vibrar det så att bilderna blir helt oskarpa även om de är fottade i vanligt dagsljus.

Jag kan känna hur nästan hela objektivet skakar, vad kan ha hänt? Och kommer det kosta skjortan nu då om det måste in på service?

//Peter F
 

foki

Aktiv medlem
Sett vissa trådar på olika kameraforum där folk har raporterat en trasig IS på ef s 17-55.

Jag antar att det är detta som du har råkat ut för. Skicka in den till Canon om du fortfarande har garanti.
 

Rogerber

Aktiv medlem
Att ha IS på ett 17-55 har det pratats en del om. Många tycker det är onödigt på det korta zoomomfånget. Jag har provat fota med ett sådant och det fungerade som det skulle. Om det gjorde skillnad av/på kan vi snacka om länge. Däremot på 70-200 med eller utan är dag och natt. 17-55IS är ett otroligt bra objektiv som man kan leva med. Se till att få det reparerat eller utbytt. Det ska inte vara felaktigt när det kostar så mycket.
Tyvärr ligger just detta utanför min budget... Fattig familje far :)
 

quackpack

Aktiv medlem
Jag kan säga jag haft otroligt stor nytt av IS:en då jag fottar en del bilar i rörelse och kunna få en bild skarp i 1/25sek ger otroligt fint rörelse oskärpa så jag tycker IS:en gett mig grymt mycket.

Som sagt det är inte hela världen ändå men vill ju gärna att objektivet skall vara 100% funktionsdugligt ialla fall, alltid bäst o vara på den säkra sidan med IS på :)

Har även ett 70-200 2.8 IS och som sagt där hjälper det ju väldigt mycket!

Skall kolla mina papper när det inhandlades, vad har man på sig 2 år från Canon för service/garanti ?
 

apersson850

Aktiv medlem
På korta brännvidder, alltså exempelvis 17-30 mm, är IS naturligtvis inte lika påtagligt undergörande som vid 135 mm och däröver. Men när man har skruvat ISO i botten, bländaren blir 2,8, blixten inte räcker fram och slutartiden ändå vill bli 1/5 s, då är det inte så dumt i alla fall.
 

quackpack

Aktiv medlem
Jag löste det enklast möjligt.. Lämnar in den på garanti service så får Canon lösa det, får hoppas inte det händer igen nu då när snart min garanti löper ut.. :-/
 

apersson850

Aktiv medlem
Hittills har jag inte haft något problem med IS. Jag har, öh, fyra objektiv med IS, och de fungerar som det är tänkt allihop.
 
ANNONS