Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

iSolen.se

Guest
Som många skriver och jag själv kan erfara så är det inte så svårt att göra sensor ren. Dock vill jag uppmärksamma på en risk man ska tänka på, ibland kan hamna ett litet sandkorn i kameran, detta kan repa sensor vid rengöringen. Därför är det bra att innan man börjar "tvätta" eller vidröra sensor mekaniskt att försöka få ut så mycket partiklar som möjligt ur kamerahuset. Jag brukar damsuga försiktigt med en smal mjuk slang eller att köra den inbyggda sensorregöringen med kameran vänd så att objektivet är riktad neråtochsmutsen faller ner från sensoren.
Att dammsuga elektronik är inte att rekommendera. Det byggs lätt upp statisk elektricitet och runt sensorn vill man inte ha några statiska urladdningar,
 

MillanD

Aktiv medlem
Tänkte bara berätta att jag idag rengjort min sensor alldeles själv!!
Det började för 2v sen att jag såg att det va skit på sensorn så jag köpte en blåsbälg & det hände ingenting. Då tog jag & beställde VisibleDust swabbar som passar min kamera & så en flaska sensor rengöring. Kan meddela att efter första swabbningen började jag nästa grina.
Allt var ut smetat på sensorn & jag trodde att nu är det kört. Men 4 swabbar senare så är min sensor ren!!!

När jag frågat fotografer här uppe så tyckte dom att jag ska lämna in den för det kan kosta om man pajjar sensorn & det va ajabaja. Men här i lilla Kiruna finns det ingen som gör sånt & skicka den skulle kosta multum. Så jag tänkte att JAG KAN SJÄLV & vet Ni.. Jag kunde!! ;)

Det va inte så hemsk & farligt & svårt bara man är försiktig & läser på hur man gör. Kan säga att youtube hade många filmer om just detta. Man vet inte om man kan om man aldrig prövat! =)

Mvh/Camilla
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tänkte bara berätta att jag idag rengjort min sensor alldeles själv!!
Det började för 2v sen att jag såg att det va skit på sensorn så jag köpte en blåsbälg & det hände ingenting. Då tog jag & beställde VisibleDust swabbar som passar min kamera & så en flaska sensor rengöring. Kan meddela att efter första swabbningen började jag nästa grina.
Allt var ut smetat på sensorn & jag trodde att nu är det kört. Men 4 swabbar senare så är min sensor ren!!!

När jag frågat fotografer här uppe så tyckte dom att jag ska lämna in den för det kan kosta om man pajjar sensorn & det va ajabaja. Men här i lilla Kiruna finns det ingen som gör sånt & skicka den skulle kosta multum. Så jag tänkte att JAG KAN SJÄLV & vet Ni.. Jag kunde!! ;)

Det va inte så hemsk & farligt & svårt bara man är försiktig & läser på hur man gör. Kan säga att youtube hade många filmer om just detta. Man vet inte om man kan om man aldrig prövat! =)

Mvh/Camilla
Anledningen till att det blev värre efter första svabbningen är förmodligen den silikonolja som brukar finnas på ramen runt sensorn smetas ut.
Det är vanligt att det finns silkonolja där som kommer från sammansättningen av AA-flitret ramen och sensorn. Det måste ju vara tätt mellan AA-filtret och ramen så att inget damm eller vätska som vid rengöring kan komma under ramen och ner till sensorn under.
Nästa gång du rengör igen räcker det nog med en eller högst 2 svabbar.
 

Aton_

Aktiv medlem
Å vad är det för fel på dammsugare om jag får fråga?
Får väl utan problem bort 100% av den lilla dammängd som finns i kamerahuset. Verkar ju trist att lägga stora pengar på lite rengöringsvätska och en "minitatyrtrasa". Verkar helt meningslöst i mina ögon.
 

Walle

Aktiv medlem
Det största felet med dammsugare är att de har ett ganska ordentligt kraftigt sug, vilket kan skada mekaniken i kameran. Vidare så skapas det statisk elektricitet av våldsamma luftströmmar..

Ska man dammsuga så ska man nog ha en adapter med en betydligt mindre slang. Då får man ett lugnare sug.
 

JohanAnderholm

Aktiv medlem
Det största felet med dammsugare är att de har ett ganska ordentligt kraftigt sug, vilket kan skada mekaniken i kameran. Vidare så skapas det statisk elektricitet av våldsamma luftströmmar..

Ska man dammsuga så ska man nog ha en adapter med en betydligt mindre slang. Då får man ett lugnare sug.
Problemet är också att man skapar ett stort undertryck i kamerahuset vilket drar till sig dammig luft utifrån. Det är lättare att blåsa in ren luft än att göra hela omgivningen dammfri.
 

AnneliKm

Avslutat medlemskap
Eclipse som nämns väldigt ofta, var köper jag det? På de svenska sajter som jag varit in på finns ju inget rengöringsmedel som heter så eller har det något annat namn?
 

ma59

Aktiv medlem
Shit...hade nästan glömt att detta problem både existerar och verkar vara stort...har ju en Olympus numera...inget damm, aldrig behövet göra rent, sen 13 månader (använder 3 objektiv, så visst byts det då och då)

Vill absolut inte vara dryg, bara känns så fint att slippa detta problemet, och få skriva nåt 'trevligt' när nu Olyforumet rätt som det är "hackas" av folk som måste tala om hur usla och "efter" Olympus är på alla möjliga vis...så den ofta töntförklarade (när Olympus introducerad den) funktionen sensorrengöring gjorde dom rätt från början, och ännu ingen som kommit med en lika bra sådan.

Ha en fin fotodag, när du gjort rent, det är ju ändå inte så bökigt om man bara gör det rätt, och bilderna blir ju bra om DU vet hur man tar bra bilder, först och främst, inte på vad du har mellan motivet och ögonen ;-)
 

Walle

Aktiv medlem
Mats: Det är inte bara du som inte har problem med damm :) Jag har fotat med Canon sen..början av förra årtiondet, och har hittils bara behövt gjora rent sensor kanske 5-6 gånger totalt genom åren, och då enbart med blåsbälg.

Till saken hör också att jag nog kan anses vara ganska extremt ovarsam med mina kameror (i.a.f. småbildarna, bladaren hanteras lite anorlunda), t.ex. låta de ligga i soffan utan objektiv eller lock, och liknande.

Vissa verkar ha extrem otur, eller så handlar det om hur dammallergisk man är ;)
 

ma59

Aktiv medlem
Mats: Det är inte bara du som inte har problem med damm :) Jag har fotat med Canon sen..början av förra årtiondet, och har hittils bara behövt gjora rent sensor kanske 5-6 gånger totalt genom åren, och då enbart med blåsbälg.

Till saken hör också att jag nog kan anses vara ganska extremt ovarsam med mina kameror (i.a.f. småbildarna, bladaren hanteras lite anorlunda), t.ex. låta de ligga i soffan utan objektiv eller lock, och liknande.

Vissa verkar ha extrem otur, eller så handlar det om hur dammallergisk man är ;)


Det har jag inget problem med att tro på, och förstå.
Jag hade 2 digitala Canon DSLR-kameror under ca 6 år, och jag hade (relativt de problem som tråden pekar på är fallet för många) inga problem alls, i stort sett kan jag ha gjort rent sensorn 2-3 ggr (per kamera) under den tiden.När jag väl fick prickar var jag klart störd av dem, så min "dammallergi" var/är nog rätt så stark ;-)

(Men jag fotar nu inte 20.000+ bilder/år heller...rätt mkt färre än så)

Jag kanske är jätteförsiktig(?) men tycker ju inte det själv...tappat kameror i backen några ggr, tappat bort en par kompakter tom...hehe...


Skönt att alla inte har damm/prick/fläckproblemet (i nämnvärd omfattning) iaf!!!
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Shit...hade nästan glömt att detta problem både existerar och verkar vara stort...har ju en Olympus numera...inget damm, aldrig behövet göra rent, sen 13 månader (använder 3 objektiv, så visst byts det då och då)....
Har Pentax sedan ett och ett halvt år, bara kört automatisk rengörning än så länge.
Men när jag fick min Nokiatelefon utbytt för ett år sedan var det damm på sensorn redan när jag packade upp den. Och damm mellan skärm och skyddsglas. Jag orkade inte bry mig efter att jag varit utan modern telefon i ett halvår, fyra vändor till verkstaden. Varje gång ligger den en vecka hos Telia, flera dagars ekonomipost och sedan minst en vecka på verkstaden innan de tittar på den, ekonomisölpost tillbaka och några dagar i butik innan de meddelar att den kan hämtas.
Men dammet blev värre och värre, i somras gav jag upp och lämnade in den. Mobiltelefonreparatörerna på Anovo Nordic Kristinehamn kan uppenbarligen inte mycket om kameror. De hade rengjort "linsen". Om de kallar sensorn för lins eller rengjort någon av linserna i objektivet, och i så fall vilken vet jag inte. Men jag märkte absolut ingen skillnad. Kändes meningslöst att skicka tillbaka dit, de hade inte åtgärdat felet men inte heller orsakat nya fel som de visat sig bra på tidigare.
31a september skickade jag den själv direkt till Nokia, 1a oktober bekräftade de att den kommit till dem. Får se om de rengör, och lyckas eller inte, eller byter ut den igen....
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta med damm på filtret framför sensorn verkar vara en seglivad och mytisk följetong. I bara denna tråd är det 41 sidor och det finns säkert flera hundra sidor tidigare i ämnet.

Damm, pollen, fuktpartikalr mm. finns alltid i luften. Både inne och ute. Vi har nog alla sett när en soltråle letar sig in i ett annars mörkt rum. Då ser man lätt hur mycket partiklar som seglar omkring i luften.
Utomhus är det ofta mycket värre.
Så när vi byter objektiv riskerar vi alltid att också få in damm. Undersökningar visar också att mycket av det damm som hamnar på AA-filtret kommer från den svarta färgen inne i spegelhuset eller är små metallflagor från objektivets eller kamerans bajonettfattning som slits långsamt med tiden.
Dagens system med dammskak och förmodligen bättre färg i spegelhusen gör att problemen på nya kameror är betydligt mindre än de som fanns 5 år tillbaka i tiden.
Min egen 5DmkII hade damm redan när jag köpte den för 2 år sedan. Det är troligt att de flesta kameror ser ut så här som nya.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1785386&target=
Nu är denna bild tagen så avslöjande som möjligt. Bländare 22 ett stegs överexponering mot en jämngrå himmel och sedan är konstrasten uppjusterad för att tydligare se fläckarna.
Jag brydde mig inte om att åtgärda detta eftersom jag vet av erfarenhet att jag aldrig kan få filtret renare med Eclipse och swabs. Dessutom brukar det finnas silikonolja på ramen runt filtret som man ofelbart drar ut på filtret första gången man gör rent. Sedan behöver man tvätta 2-3 gånger med rena swabs och Eclipse för att få bort oljan.
Efter 5000 bilder har jag bara tvättat sensorn en gång efter några fläckar börjat bli irriterande.
På min 1DMKIIN som saknar dammskak har jag på samma tid säkert gjort rent filtret 5 gånger. Kamerorna har nog ungefär samma antal exponeringar under de sista 2 åren.
För båda kamerorna gäller att man ibland kan se smuts som sitter på sensorn i en bild för att vara försvunnen igen på nästa. Inte så konstigt eftersom det blåser orkan därinne när spegeln åker upp och ner som en gigantisk solfjäder.
Har man modern dammskak sitter det en liten klisterremsa i botten under filtret och tar hand om dammet som skakas loss. Hur länge den är effektiv vet nog bara tillverkaren.
Pollen och fuktdroppar går inte att skaka loss.
Så det är en god idé att testa sin kamera med jämna mellanrum och ta en bild av en blå-himmel eller jämngrå på bländare 22 för att se hur mycket damm man har. Många kommer bli förvånade hur mycket skräp det finns där. Mycket värre än bilden ovan.
Det är aldrig kul att åka på en semesterresa och hitta fläckar i alla blå himlar och behöva spendera tid på att klona bort det i varje bild.
Så det är lika bra att lära sig att göra ren sin kamera. Det är en normal del av underhållet och inget mystiskt eller farligt. Följ instruktionerna finns tidigare i denna tråd.
Till er som säger ni fotat under många år med era kameror och aldrig upplevt damm så vill jag bara påstå att är på grund av att ni aldrig kör med bländare som är mindre än 10 eller sällan har blå himlar eller jämngrå/vita ytor i era bilder.
I en brokig bild syns det också sällan.
En sportfotograf som kör med 4-5,6 i bländare behöver förmodligen aldrig göra ren filtret eftersom all skit på filtret ändå inte syns i bilderna som fläckar.
Däremot är jag ganska övertygad om att det märks i bildkvalitén som som sämre skärpa och kontrast..
Så igen, lär er ta hand om era kameror och gör ren dem emellanåt. Det tar ungefär 10 minuter att göra ren filtret när man provat några gånger.
Det är inget man kan förstöra om man inte är en extrem klantskalle. En omgång swabs och rengörinsvätska kosta betydligt rmindre än en rengöring på verkstad och lär räcka i 3-4 år.
Såg hos Canon RCC i Mölndal i veckan att de nu tar 1050 kr för en rengöring av en 1D kamera.
En djävla bra timpeng skulle jag vilja påstå. För de gör nämligen samma sak som du kan göra själv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har Pentax sedan ett och ett halvt år, bara kört automatisk rengörning än så länge.
Men när jag fick min Nokiatelefon utbytt för ett år sedan var det damm på sensorn redan när jag packade upp den. Och damm mellan skärm och skyddsglas. Jag orkade inte bry mig efter att jag varit utan modern telefon i ett halvår, fyra vändor till verkstaden. Varje gång ligger den en vecka hos Telia, flera dagars ekonomipost och sedan minst en vecka på verkstaden innan de tittar på den, ekonomisölpost tillbaka och några dagar i butik innan de meddelar att den kan hämtas.
Men dammet blev värre och värre, i somras gav jag upp och lämnade in den. Mobiltelefonreparatörerna på Anovo Nordic Kristinehamn kan uppenbarligen inte mycket om kameror. De hade rengjort "linsen". Om de kallar sensorn för lins eller rengjort någon av linserna i objektivet, och i så fall vilken vet jag inte. Men jag märkte absolut ingen skillnad. Kändes meningslöst att skicka tillbaka dit, de hade inte åtgärdat felet men inte heller orsakat nya fel som de visat sig bra på tidigare.
31a september skickade jag den själv direkt till Nokia, 1a oktober bekräftade de att den kommit till dem. Får se om de rengör, och lyckas eller inte, eller byter ut den igen....
Jag tycker nog att man skall lämna mobiltelefoner och kompaktkameror utanför den här tråden.
det av 2 skäl.
För det första kan man oftast inte själv få bort objektivet och komma åt innandömet. För det andra har dessa väldigt mycket pixlar på en otroligt liten yta. En mobiltelefon har väl idag 10 mpix på en sensor som är några mm.
Ett enda damkorn täcker då väldigt många pixlar. Här finns ingen chans att göra rent. Även när man gör rent dSLR kameror med 24-36 mm i yta så kommer det även med de bästa produkterna på marknaden finnas kvar lite fibrer och smuts.
En mobilkamera kräver en absolut dammfri miljö. Skulle det ändå kommit in damm i sensorn så är det nog bara att byta ut telefonen.
 

ma59

Aktiv medlem
Detta med damm på filtret framför sensorn verkar vara en seglivad och mytisk följetong. I bara denna tråd är det 41 sidor och det finns säkert flera hundra sidor tidigare i ämnet.

Damm, pollen, fuktpartikalr mm. finns alltid i luften. Både inne och ute. Vi har nog alla sett när en soltråle letar sig in i ett annars mörkt rum. Då ser man lätt hur mycket partiklar som seglar omkring i luften.
Utomhus är det ofta mycket värre.
Så när vi byter objektiv riskerar vi alltid att också få in damm. Undersökningar visar också att mycket av det damm som hamnar på AA-filtret kommer från den svarta färgen inne i spegelhuset eller är små metallflagor från objektivets eller kamerans bajonettfattning som slits långsamt med tiden.
Dagens system med dammskak och förmodligen bättre färg i spegelhusen gör att problemen på nya kameror är betydligt mindre än de som fanns 5 år tillbaka i tiden.
Min egen 5DmkII hade damm redan när jag köpte den för 2 år sedan. Det är troligt att de flesta kameror ser ut så här som nya.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1785386&target=
Nu är denna bild tagen så avslöjande som möjligt. Bländare 22 ett stegs överexponering mot en jämngrå himmel och sedan är konstrasten uppjusterad för att tydligare se fläckarna.
Jag brydde mig inte om att åtgärda detta eftersom jag vet av erfarenhet att jag aldrig kan få filtret renare med Eclipse och swabs. Dessutom brukar det finnas silikonolja på ramen runt filtret som man ofelbart drar ut på filtret första gången man gör rent. Sedan behöver man tvätta 2-3 gånger med rena swabs och Eclipse för att få bort oljan.
Efter 5000 bilder har jag bara tvättat sensorn en gång efter några fläckar börjat bli irriterande.
På min 1DMKIIN som saknar dammskak har jag på samma tid säkert gjort rent filtret 5 gånger. Kamerorna har nog ungefär samma antal exponeringar under de sista 2 åren.
För båda kamerorna gäller att man ibland kan se smuts som sitter på sensorn i en bild för att vara försvunnen igen på nästa. Inte så konstigt eftersom det blåser orkan därinne när spegeln åker upp och ner som en gigantisk solfjäder.
Har man modern dammskak sitter det en liten klisterremsa i botten under filtret och tar hand om dammet som skakas loss. Hur länge den är effektiv vet nog bara tillverkaren.
Pollen och fuktdroppar går inte att skaka loss.
Så det är en god idé att testa sin kamera med jämna mellanrum och ta en bild av en blå-himmel eller jämngrå på bländare 22 för att se hur mycket damm man har. Många kommer bli förvånade hur mycket skräp det finns där. Mycket värre än bilden ovan.
Det är aldrig kul att åka på en semesterresa och hitta fläckar i alla blå himlar och behöva spendera tid på att klona bort det i varje bild.
Så det är lika bra att lära sig att göra ren sin kamera. Det är en normal del av underhållet och inget mystiskt eller farligt. Följ instruktionerna finns tidigare i denna tråd.
Till er som säger ni fotat under många år med era kameror och aldrig upplevt damm så vill jag bara påstå att är på grund av att ni aldrig kör med bländare som är mindre än 10 eller sällan har blå himlar eller jämngrå/vita ytor i era bilder.
I en brokig bild syns det också sällan.
En sportfotograf som kör med 4-5,6 i bländare behöver förmodligen aldrig göra ren filtret eftersom all skit på filtret ändå inte syns i bilderna som fläckar.
Däremot är jag ganska övertygad om att det märks i bildkvalitén som som sämre skärpa och kontrast..
Så igen, lär er ta hand om era kameror och gör ren dem emellanåt. Det tar ungefär 10 minuter att göra ren filtret när man provat några gånger.
Det är inget man kan förstöra om man inte är en extrem klantskalle. En omgång swabs och rengörinsvätska kosta betydligt rmindre än en rengöring på verkstad och lär räcka i 3-4 år.
Såg hos Canon RCC i Mölndal i veckan att de nu tar 1050 kr för en rengöring av en 1D kamera.
En djävla bra timpeng skulle jag vilja påstå. För de gör nämligen samma sak som du kan göra själv.


Märkligt, med så liten bländare (och kanske även en vidvinklig optik) ökar ju risken dramatiskt för att fläckar på objektivets frontlins (& baklins?), samt damm i luften nära kameran, är det som ökar i synlighet.

När skärpedjupet är stort blir det ju så, tex vid en blixtbild i mörk miljö kan damm i luften vara rejält irriterande, och mer så med liten bländaröppning som fångar "mer av allt" inom det rådande skärpedjupet.

Damm på sensorn/AA-filtret borde inte synas olika beroende på vald bländare, och att välja en liten bländaröppning vore alltså mht det ökade skärpedjupet vara synnerligen tokigt i sammanhanget, som jag ser saken.
Det borde rimligen vara så att så 'oskarpt som möjligt' från objektivet, och ett rent vitt "motiv", alternativt tex en ljust blå molnfri himmel, om man har tillgång till en sådan, skulle ge större chans upptäcka prickar/fläckar på sensorn/AA.filtret.

Tex att fota ett vitt slätt papper med 'oskärpa', och med +1-+2 stegs exponering skulle jag se som bästa metod för att leta upp evt fläckar/prickar.

Har jag fått allt totalt om bakfoten, eller vad säger ni som läser detta och inlägget jag kommmenterar???
 
Senast ändrad:

Walle

Aktiv medlem
Anledningen att damm blir tydligare med liten bländare är att strålknippet blir "smalare" eller hur man nu ska uttrycka sig. Med stor bländare kommer en del ljus komma lite snett från sidan och så att säga "kränga sig förbi" dammkornet.

Analogi: Placera en boll mot en vägg. Lys på bollen med en ficklampa (liten bländare). Skuggan bakom bollen blir väldigt markant. Lys på bollen genom ett transparent paraply, och skuggan blir inte alls lika markant.
 

ma59

Aktiv medlem
Anledningen att damm blir tydligare med liten bländare är att strålknippet blir "smalare" eller hur man nu ska uttrycka sig. Med stor bländare kommer en del ljus komma lite snett från sidan och så att säga "kränga sig förbi" dammkornet.

Analogi: Placera en boll mot en vägg. Lys på bollen med en ficklampa (liten bländare). Skuggan bakom bollen blir väldigt markant. Lys på bollen genom ett transparent paraply, och skuggan blir inte alls lika markant.
Låter ju fullt rimligt.
Om jag har nåt rätt i mina funderingar alls, så borde "liten bländare, skärpan inställd för oskärpa" vara hur det bör göras...

Har iaf för egen del, med Canonkamerorna jag ägt, kört med det sätt jag beskrev, och har det funnits damm har jag hittat det...såvida inte nåt extra litet korn slunkit igenom, men isåfall har det ju inte heller stört fotandet nämnvärt...eftersom jag inte sett det.


Sen, med större skärpedjup som "bra faktor" vid dammletnandet borde ju Olympus och andra 4/3-kameror ha åtminstone i närheten av lika stort dammproblem som alla andra, då deras utmärkta dammbortskakare kunde tänkas pareras till viss del av deras allmänt större skärpedjup...
Eg inte om nu skakandet tar bort dammet "helt", då borde det ju rimligtvis inte spela roll med vilken bländare/skärpedjup man "letar med".

Jag upplever iaf problemet enbart rapporteras som "mkt litet" eller "inget problem alls" av 4/3-ägarna på diverse forum.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack Christoffer för förklaringen,
Jag brukar dra parallellen mellan en mulen dag och en solig. En mulen dag där hela himlen fungerar som ljuskälla blir det ingen skugga. En solig dag med solen som punktkälla blir det dock en tydlig skugga.
Det är alltså detta som gör att dammet syns så mycket tydligare vid liten bländare. Det har inget med skärpedjupet i sig att göra. Fördelen med att ställa in oskärpa när man kollar efter damm är att inget i motivet som moln eller annat syns. Om man väljer att fota vita papper eller blå himlar spelar heller ingen roll.
Damm i luften, fläckar på front linsen eller liknande syns aldrig i bilderna. Prova med att sätta en kvadratcentimeter med tejp på ditt objektiv och ta en bild. Så länge du inte använder ett makro på närgränsen kommer du aldrig märka av det i bilden.
Därför kan man gott köpa ett begagnat objektiv med någon liten repa i frontlinsen om man får ett bra pris för det kommer aldrig märkas i bilderna.
Linsen bak är givetvis mer känslig men inte heller här kommer man kunna upptäcka lite dammfläckar i bilderna.
Så visst om man alltid fotar på stora bländare som t.ex. en sportfotograf så kommer det inte märkas.
Jag köpte min 1DMKIIN från sportfotograf på en större tidning. Kameran lämnades in till service hos Canon en gång per år. Fotografen själv gjorde nog aldrig ren kameran.
När jag testade kameran på bländare 22 så såg det ut som en soptipp. 5 swabs senare och åtskilligt med Eclipse så dög den gott också till landskapsfotografering med stort skärpedjup.
Dammskak är riktigt bra och gör att man nu kan använda kameran till många fler bilder innan rengöring. Däremot innebär det inte att det aldrig hamnar smuts på filtret.
Min filosofi är att om jag skall få ut det mesta av mina objektiv och kameror så kan det aldrig vara fel att hålla både aa-filtret, baklinsen och frontlinsen ren. Så även om man inte ser det i bilderna kan det ju aldrig bidra positivt och kanske marginellt minska skärpa, kontrast och öka ströljus.
Arbetsinsatsen är minimal och det tar kanske en kvart att sköta om en kamera och dess objektiv.
Hur ofta beror på hur aktivt man fotograferar. På resor med mycket fotande och damm i luften kan det behövas flera gånger i veckan för mig. Vid mer normalt fotande hemma kanske en gång i halvåret.
 
ANNONS