Annons

valet och kvalet....vad välja

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
vad välja
D90 eller D5000
Förstår jag rätt så är D5000 en nyare modell än D90 och D 90 har invåbyggd motor men inte D5000 varflr tar man bort detta på en nyare modell..
Men frågar..
Vad välja...
Hemmafotare av semester och familj....
Ge inte förslag på andra märken modeller för det är dessa jag är intreserad av så...vilken ska man välja...
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Båda två kommer att ge dig det du vill ha ! Låt smak och känsla avgöra ! Vill du ha fokusmotor i huset så är det D90 som gäller ! Bildkvalite är det samma ! Kolla även D5100 ! MVH.
 

Mesch

Aktiv medlem
D90:n har fler funktioner och dessa är oftare kopplade till en egen knapp eller ratt på kameran.
Lite bökigare i början men bättre när man blivit varm i kläderna.

Fokusmotorn blir mindre viktig allt eftersom Nikon släpper AF-S objektiv med inbyggd motor.
Det finns dock många objektiv på begagnatmarknaden som inte funkar så bra på D5000/5100.

Försök få chansen att klämma och testa båda i butik, helst samtidigt så klart.
 

trixy

Aktiv medlem
swr att d90 har separat skärm uppepå för att visa inställningar..vad är fördelen istället för att kollapå skärmen bakom
 

ztenlund

Aktiv medlem
swr att d90 har separat skärm uppepå för att visa inställningar..vad är fördelen istället för att kollapå skärmen bakom
Den drar i princip ingen ström och är på hela tiden när ljusmätaren är igång. Dessutom visar den så länge det finns ett batteri i kameran hur många bilder ytterligare (ungefär) det går att klämma in på minneskortet som sitter i. Givet de bildkvalitetsinställningar man har för tillfället förstås.

Jag använder den ofta (inte just D90 dock) för att ställa in t ex bländaren eller ISO-talet medan jag bara står och håller i kameran. Läsbarheten är också bättre i solljus än vad den är för den vanliga displayen och i mörker kan man tända en grön bakgrundsbelysning genom att dra av/på-brytaren förbi på-läget.

Personligen hade jag tagit D90 utan att tveka, men det är ju givet mina preferenser. Den enda anledningen jag ser till att ta D5000 är om man vill filma mer (fast då vet jag inte om Nikon är optimalt ö h t) eller om man gillar att stryka längs marken med kameran och använda live view i o m den vinklingsbara skärmen. Makrotokar är väl en tänkbar grupp som kan gilla att det går att vinkla skärmen.
 

pechblande

Aktiv medlem
swr att d90 har separat skärm uppepå för att visa inställningar..vad är fördelen istället för att kollapå skärmen bakom
Du slipper tända den bakre displayen* varje gång du vill kolla något, utan har ständigt tillgång till info om bländare, slutartid, isotal, ljusmätningstyp och AF-typ (och kanske ffa - direktvalsknappar för att ändra dem).
Förutom att det förmodligen sparar lite lite batteri tror jag den här fördelen är mest markant för oss som kommer från analoga kameror och är vana vid att ha den displayen. Om man aldrig haft den är jag inte helt säker på att man kommer börja använda den i samma utsträckning.
För mig däremot känns den ovärderlig, tycker det är ytterst klyddigt att fippla med bakdisplayen för att se sån info.

Sen är det fel att säga som du gör att displayen och motorn är det som skiljer, det är snarare tvärtom. Detta är två rätt vitt skilda kameror som råkar dela sensor och autofokusmodul.


* lcd-skärmen är väl också av sämre variant på d5000, om jag inte minns fel?
 

Twilice

Aktiv medlem
Bildkvalitetsskillnaden kommer du inte märka, jag lovar. Däremot är det mycket bättre arbetsflöde med D90, knapparna sitter bättre. Du kan ändra fler saker utan att behöva gå igenom menyer och kolla kameran varje gång.

Anledningen till att välja D5000 framför D90 är för att den är billigare. Dessutom är skärmen på D90 extremt mycket bättre testa själv i någon affär och jämför. Det är markant skillnad som inte går att ta miste på.
 

Kempor

Aktiv medlem
D90 klarar dessutom att köra extern blixt trådlöst med deras cls system vilket bara det tycker jag överväger till d90. Det är mycket kamera för pengarna!
 

j2^

Aktiv medlem
varflr tar man bort detta på en nyare modell..
Därför att du på sätt och vis jämför äpplen och päron.

D90 var en "entusiastkamera" när den kom. Den var inriktad mot kunder som ville ha ett mer avancerat hus, eller kanske rent av reda ägde äldre objektiv.

D5000 (Precis som din D40x) är ett instegshus, och är inriktad mot kunder som vill ha ett enklare hus, och inte känner behov av att använda äldre objektiv.
 
Senast ändrad:

Twilice

Aktiv medlem
D90 är inte svårare att använda, varför verkar alla tro det. Det finns bara mer saker att ändra.

Jag ser ingen fördel med att skaffa en D5000 framför D90 förutom priset.
 

trixy

Aktiv medlem
begagnad d90 för 4000
NY D5000 för 3990
hmmmm
gud vad svårt.... nytt....begagnat????..
 

Mesch

Aktiv medlem
varflr tar man bort detta på en nyare modell..
Därför att du på sätt och vis jämför äpplen och päron.

D90 var en "entusiastkamera" när den kom. Den var inriktad mot kunder som ville ha ett mer avancerat hus, eller kanske rent av reda ägde äldre objektiv.

D5000 (Precis som din D40x) är ett instegshus, och är inriktad mot kunder som vill ha ett enklare hus, och inte känner behov av att använda äldre objektiv.
Fast D5000 ligger väl mellan D3000 och D7000, så den har ju lite mer att erbjuda. Det är inte lägst i hackordningen, men ett instegshus är det väl ändå.
 

trixy

Aktiv medlem
ny d5000 för 4000
eller
begagnad d90 för 4000 vad skulle ni göra.

fotar bara för hemmabruk och lär använda den lite mera snart än bata familjen och trädgården så att säga
 

trixy

Aktiv medlem
för attnlägget besvarades med något annat svar än v.ad frågan var och vill inte att frågan ska försvinna i ny diskution
 

j2^

Aktiv medlem
för attnlägget besvarades med något annat svar än v.ad frågan var och vill inte att frågan ska försvinna i ny diskution
Det är väl fullt naturligt med tanke på frågans subjektiva natur?

Men okejdå.

JAG skulle välja D90. Men jag skullre rekommendera DIG att välja D5000.
 
ANNONS