Annons

Nytt Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ShamrockPhoto

Ny medlem
Hej,

Nu har jag fotat med min Nikon D3000 i två och bara använt kitobjektivet. Jag känner att det är dags att byta upp mig när det gäller objektivet. Problemet är att jag inte alls vet vad jag vill ha. Det jag fotar mest är porträtt och olika saker i vardagen. Jag vill ha ett objektiv som fungerar till det, har mer zoom än kitobjektivet och kostar runt 3-5000.

Någon som kan hjälpa? :D
 

Kempor

Aktiv medlem
Till porträtt skulle jag föreslå nikons 50mm af-s 1.8, det är ett fast objektiv som inte är så dyrt (ca 1800) och som du kan få kort skärpedjup med. Alternativt nikons 35 mm DX 1.8 som passar bättre till mer allmän fotografering, skulle dock rekommendera 50 mm om det är främst porträtt du vill fota då proportionerna stämmer bättre samt kortare skärpedjup.

En bra telezoom är nikons 70-300 vr, kostar ca 4500. Vill du ha en billigare telezoom för att kunna köpa ett fast objektiv också så finns ju även nikons 55-200 och 55-300, inte samma klass som 70-300 men helt ok för pengarna. Har själv 55-200 och det går att få bra bilder med det, inte världens snabbaste autofokus men följer med helt ok ändå. Har ungefär samma kvalitet som 18-55 som brukar följa med kameran fast i teleänden då.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Annars finns AF-S 85/3,5 VR micro, brännvidden passar bra till tighta porträtt och du får macro och bildstabilisering som bonus. Det du tappar är lite ljusstyrka men tack vare att det har rätt lång brännvidd går det att få ordentligt oskarp bakgrund ändå.

Annars har Tamron ett 90/2,8 macro, det är snarlikt på de flesta sätt fast det har bättre ljusstyrka men saknar stabilisering. Detta finns i en äldre variant utan autofokusmotor, till din måste du ha inbyggd motor så se till att du får den nya varianten.

De kanske är i övre delen av din budget men helt klart värda att titta på!
 

heliflyer

Aktiv medlem
det är lite svårt att gissa vad du verkligen vill ha men om det är en zoom så kanska
Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR eller
Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II vore något att titta på om det är fasta så Nikon AF-S DX 35/1,8 G för vardags foto eller Nikon AF-S 50/1,8 G för porträtt
alla objektiven är en klar förbättring från vad du har idag 18-200 kanske lite dyr för din budget men ett mycket användbart objektiv.
 
ANNONS