Annons

Brusiga vigselbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

EmmaT

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte mest höra hur ni gör med era vigselbilder. För, att undgå brus i mörka kyrkor (vid plåtning utan blixt) känns nästintill omöjligt. Så, hur gör ni när ni redigerar för att få bästa möjliga resultat på era bilder från vigseln?

/Emma
 

Kempor

Aktiv medlem
Försök att minimera bruset genom att använda ljusstark optik. Ex 50mm fast objektiv med 1.4/1.8 i största bländare. Mordernare kameror har även så pass bra brusprestanda att det går att få fullt användbara bilder med iso 3200-6400. Men visst, det kan vara klurigt, särskillt under vintern då det är bäcksvart ute och man inte får någon hjälp av fönstren.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Brus

Brus kan ses på flera sätt, det kan vara ett störande element i en bild... eller en tillgång som lyfter uttrycket. Som tidigare skrivits, har kameror olika sätt att presentera brus, eller snarare sensor och programvara. Jag brusreducerar inte bilder med ISO högre än 800 med min K5, jag behåller istället bruset som en del av bildens karaktär. Att fotografera med min K200D inomhus utan blixt fungerar sämre, bruset med den sensorn är inte användbart i större utsträckning.
 

mackepacke_2

Aktiv medlem
Hej,

Jag tycker att Lightroom3s brusreducering fungerar väldigt bra! Sen förstås stor bländare på optiken när du fotar. Sen använder jag clarity eller "local contrast enhancement" Oskarp mask(i photoshop) mängd 30, radie 30 tröskel 0 eller något liknande dvs låg mängd stor radie. Är bilderna alltför brusiga gör dom svartvita och öka den röda kanalen något(i lightrooom även orange).
Hoppas att det var till hjälp.

Fina bilder på din blogg!!
 
Senast ändrad:

LottaJohansson

Aktiv medlem
Tips

Som föregående talare säger får du försöka skaffa ett hus som tål höga ISO och ett ljusstarkt objektiv. Jag brukar faktiskt också ta några bilder med blixt, vid väl valda tillfällen (!), för att i alla fall ha någon bild från kyrkan som är riktigt bra.

För övrigt får man nog leva med en del brus i kyrkbilderna, tyvärr.

Du kan ju också rädda en del bilder genom att förvandla som till s/v istället, brukar funka lite bättre med brus i just s/v istället för färg.

Lycka till:).

MVH
Lotta Johansson
www.fotograflottajohansson.wordpress.com
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag brukar faktiskt också ta några bilder med blixt, vid väl valda tillfällen (!), för att i alla fall ha någon bild från kyrkan som är riktigt bra.
Blixt blir väldigt sällan riktigt bra tycker jag.
Ljusstark optik, typ 35/1,4 eller 50/1,4 är absolut att föredra. Enbenstativ hjälper ofta.
Med blixt blir det visserligen skarpt men all stämning försvinner snabbt :-(

Hälsn.

/Janne Höglund
www.brudfoto.nu
www.helikopterbild.se
 

Fridberg

Aktiv medlem
Blixt

Om man använder blixten som huvudljuskälla slår man genast ihjäl stämningen i ett vackert kyrkorum. Om man istället använder blixten som ett tillägg till det befintliga ljuset kan det bli fantastiskt bra bilder. Jag kan inte påstå att blixt fungerar i alla lägen, det finns parametrar som man måste ta hänsyn till. Om blixt ska användas, använd blixten som indirekt ljus. Slå blixten i taket eller en närliggande vägg, aldrig direkt på. Hemligheten är att kunna blanda befintligt ljus med blixtljuset.

/Pär
 

Janne H

Aktiv medlem
Om man använder blixten som huvudljuskälla slår man genast ihjäl stämningen i ett vackert kyrkorum. Om man istället använder blixten som ett tillägg till det befintliga ljuset kan det bli fantastiskt bra bilder. Jag kan inte påstå att blixt fungerar i alla lägen, det finns parametrar som man måste ta hänsyn till. Om blixt ska användas, använd blixten som indirekt ljus. Slå blixten i taket eller en närliggande vägg, aldrig direkt på. Hemligheten är att kunna blanda befintligt ljus med blixtljuset.

/Pär
Med all välmening Pär, har du slagit blixten i ett Kyrktak någon gång....
 

Fridberg

Aktiv medlem
Många gånger!!! Jobbar nämligen i en av de största kyrkorna i Stockholm och har fotograferat massor där. Med blixt. Går utmärkt.
 

Fridberg

Aktiv medlem
Måste vara lägre o ljusare tak än alla mörka landsortskyrkor, eller så har du en kraftig blixt!

Mvh.

/janne
Jo, det finns givetvis parametrar man måste ta hänsyn till. En del kyrkor har mörka tak och väggar och där fungerar blixt givetvis sämre. Ljusa väggar och tak är givetvis att föredra. "Min" kyrka är Sveriges största kupolkyrka. Använder EX 580 EX II.

/Pär
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vigselbilder ska inte hängas på bilden precis så att de är lite brusiga tycker jag inte gör så mkt. Däremot bär man ändå använda ljusstarka objektiv och systemkameror med bra ISOegenskaper för att minska bruset så mkt man kan och för att förhindra långa slutartider som bidrar till oskärpa som är värre än brus.

Kan man hantera blixt så kan man behålla myskänslan och skapa skarpa och mindre brusbilder.
Dock tycker jag man inte ska använda blixt pga att det är en vädligt stor störmoment för alla.

/stefan
 
Allt är nästan täck i kommentarer ovan!

Vill bara tillägga att när du använder en större bländare och får kortare skärpedjup så hjälper detta på 2 sätt.
- Du får kortare slutare, mindre skak och därmed en skarpare bild.
- Ett kort skärpedjup "lurar" även ögat så att bilden upplevs som skarpare än den är då skärpan jämförs med den oskärpa som finns i bakgrunden.

Själv håller jag med föregående om att konvertera till svartvitt.

Helt enkelt: fotografera i RAW format, så högt iso som kameran kan ta utan att tappa för mycket kvalitet (800/1600), stor bländare, kort slutartid, stativ (om möjligt) och svartvitt (överdriv gärna kurvan i bildbehandling för svartvitt)!

Efterbehandling: Brusreducering och skärpa med tex högpass filter.

Lycka till!
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Brus

Personligen ser jag inte nödvändigtvis kopplingen mellan bra bilder och blixt:)
En bra bild sitter enligt mig någon annanstans:)
 
ANNONS