Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Landskapsfotografering i Alperna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kasch

Aktiv medlem
Jag har inte specifikt ägnat mig åt landskapsfotografering tidigare men har tänkt att ta tag i det nu. Framåt maj ska jag dessutom till Alperna och vandra. Oftast har jag med mig en kompakt på vandring men nu tänkte jag ta med ett stativ, en nyinförskaffad D5100 plus en Tokina 12-24 (vilket får duga för mig). Jag har naturligtvis läst och provat en del men tar tacksamt emot erfarenhetsbaserad kunskap. Bör jag exempelvis skaffa någon ND-filter till Tokinan? Duger det med pol-filter? Andra tips för själva fotoögonblicket?
 

grummel

Aktiv medlem
Vandra med stativ kommer att bli tungt! Vad har du för stativ? Har du inget kolfiberstativ så skaffa det, det gör det lite bättre iallafall. Ett graderat ND filter är bra vid vissa bilder. Men ingen nödvändighet skulle jag säga. Ta med så lite som möjligt om du ska vandra är mitt tipps!

Vart i Alperna ska du?
 

Anders Östberg

Guest
Ett generellt tips, ber om ursäkt om det känns alltför självklart, är väl att tänka på ljuset. Mitt på dagen brukar inte vara så kul, bättre på morgon och eftermiddag med intressantare vinkel på ljuset och lite skuggor.
 

Billingen

Aktiv medlem
Mitt råd är att vara försiktig med polfiltret, ifall du alls ska använda ett. På höga höjder ger polfilter lätt en alldeles för mörk himmel och en onaturlig färgton. Du måste dessutom kolla - ifall du nu inte redan har gjort det - att polfiltret funkar med ditt vidvinkel och inte ger svarta hörn. Det finns särskilda tunna filter för att undkomma detta problem.

Ett tonat gråfilter kan vara mycket användbart. Problemet är att horisonten inte kommer att vara särskilt rak där du är, så räkna med en del pill i datorn för att justera de partier som blivit underexponerade. Ifall du har ett trebensstativ kan faktiskt gaffling och HDR vara en bättre lösning än gråfiltret.
 

erik767

Aktiv medlem
Ärtor

Jag skulle strunta i stativ och ta med en påse torkade ärtor istället. ND-filter kan vara häftigt för att fota vattenfall.
 

Kasch

Aktiv medlem
Tack för alla goda råd! Vi flyger ner till München och tar tåget ner mot Garmin P och bor i Grainau. Provar att att med polfilter och eventuellt investerar jag i ett ND-filter. HDR? Ska testa men jag tycker det är lite svårt att få någorlunda naturliga färger (även om jag ibland kan uppskatta uppenbart orealistiska HDR-effekter). Stativet är relativt billigat med jag upplever det som stabilt. 1,4 kg tillför inte särskilt mycket till packningen. Det handlar bara om dagsturer med dagstursäck och lätt packning. (I svenska fjällvärlden är stativet mer tveksamt för mig när man redan släpar på 16-17 kg och går 20-30 km om dagen i fjällterräng.)
 

frwe

Aktiv medlem
Att fotografera fjäll och få dem att se stora och höga ut är svårt med vidvinkel. Tänk på att rikta kameran vågrätt, gå hellre upp en bit än att fota uppåt. Om du lutar den uppåt för att få med toppar så blir fjällen fort platta och man tappar känslan. /Frode
 

Billingen

Aktiv medlem
OK, ska tänka det - vilka andra brännvidder skulle du rekommendera?
Tele är ovärderligt i fjällen. Dels för att kunna göra annorlunda utsnitt och komma nära motivet, men dels och framförallt för den optiska effekten - att få bergväggar och toppar att resa sig framför betraktaren. Vidvinkel är bra för att förmedla vyer och vidder men för att fånga bergens väldiga skala är tele ofta ett kraftfullare medel. Exakt brännvidd är svårt att rekommendera, men själv finner jag spannet 100-200mm (på fullformat) väldigt användbart.
 

Kasch

Aktiv medlem
Tele är ovärderligt i fjällen. [- - -] Exakt brännvidd är svårt att rekommendera, men själv finner jag spannet 100-200mm (på fullformat) väldigt användbart.
Om man vill använda objektiv med fast brännvidd och är småsnål - kan det duga med ett hyfsat 90-100 mm macroobjektiv? Då kan man ju växla friskt mellan spirande vårblommor och alptoppar...?
 

frwe

Aktiv medlem
OK, ska tänka det - vilka andra brännvidder skulle du rekommendera?
Håller med Björn angående brännvidd. Ett macro på runt 100mm tycker jag är väldigt användbart. Funkar bra både på FX och DX. Ser nu att du har en X10, den täcker upp mycket men bör användas utifrån egenskaperna, t ex att det är svårt att få kort skärpedjup. Å andra sidan kan det vara användbart också. T ex http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2457311&target=_blank som är fotad med kompakt. /Frode
 

Kasch

Aktiv medlem
Utmärkt, då blir det kamerahuset och (troligen) ett 90 mm Tamron-macro samt vidvinkelzoomen. X10 får min kära fru ta hand om under vandringen (det är f ö en liten kamera som jag verkligen kommit att tycka om, trots sina små brister/märkligheter).
 

microo

Aktiv medlem
Tack för alla goda råd! Vi flyger ner till München och tar tåget ner mot Garmin P och bor i Grainau. Provar att att med polfilter och eventuellt investerar jag i ett ND-filter. HDR? Ska testa men jag tycker det är lite svårt att få någorlunda naturliga färger (även om jag ibland kan uppskatta uppenbart orealistiska HDR-effekter). Stativet är relativt billigat med jag upplever det som stabilt. 1,4 kg tillför inte särskilt mycket till packningen. Det handlar bara om dagsturer med dagstursäck och lätt packning. (I svenska fjällvärlden är stativet mer tveksamt för mig när man redan släpar på 16-17 kg och går 20-30 km om dagen i fjällterräng.)
För att få teckning i himmelen behövs ingen äkta HDR utan bara två exponeringar, en för landskapet och en -2 exponering för molnen sen suddas himmelen fram där det behövs, inte svårt alls och några HDR effekter uteblir
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Att få branta backar se branta ut på bilderna

Jag tar mig friheten att kapa denna tråd för en liknande fråga: Hur får man backarna att se branta ut?

Jag tog en del bilder i samband med skidåkning i Alperna i vintras och tycker att backarna ser inte lika branta som de var (eller som de känndes) i verkligheten.

Det blir ganska naturligt att man tar bilderna uppåt på någon som åker skidor neråt. Objektivet var inställt på 70 mm eller lägre.
 

Anders Östberg

Guest
Kanske fota mer från sidan så man får med några lodäta linjer i form av träd eller hus som referens?
 

christersjoberg

Aktiv medlem
Det blir många personliga råd.....

......men mitt blir definitivt ett riktigt trebenstativ, allt annat blir oväsentligt om man ska hårdprioritera i "seriös" landskapsfotografering!
Christer
 
ANNONS