Annons

Landskap, bländare & skärpa

haffy

Aktiv medlem
Jag är mkt ny när det gäller konsten kring landskapsfoto, och har endel frågor kring detta. Hoppas någon av er duktiga på detta område kan hjälpa mig lite.

* Har läst om att man skall köra så liten bländare man kan för att få mest djup i bilden, men sen började jag tänka på skärpan i kanterna på liten bländare. Tar man ex Canon 24mm ƒ1.4 L som ett exempel, så är den som skarpast upp till ƒ14. Skall man då inte gå högre än det o kanske ƒ16 för att behålla skärpan ?
Man kanske skall köra ƒ14 och byta fokuspunkt för att få djupet men ändå skärpan och sen lägga ihop det i PS?

http://www.dpreview.com/lensreviews/widget/Fullscreen.ashx?reviews=54&fullscreen=true&av=1&fl=24&vis=VisualiserSharpnessMTF&stack=horizontal&&config=LensReviewConfiguration.xml?2

* Är tiltshift något att använda för att räta ut bilderna när man kör i porträtt-läget?

* När man kollar på kamerahuset så kör jag idag Nikon D700, mkt nöjd. Men börjar mer o mer snegla på D3x, för att den har högre upplösning och funktion för att se 'crop'en som jag använder redan i sökaren. Är detta ett bra steg som kommer öka mina bilder i kvalliten markant, eller ska man fokusera på att köpa lite vidvinkel linser först ?
Och har D3x en bättre uppfångst av röda-toner än D700an ? För det stör jag mig väldigt mkt på, gämför den mot min gamla 1ds mk2, som enl mig är mkt bättre på det.
 

Minita

Aktiv medlem
Du är inne på rätt spår.

Alla objektiv har en bländare där de presterar maximalt. Detta bländarvärde brukar ligga runt 8. Använder du ännu mindre bländare, så ökar visserligen skärpedjupet men det är på bekostnad av kvaliten på bilden. Det kommer att uppstå s.k. Diffraktioner.

Någonstans får du som fotograf bestämma dig för en gyllene medelväg. Till att börja med kan du sikta med fokus ca 1/3 in i bilden. Du kommer att få skärpa lite framför denna punkten och lite bakom. Fenomenet kallas för Hyperfokalfokus. Det finns tabeller på nätet där du kan se en viss bländare v.s. lins v.s. avstånd.

Väldigt många landskapsbilder tas på bl 16 - 22. Vet du vad du gör, så kan du även använda flera bilder med olika fokuspunkter som du slår ihop. Med PS CS 4 eller nyare, så finns det en färdig funktion.

S.k. Tilsshift objektiv kommer att lösa mycket av problematiken. Objektivet är konstruerat så att du kan påverka skärpeplanet. Här är en av mina favoriter

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2145636.htm

(Hoppas det är OK att länka till annan medlems bilder)

Dina funderingar kring utrustningen kan jag absolut inget om. Kör själv med Canon.

Har jag missbrukat de tekniska termerna i mina förklaringar, så ber jag om ursäkt för detta. Du kommer säkert att få fler svar med ännu mer teknik.
 

haffy

Aktiv medlem
Mkt intressant svar.

Det jag fastnade för mest var att vinkla så skärpeplanet hamnar på 'bättre' plats. Om jag förstår det rätt så kan jag lägga ƒ8 på ett större område på det viset ? Vet ej om jag använder rätt sätt att förklara, men hoppas ni förstår.

Tror jag skall prova att ta ett par exponeringar och slå ihop dom i PS. Frågan är då vad som är tillåtet innan bilden blir klassad något annat än 'äkta'.

Snygg bild av Stefan Isaksson föresten. Klickade också vidare bland hans bilder och kom direkt till en ny fråga. Hasselblad / mellanformatare. Varför ? (kort ock gott)
Gamla mellanformatare hade ju fördelen att man kunde tilta filmen, som borde göra samma typ av effekt som tiltshift har. Men nya har väll inte den funktionen och behöver också köra tiltshift objektiv.
 
ANNONS