Annons

Autofokus fokuserar inte rätt Liveview (D7000)

Produkter
(logga in för att koppla)

Egget

Medlem
Hej allesammans!

I liveview läget fungerar min autofokus extremt dåligt. Den har verkligen svårt att hitta rätt ställe att fokusera på. Har försökt "hjälpa" autofokusen genom att fokusera på ytor med mer kontraster samt väl upplysta miljöer (än så länge bara inomhus). Jag brukar vanligtvis kolla i sökaren men tycker det är lättare att skapa sig en uppfattning om hur bilden blir i liveview. Därför vore det bra om kameran kunde hitta rätt vid bra ljusförhållanden i alla fall. Det funkar ju att fokusera genom att zooma in digitalt på lcd skärmen och vrida fokusen manuellt men...

Jag har bara hunnit testa autofokusen inomhus än så länge som sagt. Men det tycker jag inte har någon betydelse då jag tycker den borde fungera bättre än såhär? Framförallt när det är bra ljus. Autofokusen lyckas ibland, men alldeles för sällan för att jag ska vara tillfreds.

Har även testat försöka låsa fokusen till ett rörande objekt som D7000 ska vara kapabel till. Men det har jag aldrig fått att lira heller.

I sökarläget är fokusen rapp i alla fall, tack och lov!

Jag har läst lite om problem med bak och front fokusering. Är detta något som kan uppenbara sig i liveview läget?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Front/bakfokus kan aldrig drabba Liveview, så det är det garanterat inte. Det är till och med så att man kan använda LV som referens om man vill testa om man har fokusproblem med något annat.

Fokus i LV med skärmen på hela tiden är aldrig i närheten av lika snabb och säker som i sökaren, det är två helt olika fokussystem. Sökaren (Fasdetekt) är snabb och hyfsat exakt men kan som sagt ha felfokus. LV (Kontrastdetekt) är inte alls lika snabb och har problem i dåligt ljus och låg kontrast men mycket mer exakt när den väl hittar fokus och kan som sagt inte få felfokus.

Edit: Jag antar att den antingen missar helt eller träffar helt rätt, att den aldrig missar fokus med ett par centimeter eller så?
 

Egget

Medlem
Tack för svaret! Då kan jag avskriva front- och bakfokuseringen i alla fall.

Innan köpet av D7000 läste jag om liveview läget som skulle vara segare än sökarläget. För min del är den dock inte bara seg, allt som oftast hittar den inte rätt fokus överhuvudtaget. Inte ens i närheten. Vissa gånger kan det vara så tokfel fokuserat att man inte ens ser vad det är motivet föreställer.

Problemen verkar inte ligga i objektiven heller då jag testat tre olika. Och samtliga har problem att fokusera i liveview. Det objektiv som borde fungera utan problem tycker man borde vara Nikon 60mm AF-S gluggen. Men inte.

Vad besviken jag blir... :/

Front/bakfokus kan aldrig drabba Liveview, så det är det garanterat inte. Det är till och med så att man kan använda LV som referens om man vill testa om man har fokusproblem med något annat.

Fokus i LV med skärmen på hela tiden är aldrig i närheten av lika snabb och säker som i sökaren, det är två helt olika fokussystem. Sökaren (Fasdetekt) är snabb och hyfsat exakt men kan som sagt ha felfokus. LV (Kontrastdetekt) är inte alls lika snabb och har problem i dåligt ljus och låg kontrast men mycket mer exakt när den väl hittar fokus och kan som sagt inte få felfokus.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Hur dåligt ljus har du när du testar och hur still håller du kameran?

Alltså LV ska ju inte vara katastrofalt dåligt! Det är fullt användbart även om jag har svårt att tänka mig att följande fokus skulle funka särskilt bra på snabba motiv. Jag sitter just nu med en D300s och ett 60/2,8 micro och om jag fokuserar på en sak på skrivbordet och sedan på en annan ett par meter bort går det snabbt, säkert och utan att tveka eller jaga, inte långt ifrån vad den gör med vanlig fokus faktiskt. Rummet är väl upplyst och det är bra kontrast på motiven.

Det är kanske dags att prata med Nikon?

Objektivet påverkar säkert inte, speciellt inte om de funkar bra med vanlig fokus.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej allesammans!

I liveview läget fungerar min autofokus extremt dåligt. Den har verkligen svårt att hitta rätt ställe att fokusera på. Har försökt "hjälpa" autofokusen genom att fokusera på ytor med mer kontraster samt väl upplysta miljöer (än så länge bara inomhus). Jag brukar vanligtvis kolla i sökaren men tycker det är lättare att skapa sig en uppfattning om hur bilden blir i liveview. Därför vore det bra om kameran kunde hitta rätt vid bra ljusförhållanden i alla fall. Det funkar ju att fokusera genom att zooma in digitalt på lcd skärmen och vrida fokusen manuellt men...

Jag har bara hunnit testa autofokusen inomhus än så länge som sagt. Men det tycker jag inte har någon betydelse då jag tycker den borde fungera bättre än såhär? Framförallt när det är bra ljus. Autofokusen lyckas ibland, men alldeles för sällan för att jag ska vara tillfreds.

Har även testat försöka låsa fokusen till ett rörande objekt som D7000 ska vara kapabel till. Men det har jag aldrig fått att lira heller.

I sökarläget är fokusen rapp i alla fall, tack och lov!

Jag har läst lite om problem med bak och front fokusering. Är detta något som kan uppenbara sig i liveview läget?
Nikons kameror kan inte använda autofokus med fasdetektion utom när sökaren används.

Fasdetektions-sensorerna är snabba och det är med dem som du också kan följa ett rörligt mål, men det kräver att spegeln är nedfälld och att visst ljus reflektera till AF-sensorerna i botten av kameran.

När Live View används på din kamera så fälls spegeln upp och AF med fasdetektion blir urkopplat.
Då kan man till nöds använda den andra metoden som är kontrastavkännande fokus med sensorn. Den är slö och kan inte mäta hur mycket fel som fokus ligger, utan bara att den är fel och därför måste gaffla in fokuseringen, dvs fokusera förbi och sedan vända osv tills den hittar rätt. Det fungear hyggligt bra på kompaktkameror och spegellösa systemkameror som har objektiv speciellt konstruerade för det. Objektiven till DSLR är inte gjorda för det och fungerar dåligt, precis så som du skriver.

Bara att gilla läget. Mycket bra kamera för övrigt, så du får börja använda sökaren istället.

De allra flesta DSLR beter sig på det här sättet, det finns ett annat märke som har löst problemet på flera olika sätt så att man får blixtsnabb och exakt autofokus även vid LiveView och vid filmning.


/Mats
 

Egget

Medlem
Tack för svaret! Jo jag antar att det bara är att gilla läget. Av ren nyfikenhet vilket är det "andra märket"? :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack för svaret! Jo jag antar att det bara är att gilla läget. Av ren nyfikenhet vilket är det "andra märket"? :)
Som vanligt när Mats är inblandad så är det Sony. Sedan är det inte någon gratislunch. SLT-kamerorna, som nog avses här, har en genomskinlig fast spegel och den stjäl lite ljus jämfört med den traditionella varianten. Dessutom har de elektronisk sökare, något som en del gillar och andra inte. Dock medför konstruktionen att Sony gjort det lätt för sig att få upp serietagningshastigheten, eftersom man inte behöver bry sig om att bygga en spegel som kan smattra upp och ned i rasande takt. Hursomhelst så ska man inte tro att det bara är fördelar med en dylik konstruktion. Den har sina poänger, men det här med gratisluncher finns inte ens om det står Sony på kameran. ;)

Jag vet inte hur det är på D7000, men på D700 kan man använda fasavkännande fokusering. Sannolikt är det likadant med D7000. Det medför förstås att spegeln går ned och sedan upp igen när kameran fokuserat. Givetvis fungerar det inte om det man tänker fotografera rör sig, men det gör knappast kontrastvarianten heller... Den huvudsakliga sökaren är inte skärmen. Att man kan använda den är en bonus som fungerar och är användbar under vissa förhållanden.
 

Egget

Medlem
Jo visst är det en bonus då tidigare kameror jag ägt inte haft denna funktion. Utöver kompaktkamerorna då. Men det blir en besviken bonus när den fungerar så tarvligt som den gör. Men aja det är som det är :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Som vanligt när Mats är inblandad så är det Sony.
---
Detta har inte ett skvatt med Mats att göra! :)

Att Sony är den enda kameratillverkare som har löst detta problem har enbart med Sony själva att göra. Jag vågar slå vad om en rejäl förmögenhet att deras utvecklings-ingenjörer inte hade en aning om Mats existens överhuvudtaget (och har det säkert fortfarande inte)...
.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Detta har inte ett skvatt med Mats att göra! :)

Att Sony är den enda kameratillverkare som har löst detta problem har enbart med Sony själva att göra. Jag vågar slå vad om en rejäl förmögenhet att deras utvecklings-ingenjörer inte hade en aning om Mats existens överhuvudtaget (och har det säkert fortfarande inte)...
.
Vill man missförstå innebörden av det någon annan skrev så kan man ju alltid göra det. Du lyckas alldeles utmärkt.
 

Egget

Medlem
Hörni det finns ingen anledning att ha dålig stämning. Gnabb kan vi lämna. Ingen menade nog något illa.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Live-view och "bra ljus inomhus" är väldigt relativa uttalanden. En energilampa i taket kanske dina ögon tycker är "bra ljus", men det är bara att titta på ljusmätaren i handen (kameran) för att få veta hur mycket som skiljer...

Normal vardagsrum bra belysning - kanske 300lux
Dagstid ute - upp till 100.000lux

Det som är viktigt för live-view är ju att bilden på sensorn blir skarp - och om man ligger på t.ex 3200ISO och 1/50s handhållet för att få en LV-bild lär det inte bli speciellt skarpt. Då har fokusprocessorn egentligen inget att gå på, speciellt om man lägger till lite målrörelse och kameraskakningar...

Kolla med så stor bländare som möjligt (vilket kameran med all säkerhet valt själv om du kör i automatikläge) och sätt kameran på ett bord eller nåt - då står iaf kameran still. Använd LV-fokus och sikta på något där det "borde" fästa. Gör det inte det då får du nog kolla fler möjligheter.

Men LV-fokus fungerar inte så bra inomhus i konstljus handhållet, om man inte ser till att göra det så lätt som möjligt för kameran. Här har "stora" kameror fortfarande långt kvar innan de är lika bra som en enkel kompaktkamera (som ju är byggd för en sak enbart - att göra just detta!)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Men nu är det ju faktiskt så att Nikon också har löst det här problemet på sin 1-serie genom att sätta fasdetekterande sensorer direkt på sensorn, bra mycket mer innovativt än det Sony gjort om ni frågar mig :)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Tack för svaret! Jo jag antar att det bara är att gilla läget. Av ren nyfikenhet vilket är det "andra märket"? :)
Undvek att skriva det eftersom man blir påhoppad här om man nämner andra märken, du kan ju se själv.

Men, det är alltså Sony.
De har adresserat problemet och gjort olika lösningar på olika kameror.

På deras DSLR-kameror, A3xx, A550 och A580, så har de i prismahuset placerat ytterligare en sensor. När man då växlar till LiveView så är det inte kamerans bildsensor som används för att visa LiveView-bilden, utan sökarbilden filmas istället av en kamera i kameran. Då får man exakt samma funktion och snabbhet vid AF med den sk optiska sökaren. Den här lösningen kallar de "Quick Live-View". I övrigt är det vanliga DSLR och har också samma LiveView-funktion med kontrastfokus också att välja på och även "flipp-flapp läget", dvs att fasdetektion används i LiveViewv, men att du då när du vill fokusera enom att trycka ner avtryckaren halvvägs så utförs en spegelrörelse och fokus sätts. Det tror jag du har å din kamera också.

I de nyare kamerorna A55, A57, A65, A77 m.fl. har de en annan teknik.
De är inte DSLR-kameror, utan SLT - Single Lens Translucent. Dessa kameror har en fast spegel som släpper igenom det allra mesta ljuset till sensorn, men reflekterar en liten del till AF-sensorerna. Det gör att AF funkar kontinuerligt utan att brytas vid fotoögonblicket och det fungerar i Live View och även vid filmning. Nackdelen är att man sensorn inte får riktigt allt ljus. Kameran har heller ingen optisk sökare alls, utan istället en elektronisk sökare som har sina fördelar och nackdelar.

Nikon har hittat på en annan lösning som de inte implementera i någon DSLR-kamera ännu, men i de nya spegellösa kamerorna V1 och J1. Vet inte exakt hur det fungerar, men där har de lyckats baka in fasdetektions AF-sensorrna på bldsensorn. Det används en funktion av båda teknikerna, fasdetektion och kontrastfokus. Fungerar enligt uppgift riktigt bra, men har som sagt inte letat sig in i DSLR-kamerorna ännu.


Annars tänkte jag på samma sak som Joakim. Du skrev "bra ljus inomhus", vilket är en motsägelse inom fotografi. Kameror är långt ifrån de fantastiska ögon vi har och "bra" ljus inne kan du inte få om du inte har riktiga studiolampor och jämfört med dagsljus är det en enorm skillnad.

Utomhus lär det fungera bättre.
Kontrastfokusering har fördelen att det blir mycket exakt.

Fast vänj dig vid att använda sökaren vid fotografering, det ger bättre kontroll och i det läget är D7000 en suverän kamera.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Som vanligt när Mats är inblandad så är det Sony. Sedan är det inte någon gratislunch. SLT-kamerorna, som nog avses här..
Nej, jag avsåg såklart DSLR eftersom det var det som diskuterades här. Sony har LiveView med fasdetekt AF även på vissa DSLR-kameror. TMT-kamerorna är ju en helt annan konstruktion med sina för- och nackdelar.

Fast egentligen avsåg jag inte Sony överhuvudtaget, utan ville tipsa lite om hur Nikon D7000 fungerade och varför det blev som det blev.


/Mats
 
Senast ändrad:

Kempor

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att ditt tamron o sigma helt enkelt inte funkar att ge autofokus i LV. Vet att mitt sigma 18-50 inte funkar men man kan skicka in det för uppdatering vilket ska lösa problemet. Alla mina nikon objektiv ger autofokus i LV. Det är ju som sagts mycket slöare men det funkar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, jag avsåg såklart DSLR eftersom det var det som diskuterades här. Sony har LiveView med fasdetekt AF även på vissa DSLR-kameror. TMT-kamerorna är ju en helt annan konstruktion med sina för- och nackdelar.
Det är inte möjligt att du avsåg de traditionella spegelreflexkamerorna eftersom dessa inte ger fasavkännande fokusering vid filmning, vilket du påstod att "det andra märket" hade löst.

Fast egentligen avsåg jag inte Sony överhuvudtaget, utan ville tipsa lite om hur Nikon D7000 fungerade och varför det blev som det blev.
Konstigt, då du skrev just om att ett annat märke hade "löst problemet". I så fall var ju det helt onödigt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att ditt tamron o sigma helt enkelt inte funkar att ge autofokus i LV. Vet att mitt sigma 18-50 inte funkar men man kan skicka in det för uppdatering vilket ska lösa problemet. Alla mina nikon objektiv ger autofokus i LV. Det är ju som sagts mycket slöare men det funkar.
Jo, det stämmer nog att en del haft problem med tredjepartsobjektiv. Sådant är en av vådorna med att köpa dylika objektiv; de kan vi vilket modellskifte som helst helt eller delvis sluta att fungera elektroniskt ihop med den nya modellen. Är de aktuella eller inte alltför gamla brukar man, som sagt, kunna skicka in objektiven på uppgradering.
 
ANNONS