Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

snap01

Aktiv medlem
Till snap01

Tack för info, intressant, fast tråkigt med skadan.

Jag har intresserat mig för korrekt och säker sensorrengöring, och din metod stämmer perfekt med det etablerade förfarandet. Att du ändå fick skadan visar väl att det trots allt - vad som än sägs, t.ex. här ovan i tråden - inte är helt enkelt. Speciellt intressant har en artikel av Petteri Sulonen varit, se <
http://www.prime-junta.net/pont/How_to/a_Brush_Your_Sensor/a_Brush_Your_Sensor.html>. Jag har fått en billig och superschysst pensel på detta sätt för Steg 2.

Då du fick repor på AA-filtret, hur hårt tryckte du då? Har sett uppgifter från Canon att en inofficiell tryckgräns är 100 gram - enkelt att testa på en köksvåg. Sedan ska man minnas att ett givet tryck har olika momentarm på olika stora sensorer. Värst lär ju FF vara... Och för att komplicera det ytterligare: tryckgränsen siktar nog mot hållfastheten hos sensorkitet, inte mot abrasivt slitage från hårda partiklar som fastnat.
jag tryckte inta alls hårt o jag har gjort det massor med gånger på canon o inte fått repor med Nikon hade jag gjort det typ 5 gånger o fått repa. Nu tror jag inte att det är någon skillnad på canon/nikon i det fallet utan bara oflyt helt enkelt. Det räcker att det ligger ett gruskorn i schaktet som ramlar ner på sensorn som du inte ser så har du en repa. Jag har alltid hävdat att det är lätt att göra själv o har gett en (bruksanvisning) i en tråd på fs men som sagt var det kan gå fel o det är inte billigt då o jag kan garantera att jag är inte slarvig av mig o enligt Nikon så har det hänt fler än mig.
 

Nicey

Medlem
jag tryckte inta alls hårt o jag har gjort det massor med gånger på canon o inte fått repor med Nikon hade jag gjort det typ 5 gånger o fått repa. Nu tror jag inte att det är någon skillnad på canon/nikon i det fallet utan bara oflyt helt enkelt. Det räcker att det ligger ett gruskorn i schaktet som ramlar ner på sensorn som du inte ser så har du en repa. Jag har alltid hävdat att det är lätt att göra själv o har gett en (bruksanvisning) i en tråd på fs men som sagt var det kan gå fel o det är inte billigt då o jag kan garantera att jag är inte slarvig av mig o enligt Nikon så har det hänt fler än mig.
Hände det dig kan det hända alla! Det positiva är att jag uppfattar Steg 2, penseln, som väldigt effektiv. Bra att slippa svabben så långt som möjligt. Störst risk då givetvis.
 

Lawson

Aktiv medlem
Till snap01

Tack för info, intressant, fast tråkigt med skadan.

Jag har intresserat mig för korrekt och säker sensorrengöring, och din metod stämmer perfekt med det etablerade förfarandet. Att du ändå fick skadan visar väl att det trots allt - vad som än sägs, t.ex. här ovan i tråden - inte är helt enkelt. Speciellt intressant har en artikel av Petteri Sulonen varit, se <
http://www.prime-junta.net/pont/How_to/a_Brush_Your_Sensor/a_Brush_Your_Sensor.html>. Jag har fått en billig och superschysst pensel på detta sätt för Steg 2.

Då du fick repor på AA-filtret, hur hårt tryckte du då? Har sett uppgifter från Canon att en inofficiell tryckgräns är 100 gram - enkelt att testa på en köksvåg. Sedan ska man minnas att ett givet tryck har olika momentarm på olika stora sensorer. Värst lär ju FF vara... Och för att komplicera det ytterligare: tryckgränsen siktar nog mot hållfastheten hos sensorkitet, inte mot abrasivt slitage från hårda partiklar som fastnat.
He he, varför skriver man abrasivt slitage. Jag är i branschen så jag har inga problem med just det här fackutrycket. Men jag undrar hur många där ute som direkt förstår vad du menar.
Och varför skulle FF vara känsligast. Du menar att större eller mindre sensorer tål högre tryck?

Micke.
 

Karl2

Aktiv medlem
Nikonsensorns yttersta skikt är väl gelé. I många sammanhang verkar Canon robustare, men förlorat ett par steg i extrem DR. Ett verkstadsrykte visste också berätta att Nikon oftare kommer på service.
 

Eugene Tooms

Aktiv medlem
Nu har jag läst mer eller mindre alla inlägg i tråden och siktar på att skaffa en blåsbälg och en bra pensel till att börja med. Misstänker dock att några av de fläckar jag har på sensorn kommer att kräva våtsvabbning för att försvinna. Som jag förstår det är det Eclipse som är den populäraste rengöringsvätskan. Går den att köpa i Sverige nu? Hittar den inte hos någon av de vanliga handlarna.
Tacksam om någon kan svara på detta, alternativet tycks vara visible dust som inte verkar lika bra.

Hur är det med vanlig hederlig fönsterputs? Har för mig att någon skrev att baser kunde vara skadliga och fönsterputs är väl basiskt eller hur är det nu?

Mvh Henning
 

Karl2

Aktiv medlem
Ett ställe där man har möjligast dammfritt är det första man behöver. En gummiblåsa för att blåsa bort allt löst damm ur kameran bör väl vara första åtgärden. Penseln är är bra för damm, som fastnat och inte går bort med att blåsa. Risken med penseln är att någon hållit i den och då har fett fastnat i penselhåren och det fettet fastnar på allt man penslar. Det sista tas bort med Eclipse. Risken för repor finns alltid, men minskar naturligtvis om man först fått bort lös sand ur kameran. Gäller att också vara försiktig när man byter objektiv. Mattor och kläder producerar en otrolig mängd damm, som finns i varje kubikmillimeter i ett rum där människor rör sig.
 

Nicey

Medlem
Ett ställe där man har möjligast dammfritt är det första man behöver. En gummiblåsa för att blåsa bort allt löst damm ur kameran bör väl vara första åtgärden. Penseln är är bra för damm, som fastnat och inte går bort med att blåsa. Risken med penseln är att någon hållit i den och då har fett fastnat i penselhåren och det fettet fastnar på allt man penslar. Det sista tas bort med Eclipse. Risken för repor finns alltid, men minskar naturligtvis om man först fått bort lös sand ur kameran. Gäller att också vara försiktig när man byter objektiv. Mattor och kläder producerar en otrolig mängd damm, som finns i varje kubikmillimeter i ett rum där människor rör sig.
Inget fett på penseln, tack! Kolla Petteri Sulonens avhandling, se länk i ett av mina tidigare inlägg. Minutiös noggrannhet är bara förnamnet. Någon frågade om extra risk att skada FF-sensor vid givet tryck, som jag också surrade om. Applicerar du 100 gram i mitten av sensorn så lär en större sensor böja ut mer i mitten jämfört med en mindre. Folk har faktiskt knäckt sensorer vid rengöring.
 

mysk

Aktiv medlem
Smuts på vissa exponeringar, inte andra

Har stött på ett lite irriterande problem med min Nikon D7000
Det blir prickar och annat som ser ut som det är skit på linsen på en del av bilderna jag tar. Det är nästan hela högra sidan som är täckt med vad som ser ut o vara dam och annat smuts. Jag testade för någon minut sedan och då var det fullt med smuts på ena bilden men inte på den jag tog lite senare bara. har länkat till två exempelbilder för att förstå det lättare. Den ena är tagen på semester för nån vecka sen men problemet är detsamma.

Utan smuts
http://img837.imageshack.us/img837/2585/smuts2.jpg

Med smuts
http://img268.imageshack.us/img268/6613/smuts.jpg

Någon som har en aning om varfrö det blir så här?

Mvh
Robban
 

Fotografen_

Aktiv medlem
Det är förmodligen smuts/damm på sensorn och anledningen till att det syns på bilden som är tagen utomhus är för att du har använt bländare f/22 vilket ger ett mycket större skärpedjup (och då blir även dammkornen skarpa). På den andra bilden har du använt bländare f/4 vilket ger ett mycket mindre skärpedjup (dammkornen är så suddiga/oskarpa så att de "försvinner").

Kan rekommendera en blåsbälg för att på ett enkelt sett få bort damm från sensorn, t.ex. denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=101031
 
Senast ändrad:

mysk

Aktiv medlem
Det är förmodligen smuts/damm på sensorn och anledningen till att det syns på bilden som är tagen utomhus är för att du har använt bländare f/22 vilket ger ett mycket större skärpedjup (och då blir även dammkornen skarpa). På den andra bilden har du använt bländare f/4 vilket ger ett mycket mindre skärpedjup (dammkornen är så suddiga/oskarpa så att de "försvinner").

Kan rekommendera en blåsbälg för att på ett enkelt sett få bort damm från sensorn, t.ex. denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=101031
Ja det låter ju logiskt. Men borde jag itne se det i live view om jag skiftar mellan f/22 och f/4?
 

Ingju

Aktiv medlem
Ja det låter ju logiskt. Men borde jag itne se det i live view om jag skiftar mellan f/22 och f/4?
Det borde du göra men då måste också objektivet bländas ner och inte bara ställas på en mindre bländare, risken är ju att bilden blir så mörk att smutsen inte syns för den skull
 

mysk

Aktiv medlem
Sant.

Men det är bara att läman in den på rens som gäller då.
Sura pengar men antar det rä värt i längden
 

Fotografen_

Aktiv medlem
Sant.

Men det är bara att läman in den på rens som gäller då.
Sura pengar men antar det rä värt i längden
Som jag skrev så borde du testa med en blåsbälg för att få bort dammet. Allt kanske inte försvinner men det mesta borde det.

Men man får väl skicka in kameran för gratis rengöring och genomgång någon gång om man köper en nikon?
 

joakim d

Aktiv medlem
Läs Roberts artikel och skaffa en gummiblåsa, den klarar man mycket med och man behöver inte beröra sensorytan (glaset) om det känns för nervöst. Sedan kan man lämna in kameran om man har någon smuts som verkligen sitter fast på sensorn.

PS
Robert, i Firefox på Mac så fungerar inte å,ä,ö på din sida men med Safari fungerar det dock utmärkt.
DS
 

Ragdollar

Aktiv medlem
Sensorrengöring

Har fått skräp på sensorn (fullformat, Nikon D3S).
Har försökt blåsa bort med "Air Bush" men skräpet sitter lite för bra denna gång.

Någon som har tips på bra fungerande produkter typ eclipse eller likvärdigt?
Hittar inte eclipse i de stora svenska fotobutikerna och får inte köpa från Amazon då de inte skeppar dessa produkter till Sverige.
 

microo

Aktiv medlem
Har fått skräp på sensorn (fullformat, Nikon D3S).
Har försökt blåsa bort med "Air Bush" men skräpet sitter lite för bra denna gång.

Någon som har tips på bra fungerande produkter typ eclipse eller likvärdigt?
Hittar inte eclipse i de stora svenska fotobutikerna och får inte köpa från Amazon då de inte skeppar dessa produkter till Sverige.
Lämna in den för rengöring!
 

Dragoen

Aktiv medlem
Jag använder SensorKlear från Lenspen.
Med den slipper man kladdet med vätskor och hittills har det fungerat bra.
Kostar runt 100kr och håller för flera rengöringar av sensorn.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Man kan använda ren Metanol. Det gör jag, och en ny, fin mikrofibertrasa på en liten spatel. En klockren lösning så här långt.

Kollade senast min 5D2 idag, om den hade damm på sensorn. Knappt ett enda litet dammkorn, och då köpte jag den för 3 år sedan och har inte rengjort den en enda gång. Inte dåligt..
 
ANNONS