Annons

Hjälp mig välja startpaket

Produkter
(logga in för att koppla)

MB1969

Aktiv medlem
Hej.

Denna tråd borde ligga i utrustningsfrågor men jag postar här ändå. Jag har som vanligt beslutsångest. Jag vill komma igång ordentligt med naturfoto och har de senaste två åren varit helt inne på Pentax-linjen då de har fina vädertätade kamror i rätt prisklass. Nu har Canon sin EOS 7D och Nikon har några VR modeller lika så. Det blev inget köp förra gången men nu är jag villrådig.
Pentax K-5 är kraftigt nedsatt i pris så jag borde kunna köpa den plus ett fint "all-around" objektiv i ca 10.000 kronors klassen. Frågan är om jag målar in mig i ett hörn. Canon verkar ha finare objektiv att välja mellan om man ska tro alla tester. Vilka system kör ni med? Jag har två krav: utrustningen ska tåla att åka med i kajaken året om samt kunna ta bra naturbilder på dygnets alla timmar.

Tacksam för all hjälp!

ps. Jag är ganska grön vad det gäller fotografering men väldigt tekniskt intresserad i övrigt.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
K-5 har nog absolut bäst vädertätning men D7000 tar nog bäst bilder på höga ISO, 7D är ju klart snabbast.

Jag hade inte tagit med någon i en kajak, men det är för att jag vet att jag kommer att slå runt :)

VR har inget med vädertätning att göra.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Köp vattentät påse eller två som säkerhet. Finns till kameror.



/Stefan R. Nilsson
 

Lawson

Aktiv medlem
K-5 har nog absolut bäst vädertätning men D7000 tar nog bäst bilder på höga ISO, 7D är ju klart snabbast.

Jag hade inte tagit med någon i en kajak, men det är för att jag vet att jag kommer att slå runt :)

VR har inget med vädertätning att göra.
Vet inte vad du menar med klart snabbast? Seriebildstagningen är väl jämt skägg.
Nikon och Pentax är likvärdiga på högiso.

När det gäller kajakkravet så kommer nog ingen systemkamera att klara att ligga under vatten någon längre tid.
Möjligen att Pentaxen klarar ett dopp om du har ett tätat objektiv på.

Micke.
 

Lawson

Aktiv medlem
Hej.

Denna tråd borde ligga i utrustningsfrågor men jag postar här ändå. Jag har som vanligt beslutsångest. Jag vill komma igång ordentligt med naturfoto och har de senaste två åren varit helt inne på Pentax-linjen då de har fina vädertätade kamror i rätt prisklass. Nu har Canon sin EOS 7D och Nikon har några VR modeller lika så. Det blev inget köp förra gången men nu är jag villrådig.
Pentax K-5 är kraftigt nedsatt i pris så jag borde kunna köpa den plus ett fint "all-around" objektiv i ca 10.000 kronors klassen. Frågan är om jag målar in mig i ett hörn. Canon verkar ha finare objektiv att välja mellan om man ska tro alla tester. Vilka system kör ni med? Jag har två krav: utrustningen ska tåla att åka med i kajaken året om samt kunna ta bra naturbilder på dygnets alla timmar.

Tacksam för all hjälp!

ps. Jag är ganska grön vad det gäller fotografering men väldigt tekniskt intresserad i övrigt.
Vet du att du kommer att köra seriöst när det gäller naturfoto och du är villig att betala för att få det allra bästa då kör du Nikon eller Canon. Jag skulle tro att du kan plocka ihop en topputrustning för 100-150000 om du kan komma över en del begagnat.
Pentax får bli budgetalternativet. Det skall komma ett 560/5,6 under 2012, om det håller bra optiskt kvalitet och blir vettigt prissatt tycker jag Pentax kan bli ett bra alternativ för den som inte kan lägga allt för mycket pengar på sin hobby.

Micke.
 

MB1969

Aktiv medlem
Utrustningen ska inte bada i kajaken men den lär ligga nära kallt vatten så det blir en del kondens.
Vem startar med utrustning för 100-150.000 kronor ? :) Pentax K-5 lär det bli. Mest nyfiken på vad ni andra kör med? Tack för tipsen.
 

Lawson

Aktiv medlem
Utrustningen ska inte bada i kajaken men den lär ligga nära kallt vatten så det blir en del kondens.
Vem startar med utrustning för 100-150.000 kronor ? :) Pentax K-5 lär det bli. Mest nyfiken på vad ni andra kör med? Tack för tipsen.
Du behöver inte starta med den. Men om du tror att du i framtiden kommer att utvecklas åt det hållet så är inte Pentax rätt val. Å andra sidan är K-5 med ett tätat kitobjektiv en spottstyver i sammanhanget, så det är väl bara att byta utrustning om du skulle ändra dig.

Micke.
 
ANNONS