Annons

Trädgårdsfotografering - tips om objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoBeckan

Aktiv medlem
Hej!
Jag fotograferar mycket hemma i mina trädgårdsrabatter och skulle vilja ha hjälp och tips inför nästa objektiv-köp. Det jag har nu är ett 24-105mm (Canons L-serie) och jag är mycket nöjd med det, men det jag saknar är att kunna ta dels lite mer "dramatiska" bilder, gärna närbilder av blommorna och med lite mer blurrad bakgrund.

Ska jag satsa på ett makro-objektiv eller ett vidvinkel? Eller är det ett teleobjekttiv jag ska ha? Det är det jag klurar på. Har aldrig använt makro eller vidvinkel så jag vet inte riktigt vad skillnaden blir att fotografera med dessa. Tele har jag haft tidigare så det har jag lite mer koll på.

Men, om jag ska satsa på ETT bra objektiv till, vilket skulle DU råda mig till?
Tipsa mig gärna om annat som man kan tänka på vad gäller trädgårdsfoto.
Har du egna bilder att visa, blir jag också glad.

Hälsningar
Beckan
 

joakim d

Aktiv medlem
Ett kortare makro (<100mm) är ett förslag eller en vidvinkel 24-35 mm med maxbländare 2.8 eller större och en bra närgräns borde ge möjlighet till lite drama och en snygg bokeh.

Jag hade lite bråttom med att spara :)

Personligen hade jag nog satsat på en vidvinkel för det hade passat mig bäst men å andra sidan så skulle ju ett makro på 90-100 mm både kunna användas som makro och kort tele.

Vad har du för närgräns på din zoom, om du kan gå nära med den så ger ju även bländare 4 ett kort skärpedjup med en kort brännvid?
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Hej!
Jag fotograferar mycket hemma i mina trädgårdsrabatter och skulle vilja ha hjälp och tips inför nästa objektiv-köp. Det jag har nu är ett 24-105mm (Canons L-serie) och jag är mycket nöjd med det, men det jag saknar är att kunna ta dels lite mer "dramatiska" bilder, gärna närbilder av blommorna och med lite mer blurrad bakgrund.

Ska jag satsa på ett makro-objektiv eller ett vidvinkel? Eller är det ett teleobjekttiv jag ska ha? Det är det jag klurar på. Har aldrig använt makro eller vidvinkel så jag vet inte riktigt vad skillnaden blir att fotografera med dessa. Tele har jag haft tidigare så det har jag lite mer koll på.

Men, om jag ska satsa på ETT bra objektiv till, vilket skulle DU råda mig till?
Tipsa mig gärna om annat som man kan tänka på vad gäller trädgårdsfoto.
Har du egna bilder att visa, blir jag också glad.

Hälsningar
Beckan
Kolla på Zsuszanna Acs bilder. Tror hon kör ett Canon 100 mm macro. Mycket fint. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2651584.htm
 

atotowi

Aktiv medlem
Ett macro alla dagar i veckan - med en 7D så skulle jag säga att ett runt 100mm blir bra.
Det finns lite blom/trädgårdsbilder i mitt Singapore album med allt från 17-600mm brännvidd.
Till makro använder jag helst 180mm på mitt 5D hus vilket blir drygt 100mm på APS-C.
 

FotoBeckan

Aktiv medlem
Tack för alla svar och tips på fina foton!

Vad har du för närgräns på din zoom, om du kan gå nära med den så ger ju även bländare 4 ett kort skärpedjup med en kort brännvid?
Tror närgränsen på det objektiv jag har är 45cm (det står Macro 0.45cm/1.5feet på objektivet) och det verkar stämma med vad jag skulle gissa ungefär.


Jag blir nyfiken på makro-objektivet, efter att ha sett Zsuszanna Acs bilder. Blir en helt ny dimension i bilderna, men har inte riktig koll på vad det tillför förutom att man kan fotografera väldigt nära. Vad är det som gör att ett makro, 100mm, blir bra för porträtt-fotografering (som jag läste nånstans)? Alltså, hur påverkar det bilden jämför med om jag t ex skulle ta samma foto med mitt vanliga objektiv på brännvidden 100mm?

/Beckan
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Hej!
Jag fotograferar mycket hemma i mina trädgårdsrabatter och skulle vilja ha hjälp och tips inför nästa objektiv-köp. Det jag har nu är ett 24-105mm (Canons L-serie) och jag är mycket nöjd med det, men det jag saknar är att kunna ta dels lite mer "dramatiska" bilder, gärna närbilder av blommorna och med lite mer blurrad bakgrund.

Ska jag satsa på ett makro-objektiv eller ett vidvinkel? Eller är det ett teleobjekttiv jag ska ha? Det är det jag klurar på. Har aldrig använt makro eller vidvinkel så jag vet inte riktigt vad skillnaden blir att fotografera med dessa. Tele har jag haft tidigare så det har jag lite mer koll på.

Men, om jag ska satsa på ETT bra objektiv till, vilket skulle DU råda mig till?
Tipsa mig gärna om annat som man kan tänka på vad gäller trädgårdsfoto.
Har du egna bilder att visa, blir jag också glad.

Hälsningar
Beckan
Jag fotograferar ju mycket växter och trädgård. (Tyvärr kan du inte se mina bilder just nu eftersom jag inte har betalat för tillfället). Jag skulle säga att mitt mest använda objektiv är 135 mm f/2. Kan du få tag på ett sådant så slå till. Även 85 mm f/1.8 och 50 mm f/1.4 använder jag mycket och faktiskt även ett 300 mm f/4. Fördelen med tele är att du kan isolera motivet och välja bakgrund och med kort skärpedjup att du också kan isolera motivet från bakgrunden. En 70-200 zoom f/2,8 skulle kunna göra ungefär samma jobb tror jag. f/4 är mer tveksamt om du vill uppnå toppresultat.
 

joakim d

Aktiv medlem
Tack för alla svar och tips på fina foton!



Tror närgränsen på det objektiv jag har är 45cm (det står Macro 0.45cm/1.5feet på objektivet) och det verkar stämma med vad jag skulle gissa ungefär.


Jag blir nyfiken på makro-objektivet, efter att ha sett Zsuszanna Acs bilder. Blir en helt ny dimension i bilderna, men har inte riktig koll på vad det tillför förutom att man kan fotografera väldigt nära. Vad är det som gör att ett makro, 100mm, blir bra för porträtt-fotografering (som jag läste nånstans)? Alltså, hur påverkar det bilden jämför med om jag t ex skulle ta samma foto med mitt vanliga objektiv på brännvidden 100mm?

/Beckan
45 cm är ganska mycket för den korta ändan (24mm) och då kommer du inte tillräckligt nära för en så kort brännvidd, för den långa ändan är det däremot användbart.

Det är ingen större skillnad, det man syftar på är nog att den bränvidden och däromkring är populär för porträttfotografering och antagligen också att som de flesta fasa brännvider så har de oftast en större maxbländare än en zoom, 2,8 eller t.om 2,0, vilket ger möjlighet till kortare skärpedjup och en mer utsudddad bakgrund vilket oftast är eftertraktat vid porträttfotografering. Sedan menar man nog på 100mm på fullformat vilket motsvarar ca 60mm på en 7D.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
45 cm är ganska mycket för den korta ändan (24mm) och då kommer du inte tillräckligt nära för en så kort brännvidd, för den långa ändan är det däremot användbart.

Det är ingen större skillnad, det man syftar på är nog att den bränvidden och däromkring är populär för porträttfotografering och antagligen också att som de flesta fasa brännvider så har de oftast en större maxbländare än en zoom, 2,8 eller t.om 2,0, vilket ger möjlighet till kortare skärpedjup och en mer utsudddad bakgrund vilket oftast är eftertraktat vid porträttfotografering. Sedan menar man nog på 100mm på fullformat vilket motsvarar ca 60mm på en 7D.
100 mm motsvarar snarare 160 mm på en 7D, eller hur?
Hur som helst så tror jag att ett makro på runt 90-150 mm kan vara mycket användbart, eller rättare sagt jag vet det, för blomfoto. Och det behöver egentligen inte vara makro heller, men just den brännvidden är bra prorträttobjektiv för blommor. Och är det ett makro, så mycket bättre, då kan du gå nära också, samtidigt som du kan använda det som ett "blomporträttele" med bra "släpp". Ett mycket användbart objektiv i trädgården alltså.
 

joakim d

Aktiv medlem
Vad jag menade met "motsvarar" var vilket brännvid man ska använda på en 7D för att få det som är 100mm på en fullformat, det borde inte ha varit så svårt att förstå eller hur?
 
ANNONS