Annons

fotografera fjällräv

Produkter
(logga in för att koppla)

S-Ekengren

Aktiv medlem
Hej forumet, en fråga från en ovan naturfotograf (jag fotograferar normalt sett mest i städer och porträtt, aktiviteter etc).

För ett par veckor sedan var jag i Funäsdalen och passade då på att, en riktig tidig morgon, åka på Flatruet, den fantastiska fjällvägen som jag vill minnas är den högst belägna allmänna vägen i landet. Jag var där för att fotografera kl 04.00 på morgonen och man kan minst sagt säga att det gav utdelning.

När jag står parkerad med bilen och ska kliva ur för att ta bilder ser jag ett djur närma sig och utan att kunna särskilt mycket om djurlivet i fjällen förstår jag snabbt att det är en fjällräv det handlar om. Den rör sig ganska nära vägen, ser mig men blir inte rädd. Som närmast är den kanske 20 meter från mig och turligt nog har jag telet fastmonterat och tar så många bilder jag överhuvudtaget hinner. Med blandat resultat men ett par stycken blir riktigt bra.

Det är först i efterhand som jag har förstått att detta däggdjur finns i ytterst få exemplar i landet och är utrotningshotat. Det känns som att jag har varit med om en rätt speciell upplevelse; ren flax gjorde att jag kunde fotografera en fjällräv nästan utan ansträngning.

Ett par frågor till er som kan:
- Hur fungerar fjällrävar, är de normalt sett väldigt skygga och är min upplevelse av det väldigt ovanliga slaget?
- Jag skulle gärna hitta något ställe där den här bilden skulle kunna publiceras, finns en sådan marknad eller är det mest redan tagna genrebilder på fjällrävar det som gäller i exempelvis naturtidningar?

/Staffan
 

jeduven

Aktiv medlem
Tack för infon. Inte desto mindre roligt! :) Är det alltså så att det finns en "känd" fjällräv just vid Flatruet som brukar vara rätt synlig?
Det föddes två kullar i fjol vid Helags nånstans, där de även utfodras på fjället numer, så det händer att man med lite tur får se fjällräv på Flatruet. Hur brukligt vet jag inte. Jag hade turen en gång under den veckan i juni jag var där :)
 
ANNONS