Annons

Frågelådan - Vilken svamp/lav är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuffert

Aktiv medlem
Tänkte starta en ny frågelåda då jag inte hittade någon för svampar eller lavar. Finns ju en frågelåda för växter men det känns fel att slänga in svampar eller lavar där (alger är ju en växt i och för sig, vilket finns i lavar, jaja :) ).

Så, någon svampkunning som vet vad detta är för svamp?
 

Bilagor

Erik Normark

Aktiv medlem
Möjligen nån som känner igen denna? Jag chansar och lägger ut den här iaf... Ca 1 cm hög (svamp?), växte på död gran, mjuk och släpper ifrån sig ett brunt moln av sporer vid beröring.
DSC_6176.jpegDSC_6177.jpeg
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Tänkte starta en ny frågelåda då jag inte hittade någon för svampar eller lavar. Finns ju en frågelåda för växter men det känns fel att slänga in svampar eller lavar där (alger är ju en växt i och för sig, vilket finns i lavar, jaja :) ).

Så, någon svampkunning som vet vad detta är för svamp?
Jag har plockat mycket svamp i många år (70+) men aldrig sett den här vackra svampen! Det blev ju en mycket vacker bild i alla fall. Hoppas att någon vet vad det är?
 

Artis

Aktiv medlem
Tänkte starta en ny frågelåda då jag inte hittade någon för svampar eller lavar. Finns ju en frågelåda för växter men det känns fel att slänga in svampar eller lavar där (alger är ju en växt i och för sig, vilket finns i lavar, jaja :) ).

Så, någon svampkunning som vet vad detta är för svamp?
Aldrig sett den förut. Försök kanske med PlantNet appen.
 
ANNONS