Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak Retinette?

Produkter
(logga in för att koppla)

zeldawashere

Aktiv medlem
Hej, har nyligen köpt ovanstående kamera, tror att modellen kan vara 030. ( Eller mer utförlig beskrivning: Kodak Retinette w/ Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f3.5)
Är det någon här som har en sådan i sin ägo och vet hur den funkar? Grejen är ju att det är en slags där "effektsnurr" på ovansidan där man väljer mellan "infrared", "kodachrome A", "Plus x", "kodachrome daylight" och någon till. Har ingen aning om vad dessa kommandon betyder och om det står för olika effekter ( tex om någon av dem ger svartvita bilder eller om kameran bara kan framkalla svartvit film?)
Och är det bara att köpa 35mm film och börja...skjuta?

Det kanske framgår att det här med analogt är helt nytt för mig.

/Z
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej, har nyligen köpt ovanstående kamera, tror att modellen kan vara 030. ( Eller mer utförlig beskrivning: Kodak Retinette w/ Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f3.5)
Är det någon här som har en sådan i sin ägo och vet hur den funkar? Grejen är ju att det är en slags där "effektsnurr" på ovansidan där man väljer mellan "infrared", "kodachrome A", "Plus x", "kodachrome daylight" och någon till. Har ingen aning om vad dessa kommandon betyder och om det står för olika effekter ( tex om någon av dem ger svartvita bilder eller om kameran bara kan framkalla svartvit film?)
Och är det bara att köpa 35mm film och börja...skjuta?

Det kanske framgår att det här med analogt är helt nytt för mig.

/Z
Hej,
Ingen oro för att du är ny på det analoga, vi startade alla en gång på den nivån.
Här en länk till en sida för samlarkameror, din finns där men som du ser så finns det olika av den.
www.samlarkameror.com/35mm.htm#type061
Kameran är en enkelt uttryckt "småbildskamera"- du kan givetvis använda svartvitt film som färg/dia om du vill. På denna länk kan du ladda ner en manual om du vet vilken modell du har www.butkus.org/.
Du kan göra så att du söker på din kamera så få du upp rätt.
Det du skriver som "effektsnurr" är inställningar helt rätt för olika saker.
Ställ gärna mer frågor om du behöver.
Och i övrigt en god fortsättning på helgerna.
 

Urr

Aktiv medlem
Nej, det är inte någon sorts inställningar det där, utan bara en möjlighet att påminna sig själv om vilken sorts film man har i kameran. Retinette är en ganska enkel kamera men välbyggd. Slutaren är mekanisk och kräver ej batteri. Om den har ljusmätare (selen) är det däremot osäkert om den fungerar.
 

Andy_Green

Aktiv medlem
Kodak Retinette 1B var den första småbildskamera jag ägde. Köpte den i slutet av 60-talet och har tagit massvis med bilder med den. I princip allt jag kan om fotografering lärde jag mig med den kameran.

Som redan sagts här ovan är den enkel att sköta och inget batteri krävs. Det lite speciella med min model är att spaken som man drar fram filmen med, sitter under kamerahuset, i stället för ovanpå. Kameran finns fortfarande kvar och selenmätaren verkar fungera, dvs pilen rör i alla fall på sig, vet inte om precisionen har förändrats. Det var länge jag tog nåra bilder med den.

Och "effektsnurr" är precis som redan besvarats, bara för att komma ihåg vilken sorts film man stoppat i kameran.

Köp nåra rullar Tri-X (eller vilken 35 mm film som helst) och skjut.

Lycka till
 

millhouse

Aktiv medlem
Nej, det är inte någon sorts inställningar det där, utan bara en möjlighet att påminna sig själv om vilken sorts film man har i kameran. Retinette är en ganska enkel kamera men välbyggd. Slutaren är mekanisk och kräver ej batteri. Om den har ljusmätare (selen) är det däremot osäkert om den fungerar.
Hej Urban.
Ser att ord och den begripliga svenskan föll bort när jag skrev om "effektsnurr" . Du har skrivit det som försvann , tack för detta.
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Tack så mkt för hjälpen!
Jag antar, och hoppas, att jag kan ignorera vilken inställning jag har på effektsnurren och köpa vilken 35mm-film som helst?
Gick för några veckor sedan in på Audio Video med en Konica C35 och bad om 35mm-film, snubben i kassan sade att dessa gamla rullar inte "funkar längre", att bilderna bara blir blanka eller nåt, men gav mig ett annat format (120?) som funkar i kameran. Alltså typ en vanlig standardrulle som funkar på flesta analoga.
Värdelös förklaring, men rullen passade i kameran iallafall så jag undrar om det bara är att gå till samma ställe och köpa samma färgfilm eller om jag måste gå den lite mer avancerade vägen och beställa 35mm via ebay eller något?
(Gav för övrigt upp Konican rätt snabbt eftersom det här med ljusmätning inte riktigt var min grej, samt att den fungerade risigt)
 

Urr

Aktiv medlem
Din Retinette använder 135 film. Det gör för övrigt även Konica C35. Kallas även småbildsfilm. Det är den vanligast förekommande sorten. 120 är rullfilm för mellanformatare, med negativstorlek 6x6 och liknande. Den filmen 120 är svårare att få tag på.

Vill nog påstå att Konican, om den fungerar som den ska och har rätt batteri isatt, är lättare att använda än din Retinette. Konican är helautomatisk vad gäller exponeringen, du behöver bara mäta avståndet med den inbyggda avståndsmätaren. Med din Retinette måste du uppskatta avståndet och ev även mäta ljuset med separat lös ljusmätare. I nödfall kan man klara sig med en exponeringstabell.
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Oj, var det så komplicerat? Men är det här med ljusmätningen så viktig? Räcker det inte med att ställa in bländare och slutare som på alla nya modeller, att ha ett lågt bländarvärde eller kortare slutartid om man vill få in mer ljus? Alternativt skaffa extern blixt?
Efter att att levt digitalt och det närmasta jag kommit analogt var dom här engångskamerorna man använde som ung så är begrepp som att mäta ljus och avstånd bara stora whaaat? Har som lite svårt att tro att alla på på femtio-sextiotalet som skaffade kamera allihopa vara experter på hur ljusmätning fungerar :p
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Vet inte det säger något, men tror förövrigt inte att jag har någon sk selenmätare på kamera, ser iallafall inga pilar som ska röra sig eller något =P
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Det var nog inte alla som kunde fotografera framgångsrikt med kamerorna på 50-60-talet, om jag skall gissa. Man måste vara läskunnig och klara av att omsätta en exponeringstabell (eller exponeringsmätarens värde) till inställningarna på den egna kameran. Förmodligen inbegriper detta att både läsa och förstå bruksanvisningen. Kanske också att behärska grunderna i fotografi :) Detta då speciellt som film var dyrt och lät vänta på sig innan man fick se resultatet efter framkallning. Otroligt nog kunde många ta bra bilder.
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Får nog acceptera mitt nederlag och inse att jag är för lat och otålig för att lära mig en massa nytt. Det får nog bli en enkel Diana F+ eller någon annan bara sikta och skjut- leksakskamera på inköpslistan istället.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Inga problem för de flesta!

Det var nog inte alla som kunde fotografera framgångsrikt med kamerorna på 50-60-talet, om jag skall gissa. Man måste vara läskunnig och klara av att omsätta en exponeringstabell (eller exponeringsmätarens värde) till inställningarna på den egna kameran. Förmodligen inbegriper detta att både läsa och förstå bruksanvisningen. Kanske också att behärska grunderna i fotografi :) Detta då speciellt som film var dyrt och lät vänta på sig innan man fick se resultatet efter framkallning. Otroligt nog kunde många ta bra bilder.
De flesta klarade av att fotografera med Retinette och liknande kameror på den tiden!! De som fotograferade kunde mer om foto än vad många av dagens digitalentusiaster kan, som köper en kamera på Elgiganten och förväntar sig att kameran fixar allt utan att fotografen behöver kunna ett skvatt.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag tycker mig se att vi skriver samma sak och är eniga i sak :) Det var bättre förr... Nu trycker folk bara på knappen. Funkar det då inte blir det för många jobbigt att försöka förstå varför. Förmodligen lika då som nu. Det är väl detta som kallas utveckling och som refereras till att det var bättre förr. Fast frågan är om inte fler kunde både läsa, räkna och fotografera förr? OT, javisst. Moderera gärna, annars är det väl detta som gör trådar levande och intressanta.
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Men...om man bortser från kompaktkameror så är ju dagens systemkameror, och dom äldre analoga modellerna, inte direkt heller easy att greppa på en gång. Har haft ett antal Nikon de senaste sex åren, den senaste D5000, och lär mig fortfarande. Tror det tog tre, fyra år innan jag på riktigt började fatta allt om slutartid och bländare och iso och hela köret.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ja, men då borde du ju också klara av en Retinette :) Leta upp en exponeringstabell så är du igång. Finns på nätet. För ditt exemplar hade ingen egen exponeringsmätare?
 

Urr

Aktiv medlem
Det är ännu svårare att hantera en Diana F än en Retinette. Varför då? Jo, den har färre inställningsmöjligheter. Men du lär dig snabbt att fota analogt när du lärt dig grunderna. Tror inte för en sekund att du inte skulle klara det, det är bara en fråga om vilja.
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Tack ni, kanske får göra ett tappert försök ändå. Synd att låta en sådan präktig kamera gå till spillo =P
Tror inte att min har en egen exponeringsmätare, den har i varje fall ingen sån där ljus fyrkant som jag såg när jag tittare in i sökaren på min Konica.

Hittade denna exponeringstabell för Kodak (längst ner på sidan): http://www.kodak.com/cluster/global/en/consumer/products/techInfo/ac61/#50714
Även om "Picture Subjectsen" antingen inte kommer matcha den filmrulle eller kamera jag specifikt har, kan den ändå funka som en rätt okej tabell? Har inte riktigt fattat grejen ännu, men är en sån där exponeringstabell alltså en fingervisning för vilka bländar/slutartider man ska använda i olika ljusförhållanden? Hittade andra exponeringstabeller för andra kameror på googles bildsök där det var inställningar för motiv som landskap och sånt också, så vet inte riktigt vilka tabeller som är bäst att följa.
 

PMD

Aktiv medlem
Tror inte att min har en egen exponeringsmätare, den har i varje fall ingen sån där ljus fyrkant som jag såg när jag tittare in i sökaren på min Konica.
Den ljusa fyrkanten på i Konicasökaren är antagligen avståndsmätaren (om fyrkanten är mitt i sökaren).

Din Retinette har ingen avståndsmätare, så du måste gissa avståndet till motivet och ställa in det på avståndsringen på objektivet.
 
ANNONS