Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Få hela min logo genomskinlig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Gahh nu sliter jag mitt hår snart. Har gjort en logo i Illustrator (är helt ny på detta program) var betydligt mer komplicerat än jag trott.

Jag har alltså gjort en enkel text med en enkel vectorlogo som jag hittat i ett annat program men då jag sparar logon så vägrar det att bli genomskinlig bakgrund på min vectorlogo? jag har testat att allt nu känns det som kalkerat, sparat i olika format mm.

Det enda som funkat är att öppna bilden i elements och använda det magiska suddgummit på min bild, men detta ska jag väl inte behöva.

Snälla är det någon som enkelt kan förklara varför inte hela min färdiga logo får en genomskinlig bakgrund när jag sparar den?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag vet en som kan.
Men jag träffar honom först på måndag eller... efter hans semester(vet inte när han börjar sin semester)
Har du inget svar i tråden på måndag lunch, maila o påminn mig!
 

Mats G

Aktiv medlem
Behålla vektoregenskaper

Vill du kunna skala din logo utan att förlora kvalitet ska du spara i EPS format.
Men det formatet går inte på webben. Då är Gif eller Png det rätta.
 
Jag önskar det hade funkat att spara i annat format och kolla så genomskinlig är iklickat men det köper det ändå inte?

Jag har testat både spara för webben i PNG och GIf men logon blir inte i bra kvalitet och bakgrunden blir fortfarande vit under min vector då jag öppnar i elements. Är det så att jag har för gammal version av elements (har elements 10) att den inte köper det pga av det?

fattar inte hur jag ska lösa att vectorbakgrunden blir vit, borde väl inte vara så svårt….
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sparar du i GIF eller PNG så förlorar du vektorgrafikens oändliga skalbarhet.
Kan det vara så att du i omvandlingen sparar bilden i alltför litet format?
O när du sen öppnar den så är det alltför få pixlar för det du vill göra.

Tyvärr kan jag inte Illustrator även om jag har det.
 

Mats G

Aktiv medlem
Beroende på vilken version av Ai du har så kan du med nyaare spara i Ps format som hanterar transparens. Jag har en gammal AI CS2 Då sparar jag i EPS.
EPS filen (som är vektor) Importeras (monteras inte öppnas) i Photoshop. Borde gå även i Elements?
Sen kan du spara till webb som ex. Gif (kom i håg att kryssa i "genomskinlighet"
Som denna test jag gjorde på det ovan nämnda sättet
 

Bilagor

pellepiano

Aktiv medlem
Det låter som om din vektorfil har en vit bakgrund från början. Eller är den transparent i Illustrator, men blir vit så fort du sparar ?
 
Vektorfilen är genomskinlig från början.

Ai är en testversion av deras senaste modell , då jag ville pröva innan jag köper.

Dettavar ju extremt lurigt. Vet inte riktigt var felet uppstår....
 
Undra om jag kan vara något på spåren nu….

Min vektor är från början en eps fil, men när jag öppnar min vektor i elements är den genomskinlig men när jag öppnar i Ai är den vit bakgrund.

Tjoho har nu löst det:), wonderful var tvungen att gå tillbaka till vektorn.

Tack allihopa
 

pellepiano

Aktiv medlem
Om din vanliga text då behåller transparent bakgrund låter det lurigt.

Annars kan du ju ladda in vektorgrafiken i Elements direkt i stället så kanske du slipper tänka på Illustrator.
 

Mats G

Aktiv medlem
Undra om jag kan vara något på spåren nu….

Min vektor är från början en eps fil, men när jag öppnar min vektor i elements är den genomskinlig men när jag öppnar i Ai är den vit bakgrund.

Tjoho har nu löst det:), wonderful var tvungen att gå tillbaka till vektorn.

Tack allihopa
Du har nog inte riktigt kläm på det där med vektorobjekt:)
Arbetsytan i AI som är vit, ingår inte i dom vektorer du skapar på den. Vektorer är inte pixlar, utan en slags matematiska formler om man nu kan uttrycka det så. Det blir en pixelbild först när man exporterar i ett pixelbaserat format (ex. Gif), eller för in en EPS fil i ex. Ph och rastrerar den. Först då får den en storlek. Före det kan ett vektorobjekt ha vilken storlek som helst.
 
ANNONS