Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har hänt här? Brusig konstig bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Fotade en del idag och två av bilderna blev helt förstörda. (Se bilden som är c:a 1/8 av hela bildlängden). Någon som sett något liknande och vet vad som är orsaken? Håller sensorn på att ge upp? Alla bilder före och efter dessa två såg normala ut. Jag tog bilder både med och utan blixt. Dessa två togs med blixt.
Kameran är en Nikon D2X som gjort "blott" 72k bilder.
 

Bilagor

joakim d

Aktiv medlem
Jag har inte sett något sådant förut men minneskortet är en möjlighet. Skulle det vara sensorn eller slutaren borde det drabba fler bilder tycker jag.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror också det är minneskortet. Har du formaterat det i kameran före du fotade.
Minneskort bör alltid formateras i den kamera de skall användas i och efter varje gång man tömt bilderna till datorn.
Formaterar man kortet i datorn eller bara deltar bilderna kan man ofta få problem.
Sedan håller minneskort ett till ett begränsat antal läsningar och raderingar. De håller inte för evigt utan har en begränsad livslängd och ett gammalt kort kan lägga av när som helst.

Så jag föreslår att du provar med ett annat minneskort.

Det finns andra möjliga fel som böjda pinnar i kortläsaren osv. Men testa först med ett annat minneskort.
 

jakani

Ny medlem
Fotade en del idag och två av bilderna blev helt förstörda. (Se bilden som är c:a 1/8 av hela bildlängden). Någon som sett något liknande och vet vad som är orsaken? Håller sensorn på att ge upp? Alla bilder före och efter dessa två såg normala ut. Jag tog bilder både med och utan blixt. Dessa två togs med blixt.
Kameran är en Nikon D2X som gjort "blott" 72k bilder.

Hej har upplevt något liknande när jag köpte ett nytt SD kort av seanste utgåva trodde att kameran blivit galen men det var kortläsaren som inte hanterade den senaste versionen av kortet. Köpte en ny kortläsare och det funkade perfekt . Kanske något att testa
Mvh// Jan nilsson
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för svaren. Det upptäcktes redan i kameran att bilderna var felaktiga, så det beror inte på kortläsaren.
Kortet formatterades i kameran innan tagningen så det är också kollat.
Kortet är ett CF Sandisk Ultra 16GB och har väl formatterats uppåt 100 gånger i kameran. Jag hade tagit ca 50 bilder på det tomma kortet när det här hände. Jag får köra ett tag med olika kort och se om det händer igen.
 
Jag skulle också gissa på att det är minneskortet som börjar spöka. Fick ett liknande fel på ett 8 GB CF-kort efter 3-4 års användande. Baserat på mina tråkiga erfarenheter av det kortet så skulle jag rekommendera att du kasserar detta minneskortet omgående. Felområdet flyttade runt i bilderna och kunde ibland även hamna i filallokeringstabellen (FAT), tänk innehållsförteckning, och skapa mystiska skrivfel och hängning på en Canon 40D.
 
ANNONS