Annons

Problem med AF-Finjustering

Produkter
(logga in för att koppla)

Blametheguybelow

Aktiv medlem
Hej!

Har lite problem med mina objektiv och finjusteringen i min Nikon D750.

Jag har lagt in ett Nikon 50 1.4G samt ett Sigma 150 Macro, inga problem med dessa objektiv.

Problemet uppstår dock när jag ansluter mina Tamron 24-70 2.8 samt 70-200 2.8. Den lägger helt enkelt inte till ett nytt objektiv. Har jag anslutit 24-70 först så lagras den, men byter jag till 70-200 så visar den fortfarande 24-70.

Har även provat att radera 24-70 ur listan och kopplat in 70-200 först, samma problem men nu byter den inte från 70-200 till 24-70.

Problemet uppstår inte med mitt Tamron 150-600 utan det objektivet läggs till utan problem.

Någon som har nått förslag på lösning eller vart med om detta själv?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag har inte upplevt detta problem, men jag använder f.n. andra system än Nikon.

Problemet verkar ligga i att D750 anser att dessa båda Tamron-objektiv är desamma. Det är de förstås inte, de har olika Lens ID-nummer. Tamron 24-70/2,8 har ID-nr 204, och 70-200/2,8 har ID-nr 203 resp. 255.7 (olika versioner).

Nikon-gubbsen är antagligen inte lika intresserade av att vara fullt kompatibla med alla tredjepartstillverkares produkter, så de kanske inte har brytt sig om att ta reda på dessa tillverkares olika lens ID-nr ordentligt.

Har du möjlighet att kolla dessa båda objektiv på någon annan D750-kamera, för att undanröja ev. problem med just din kamera?
 

Blametheguybelow

Aktiv medlem
Hej!

Jag får ge mig in till nån butik och be dom testa, som du säger så är kanske inte viljan att stödja alla 3djeparts objektiv så stor :)

Tack för ditt svar!
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Hej!

Har lite problem med mina objektiv och finjusteringen i min Nikon D750.

Jag har lagt in ett Nikon 50 1.4G samt ett Sigma 150 Macro, inga problem med dessa objektiv.

Problemet uppstår dock när jag ansluter mina Tamron 24-70 2.8 samt 70-200 2.8. Den lägger helt enkelt inte till ett nytt objektiv. Har jag anslutit 24-70 först så lagras den, men byter jag till 70-200 så visar den fortfarande 24-70.

Har även provat att radera 24-70 ur listan och kopplat in 70-200 först, samma problem men nu byter den inte från 70-200 till 24-70.

Problemet uppstår inte med mitt Tamron 150-600 utan det objektivet läggs till utan problem.

Någon som har nått förslag på lösning eller vart med om detta själv?
Har exakt samma fel på mitt, Har mailat Cyberphoto om detta, Har testat på båda mina 7100 samt en 800 med samma resultat.
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Så problemen verkar kanske bero på objektiven? Du får gärna återkomma med svaret från cyberphoto.
Cyberfoto tror att det är en blandning mellan problem med 3-parts objektiv och Nikon kameror,

Dock funkar mina andra 2 Tamron objektiv samt mitt nikonobjektiv utan problem,

Polaren fick samma när han slängde på 24-70 på sin D800, Så jag misstänker starkt att det är en Id miss i 24-70.

Cyberphoto skulle forska i det och återkomma..
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Så problemen verkar kanske bero på objektiven? Du får gärna återkomma med svaret från cyberphoto.
Såhär skrev dom:

Jag har försökt titta runt på webben och många verkar ha problem med detta när det gäller Tamron 24-70, men även andra objektiv som inte är original. Kamerahuset kan helt enkelt inte skilja på dem, i många fall. De kan alltså tolkas som samma objektiv, fast det är olika objektiv, och ibland om man sparar ett försvinner ett annat etc. Så jag blir väldigt osäker på om detta ska klassas som ett fel i objektivet i sig.

Jag överlåter till vår serviceavdelning att försöka jaga vidare efter information runt detta, så vi kan se hur/om vi kan gå vidare.

Hoppas vi kan hitta en lösning på detta åt dig!
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Fick svar från cyber idag:

"Hej,
Jag har ringt verkstaden angående detta, och om erat 70-200 objektiv är ett Tamron så blir det detta problem, 27-70 och 70-200 har förmodligen samma ID.
Det finns i dags läget ingen lösning på detta problem enligt verkstaden, och om det kommer att fixas vet dom tyvärr inte. "

Vilket innebär att jag måste ställa om fine tune varje gång jag skall fota :-(
då jag primärt endast använder 24-70 och 70-200...
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Cyberphoto kommer skicka kameran och mina objektiv på kalibrering,

Mao skall båda gluggarna anpassas till huset :)

Det är såna här gånger man är glad att man handlat hos dem.
 
ANNONS