Annons

Mycket brus D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Bruset på D7100 skulle ju vara outstanding enl spec och rec. Men inte på mina bilder!
Jag är övertygad om att det är jag som inte fattar hur man tar en brusfri nattbild.
Men trist är det. Någon som har en övergripande teknik att hålla sig till?

Med vänlig hälsning Kent
 

alf109

Aktiv medlem
Som sagt, om du vill ha brusfria nattbilder är det lågt iso och långa tider som krävs och med på köpet får man att man behöver stativ som regel.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Niks DFine

"Brusfria bilder upp till ISO 1600 och fullt användbara bilder vid ISO 6400" lovades när jag köpt min x100s!
Don't believe the hype köp the Google owned Nik Collection. NoNoise-modulen Dfine är excellent för selective noise reduction.
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Tycker 7100 har en grymt bra brushantering,

Du skriver inte om du fotar i Raw eller Jpg, Eller vilka inställningar du använder.

Här är några exempelbilder jag tog med D7100 och ett Tamron 24-70

Orginal och 100% crop

Ok skylten: iso 4000
Tågvagnen:Iso 1600

http://70-200.se/thumbnails.php?album=15
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tycker att min D7100 har mycket mindre brus än den D5100 som jag bytte upp mig från. Med D5100 kunde jag ta bilder på ISO 2500 som såg helt okej ut, men samtidigt få bilder på ISO 800 som såg förfärliga ut. D7100 presterar mycket jämnare och tillförlitligare resultat upp till ISO 6400. Det jag märker av när ISO:t börjar gå upp är inte brus utan snarare att färgerna tappar stuns.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Förutom tipsen i tråden som låga ISO-tal och stativ...

Nu använder jag Canon men principen blir densamma, problemet med min Canon crop (bästa sensorn) var att sensorn vek ned sig vid svaga ljusförhållanden. Så länge förhållandena är goda är det inga problem, vilket gäller dom allra flesta kamerorna.

Så vill du åt höga ISO-tal och lågt brus, då är det nog FF som gäller. Nu verkar D7100 vara en grymt bra kamera, så ingen kritik där från min sida :)

/Ulf
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Visst brusar det på höga ISO tal med jag tycker helt klart det blir bra resultat även uppåt 6400 de få gånger jag gått så högt.

Som de andra säger - stativ och längre tider. Kör du redan med det så testa att använda long exp NR för att rensa bort brus som uppkommer av längre slutartider då sensorn hettas upp, kanske främst är nödvändigt på tider längre än 30 sek.

Jag märkte även i början med denna kamera att jag alltför ofta råkat slå på auto ISO utan att märka av det och sedan förbannat mig över de usla resultaten - kolla så att det inte är fallet för dig.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nu håller jag på att testa kameran och börjar så smått att förstå hur den fungerar.
Lågt ISO och långa slutartider visste jag sen förut , men jag har inte alltid stativ med mig.
Har även tagit bilder i fullt dagsljus (sol) som blivit brusiga. Jag är inte helt novis inom foto
men fattar ändå inte hur bruset fungerar. Hur mycket av bruset kan reduceras i NikonWiew?

Med vänlig hälsning Kent
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Nikon wiev - är det nikons råkonverterare? Isåfall bör den väl bete sig någorlunda som Lightroom och jag tycker att Lightroom kan hantera ganska stora mängder brus på bekostnad av lite skärpa men det kan vara värt.

Om du använder Photoshop finns det även plugins som hanterar brus bra - jag brukar använda Topaz DeNoise med goda resultat.

Denna länk tror jag kan ge en liten inblick i just brus och dess förhållande till ISO ifall det är av intresse http://www.digital-slr-guide.com/iso-and-image-noise.html
 

alf109

Aktiv medlem
Att dra upp iso på natten är givetvis en lösning om man vill plåta handhållet. Men allt beror på vad man menar med nattbilder och vilken typ av bilder man vill ha. Om man menar den typen av nattbilder som jag till exempel tar med större format där det viktiga är att det finns teckning i skuggor och högdagrar är inte uppskruvat iso lösningen. Kontrasterna på natten, åtminstone i stadsmiljö, är så stora att man behöver all dynamik man kan få. Drar man upp iso så krymper man också det dynamiska omfånget, resultatet blir igensopade skuggor och/eller utbrända högdagrar. När jag har plåtat digitalt på natten i stan har jag till och med fått ta till HDR för att hantera kontrasterna, trots stativ och basISO.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Nu håller jag på att testa kameran och börjar så smått att förstå hur den fungerar.
Lågt ISO och långa slutartider visste jag sen förut , men jag har inte alltid stativ med mig.
Har även tagit bilder i fullt dagsljus (sol) som blivit brusiga. Jag är inte helt novis inom foto
men fattar ändå inte hur bruset fungerar. Hur mycket av bruset kan reduceras i NikonWiew?

Med vänlig hälsning Kent
Vid svagt ljus blir bruset kraftigare än vid starkt ljus, oavsett om man kör med samma ISO. Ju längre slutartid ju kraftigare brus, därför behövs lågt ISO på natten. Jag har läst men tyvärr glömt matematiken bakom detta.
Att du får brusiga bilder även soliga dagar trots lågt ISO är däremot inte normalt. Lägg upp en länk till en bild i full upplösning direkt från kameran så är det lättare att förstå vad problemet är.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har nu på förmiddagen testat med lite olika inställningar
och fått i stort sett helt brusfria bilder trots höga iso.
Helt makalöst vad kameran kan prestera om man tänker till lite innan man trycker av!
Poletten har trillat ner :)
Ikväll skall jag testa lite nattbilder med hjälp av de tips jag fått här.

Tackar och bugar för alla tips!

Med vänlig hälsning Kent
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Jag har nu på förmiddagen testat med lite olika inställningar
och fått i stort sett helt brusfria bilder trots höga iso.
Helt makalöst vad kameran kan prestera om man tänker till lite innan man trycker av!
Poletten har trillat ner :)
Ikväll skall jag testa lite nattbilder med hjälp av de tips jag fått här.

Tackar och bugar för alla tips!

Med vänlig hälsning Kent
Skriv gärna hur du gick tillväga om ngn med samma funderingar och problem läser tråden.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Skriv gärna hur du gick tillväga om ngn med samma funderingar och problem läser tråden.
Jag ställde upp tre st ölsejdlar i porslin på en pall i vardagsrummet med dagsljus.
Stativ såklart och ca 1,5 meter från motivet. Spegeluppfällning innan exponering , fjärrkontroll.
Började med 100 ISO med 28 mm brännvidd f/4,5 , s/125 s.
Gick sedan stegvis upp i ISO till 6400.
Vid 4000 ISO ser man skillnad vid 100% crop ,men annars är bilderna mer eller mindre identiska.
Ingen vetenskaplig test direkt , men tillräcklig för att en novis som jag skall förstå och kunna dra slutsatser. Lågt ISO och långa slutartider ÄR medicinen.
Hann förövrigt inte med kvällsbilderna , men jag har fattat galoppen nu.
Skall försöka lägga upp en sida som jag kan länka till med fullstora bilder.

Hur som....jag är mycket nöjd med min D7100 och Nikon 16-85 nu efter att ha testat tipsen som ni gav mig.

Med vänlig hälsning Kent
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Jag ställde upp tre st ölsejdlar i porslin på en pall i vardagsrummet med dagsljus.
Stativ såklart och ca 1,5 meter från motivet. Spegeluppfällning innan exponering , fjärrkontroll.
Började med 100 ISO med 28 mm brännvidd f/4,5 , s/125 s.
Gick sedan stegvis upp i ISO till 6400.
Vid 4000 ISO ser man skillnad vid 100% crop ,men annars är bilderna mer eller mindre identiska.
Ingen vetenskaplig test direkt , men tillräcklig för att en novis som jag skall förstå och kunna dra slutsatser. Lågt ISO och långa slutartider ÄR medicinen.
Hann förövrigt inte med kvällsbilderna , men jag har fattat galoppen nu.
Skall försöka lägga upp en sida som jag kan länka till med fullstora bilder.

Hur som....jag är mycket nöjd med min D7100 och Nikon 16-85 nu efter att ha testat tipsen som ni gav mig.

Med vänlig hälsning Kent
Lysande, Finns inget mer irriterande än när bilderna inte blir som man vill :)
 
ANNONS