Annons

Nikkor AF 50/1,8 vs Nikon AF-S 50/1,8 G

Produkter
(logga in för att koppla)

Svela

Medlem
Jag har länge funderat på att uppdatera mitt urgamla men väl fungerande Nikkor AF 50/1,8. När jag fick chansen att tillfälligt testa det nya Nikon AF-S 50/1,8 G upptäckte jag att bildresultatet inte visade på någon större skillnad. Lite bättre kontrast gav det nya objektivet, medan det skärpemässigt var svårt att se skillnader. En betydligt behagligare AF på det nya till skillnad mot en ryckig och slamrande AF på det gamla kan nämnas också. Jag hann bara testa på bländare 5,6. Kanske min gamla porträtt-AF-85:a står sig än? Är det möjligen dumt att hiva in gamla objektiv i garderoben bara för sakens skull.
 

eskil23

Aktiv medlem
De största fördelarna med det nyare G-objektivet är bättre coating (mitt Nikon AF 50 mm f/1,8D är notoriskt dålig i starkt ljus med konstiga slöjor och andra reflexer) och att det har ett asfäriskt linsellement som förutom lite bättre skärpa även ska ge lite mjukare bokeh.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har länge funderat på att uppdatera mitt urgamla men väl fungerande Nikkor AF 50/1,8. När jag fick chansen att tillfälligt testa det nya Nikon AF-S 50/1,8 G upptäckte jag att bildresultatet inte visade på någon större skillnad. Lite bättre kontrast gav det nya objektivet, medan det skärpemässigt var svårt att se skillnader. En betydligt behagligare AF på det nya till skillnad mot en ryckig och slamrande AF på det gamla kan nämnas också. Jag hann bara testa på bländare 5,6. Kanske min gamla porträtt-AF-85:a står sig än? Är det möjligen dumt att hiva in gamla objektiv i garderoben bara för sakens skull.
En bild med D7100 , 50 mm f/1,8D bländare 2,2 , s 1/50 s
 

Bilagor

easyrider

Aktiv medlem
Det må vara en fördel att kunna ändra bländaren med bländarringen under filmning, men varför den skulle vara bättre för time lapse kan jag inte förstå.
bl.värden blir mer exacta, vilket är är extra viktigt vid time lapse där bländarvärden ska vara lika vid varje exponering.
 

easyrider

Aktiv medlem
Det är klart att jag bestämmer men det är kamerans elektronik/data som styr bländaren och då blir det inte alltid precist. Detta är bara vad jag hört och har inte testat det i praktiken. Men det står även i en manual som jag har ( Nikon D800/E by Peter Inova)
 

easyrider

Aktiv medlem
”AF Nikkor 50mm f/1.8D. You need at least one lens that uses this older f-ring/link-focus setup. Otherwise, how would you test if it is working? Performance is exemplary by f/4. Especially good for use in time-lapse acquisition where f stops need to be rigorously identical every time. Good news: low cost/high value.


Utdrag från: Peter iNova. ”Nikon D800/E.” Peter iNova, 2013. iBooks. https://itun.es/se/qzVlS.l
 

excesslight

Aktiv medlem
Jag har bara hört motsatt sak. Att äldre objektiv inte har haft så precis bländare och detta på grund av filmtiden då de inte ens fanns 1/3dels steg utan det var hela steg och att bländare 4 kunde variera en hel del. Mekaniken var helt enkelt inte så bra då.

Men nu har den blivit mer precis. Men det kanske är så att D serien har en mer precis bländare än den nyaste G serien. Det vet jag faktiskt inte.
 

afe

Aktiv medlem
Själva nedbländningen görs ju på samma sätt oavsett om objektivet har bländarring, så jag har svårt att se att det skulle.bli någon skillnad.
 

eskil23

Aktiv medlem
Själva nedbländningen görs ju på samma sätt oavsett om objektivet har bländarring, så jag har svårt att se att det skulle.bli någon skillnad.
Inte riktigt. Ställer man bländaren med bländarringen så står den på det man ställer den på. Låter man kameran ställa bländaren så bländar den ner för varje bild och öppnar bländaren helt mellan. Skillnaden tror jag dock är försumbar.
 

afe

Aktiv medlem
Nej, det fungerar likadant om du har bländarring. Objektivet bländas ner först när bilden tas (det är därför det finns en nedbländningsknapp också på gamla kameror).
 

excesslight

Aktiv medlem
Nej, det fungerar likadant om du har bländarring. Objektivet bländas ner först när bilden tas (det är därför det finns en nedbländningsknapp också på gamla kameror).
Ja, precis. Jag testade detta med ett gammalt AF-D objektiv. och det är precis som du säger. lägsta bländaren tills kortet avfyras, då bländar den ner till respektive bländartal som är satt manuellt. Och då kan det ju ge olika resultat. Står den på 4 kan det ju bli 3,5 / 4 / 4,5 om inte objektivet är precist.
 
ANNONS