Annons

Hjälp en nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

MultiLogo

Ny medlem
Min gamla pensionär till systemkamera, som jag använder mej av tillofrån, börjar ge upp helt. Hur länge en Olympus e510 med sina orginaldelar håller vet jag inte, men den har lite för många år på nacken iallafall.

Jag har inte använt den så värst mycket dock. Dels för att iphone 4 kameran alltid har varit tillgänglig(inte lika effektiv dock) och dels för att ALLA andra kameror som folk i närheten har använt sej av(när vi ska fota samma motiv i samma inställningar med samma ljus)har varit bättre än min egna. Plus lite andra anledningar.

Anyway det jag vill uppdatera mej till är en lätt men snabb kamera, helst en minisystem. Jag fotar mycket till bloggen och behöver en simpel liten kamera som kan ta in the moment bilder och jag kan skriva dom "krav" jag är ute efter:
- Den ska inte väga allt för mycket och vara lätt att ta med sej(helst i jackfickan typ)
- Den ska kunna ta snabba, men skarpa bilder
- Den ska kunna filma i kvalle som är bättre än iphone 4
- Den ska ha en zoomfunktion
- Den ska kunna ta bra bilder innomhus men utan blixt(eller är det något man iställer in själv?)
- Den bör ha blixt dock (säljs det hela kameror utan ens?)
- Helst vill jag ha någon "selfie" tillgänglig skärm typ vridbar, alt 2 självutlösare.
- Den ska helt ha en trådlösöverföringsfunktion, alltså så jag slipper trassla med sladd eller minneskort för att föra över bilderna.
- Den bör inte kosta hundratusenmiljoner(jag är arbetslös och fattig student)

Sen finns det andra grejjer som jag inte riktigt bryr mej om:
- Touchskärm, spelar ingen roll då jag föredrar vanlig skärm
- Appar, skiter i appar så länge det är lätt att överföra bilderna till datorn utan dom. Annars väljer jag ju att ladda upp alla bilder till någon app, för att sedan hämta dom till datorn därifrån. Visst det sabbar kvallen och storlek, men jag är så lat

Så det vore kanonsnällt om någon mer rutinerad kunde slänga fram tips på ett par små kameror som kanske stämmer in på vad jag söker! Och ja, det jag är kapabel till att spara upp till är väl runt 5.000 kr, så runt den summan kanske du vet någon liten kamera som du tycker att jag borde köpa c: KRAM
 

Elias E

Medlem
Kamerarekomendationer samt rådgivning för inhandlande av kompaktkamera

Sony RX100 serien är några av de absolut bästa kompaktkamrorna som finns, rent bildkvalitemässigt. Deras utformning och funktioner riktar sig mycket till mer avancerade användare.

http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/kompakt/sony-dsc-rx100ii/192474.3269/

Detta alternativ känns dock överdrivet, baserat på dina krav samt användningsområden.


Denna modell verkade trevlig, speciellt med tanke på priset:

http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/kompakt/panasonic-dmc-tz40black/183426.3269/

Har aldrig använt den själv, men recensionerna är positiva.


Ett annat exempel:

http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/kompakt/canon-ixus165silver/214178.3269/


Jag vill påpeka att Wi-Fi funtionerna i kameror ofta gör en besviken. I många fall är överföringen lättare på sladdburen väg. Det bör inte heller avgöra vilken kamera du väljer, då detta tillbehör tillför den funktionaliteten till vilken kamera som helst:

http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=104776507&ev_category=727&ev_item=974148

Jag har ej jämfört priserna på någon av dessa, så det är möjligt att de finns billigare.

En "selfiefunktion" är något som är mycket sällsynt. Det finns exempelvis på min Sony NEX 3N, på vilken man kan rotera skärmen 180 grader, och på så vis se skärmen "framifrån". Denna kamera vore i allmänhet dock ej optimal, även om man bortser ifrån att den ej säjls längre ;) En annan lösning på detta vore att koppla kameran till en telefon, en funktion som även är relativ ovanlig. I stort sätt alla kameror har självutlösare idag, iform av en tidsfördröjning.

Alla kompaktkameror har även inbyggd blixt, vilken relativ enkelt kan diaktiveras då du fotograferar inomhus. Kvaliten på fotografering med blixt är dock relativ bra, speciellt om man jämför med en telefon.

Angående fotografering i lågt ljus (utan blixt) så benämns ljusstyrkan på en kamera (eller, egentligen, mer specifikt, ett objektiv) i bländartal. Dessa skrivs som ex. "f/2" elr "f/32". Desto högre nummer, desto mindre ljus. Många kompakta kameror har redan relativ låga nummer. Lägre upplösning, lägre antal megapixlar, hjälper även till vis del med att öka kvaliten i lågt ljus.

Nästan alla kompaktkameror erbjuder även filminspelning i HD -kvalité, nästan garanterat bättre än en iPhone 4 ;)

Jag rekommenderar dig att kolla runt lite själv. Haka inte upp dig på specifikationer som upplösning, zoom elr liknande. Inte heller funktioner som "Smart Auto", 10 bps elr liknande. De flesta billiga kameror är väldigt lika. Saker som optisk bildstabilisering och relativt lång zoom är trevliga. Notera dock att t.ex 10-20x zoom i många fall är obrukbart utan stativ, eftersom det är nästan omöjligt att hålla kameran tillräckligt stilla.

Jag tror att en kamera i prisklassen 1000-2000 kronor uppfyller åtminstånde nästa alla av dina behov. Kameror utöver detta, säg ca 4000 kr elr liknande riktar sig till de som vill utföra mer artistiskt eller proffesionellt arbete. Spendera inte för mycket på en kamera innan du känner en passion för fotografering, eller behöver det till mer än en hobby. Underskatta inte heller modern kamerateknologi; prestandan för priset är nästan enastående!
Skulle du i framtiden vara i behov av de manuella, artistiska och kreativa aspekterna av fotografering, upgradera då istället. En dyrare kamera kan ej åstadkomma mycket mer, rent artistiskt, än en för 1000kr, om du ej har kunskapen om hur man brukar dess potentiall.

Allt detta är skrivet utifrån syftet att finna en kamera som ska rivalera med något så nätt som en telefon. Söker du efter en kompakt systemkamera, vilken, återigen, riktar sig framför allt till artistiskt och kreativt arbete, så kan jag personligen rekommendera Sony. Men det är en helt annan disskution.

Återkom gärna med föjldfrågor eller funderingar, och fråga om du inte förstår något.

MVH Elias Ebbeståhl
 

eskil23

Aktiv medlem
Kraven "Den ska inte väga allt för mycket och vara lätt att ta med sej" och "Den ska kunna ta bra bilder innomhus men utan blixt" är tyvärr oförenliga.

För att kunna ta bra bilder i dåligt ljus så behöver kameran en stor sensor och då blir även kameran stor.
 

Elias E

Medlem
" För att kunna ta bra bilder i dåligt ljus så behöver kameran en stor sensor och då blir även kameran stor."

Sant, men det beror delvis på vilka krav man har på bildkvalité. Den bästa konpromissen vore RX100:an, eftersom den har en APS-C sensor. Annars är en kompakt systemkamera även ett alternativ, eftersom de generellt har större sensorer.

En något irrelevant notering är att jag av den anledningen finner Sony A7S mycket intressant, eftersom det är en av de minsta systemkamerorna (med FX sensor), men även en av de mer ljuskänsliga. Det vore kul att se om man i framtiden kan göra även mindre kameror väldigt bra i lågt ljus.

Tack, förresten, Erik, för berömet.

MVH Elias Ebbeståhl
 
ANNONS