Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överförsäkra er inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

Excessus

Aktiv medlem
Fick gratis "prova på"-försäkring av mitt köp av ett objektiv av Solid via internetbutik. Nu damp det ner förlängning av förskringen som skulle kosta mig 350 kr samt 200 kr i självrisk för ett objektiv värt knappt 4000 kr.
Tur var väl det att jag nyss fått min mer än 3 åríga fullformatskamera servad (Ej proffhusen som kostar över 50kkr), rengjord och delar utbytta för 750 kr genom min hemsförsäkring utöver en utbyte av splitternytt objektiv som ska ersättas med ett nytt. Så mitt tips är att kolla över er hemförsäkring av som ingår och inte ingår och se vad det kostar att uppgradera den.
Kommer alltså att tacka nej till detta väldigt mkt sämre alternativet till försäkring av enskilda produkter i fortsättningen.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Ja, det är ett välkänt faktum att förtjänsten som en elektronikbutik gör är genom tillägsförsäljning och främst försäkringarna som erbjuds. Jag tog och la lite tid på att ringa runt till först de försäkringsbilag som jag redan har försäkringar i (hemförsäkringen främst) och fråga vad de erbjuder och det finns fler områden som man kan bli lite överraskad över. Det kan kännas lite segt att hålla på så här, men dina försäkringsbolag har kundtjänster för just sådana här saker och du har redan betalat dem för att hjälpa dig så det är bara att sätta dem i arbete. =)
 

excesslight

Aktiv medlem
Fick gratis "prova på"-försäkring av mitt köp av ett objektiv av Solid via internetbutik. Nu damp det ner förlängning av förskringen som skulle kosta mig 350 kr samt 200 kr i självrisk för ett objektiv värt knappt 4000 kr.
Tur var väl det att jag nyss fått min mer än 3 åríga fullformatskamera servad (Ej proffhusen som kostar över 50kkr), rengjord och delar utbytta för 750 kr genom min hemsförsäkring utöver en utbyte av splitternytt objektiv som ska ersättas med ett nytt. Så mitt tips är att kolla över er hemförsäkring av som ingår och inte ingår och se vad det kostar att uppgradera den.
Kommer alltså att tacka nej till detta väldigt mkt sämre alternativet till försäkring av enskilda produkter i fortsättningen.
Kan du utveckla dig lite? Vilket försäkringsbolag har du? Vad var det för fel på kameran? Hur kom det sig att försäkringsbolaget betalade en service på en produkt med över tre år på nacken?
 

Excessus

Aktiv medlem
Kan du utveckla dig lite? Vilket försäkringsbolag har du? Vad var det för fel på kameran? Hur kom det sig att försäkringsbolaget betalade en service på en produkt med över tre år på nacken?
Fel på kameran och vilket försäkringsbolag jag har är irrelevant egentligen, ville bara förmedla att se över vad ni har för försäkring redan innan man tecknar fler, jag tror nämligen att man tecknar avtal som redan ingår i ens egna vanliga försäkring. Eller så kan man mot en blygsam summa utöka den försäkring man har, vilket är fallet hos mig, till en allrisk med högre premie och lägre självrisk som innefattar nästan allt man äger istället för att ha en försäkring på telefonen, en på dator och en för varje kamerapryl man har. För mig kostade det inte många hundralappar extra per år för att utöka den normala hemförsäkringen, tror det är 700kr mer per år för deras största och 300 för den utökade.

Rep på kamerahus och byte av objektiv skulle nog ha hamnat på mellan 10-15kkr ifall det har av betydelse. Då är huset över 3 år och objektivet nytt.
 

excesslight

Aktiv medlem
Fel på kameran och vilket försäkringsbolag jag har är irrelevant egentligen, ville bara förmedla att se över vad ni har för försäkring redan innan man tecknar fler, jag tror nämligen att man tecknar avtal som redan ingår i ens egna vanliga försäkring. Eller så kan man mot en blygsam summa utöka den försäkring man har, vilket är fallet hos mig, till en allrisk med högre premie och lägre självrisk som innefattar nästan allt man äger istället för att ha en försäkring på telefonen, en på dator och en för varje kamerapryl man har. För mig kostade det inte många hundralappar extra per år för att utöka den normala hemförsäkringen, tror det är 700kr mer per år för deras största och 300 för den utökade.

Rep på kamerahus och byte av objektiv skulle nog ha hamnat på mellan 10-15kkr ifall det har av betydelse. Då är huset över 3 år och objektivet nytt.
Fel på kameran. Tack för utvecklandet från förra inlägget. Tror du blev mer abstrakt denna gången. Varför tycker du det är irrelevant att dela med dig om vilket försäkringsbolag du har? Hela din tråd handlar ju om hur ditt försäkringsbolag lagar över tre år gamla produkter åt dig mot självrisk. Vi trådläsare vill väl i så fall kunna läsa ditt försäkringsbolags avtal för att jämföra med de vi redan har. Förstår inte irrelevansen i det.

Att säga att man kan göra si eller så hos sitt försäkringsbolag för en extra summa är inte alls säkert. Bolagen skiljer sig från varandra och därför är det intressant med vilket bolag du har.
 

Excessus

Aktiv medlem
Som sagt, ring till era försäkringsbolag och kolla istället. Att ta mitt försäkringsbolag hjälper er föga då min premie bestäms hur mina förutsättningar är och hur mycket annat jag ev har försäkrat hos dom. Varför de valde att laga en över 3 år gammal kamera beror klart på inköpsvärdet, vad det är för fel, vad det kostar laga den/byta ut den, hur skadan/felet har uppstått etc. Precis som Solid skulle ha gjort i mitt fall. Alla fall är enskilda och Solid har också olika premier beroende på inköpsvärdet och vilket avtal de har med internetbutiken.
Mitt försäkringsbolag är inget litet bolag utan tillhör antagligen bland de vanligaste man har hemförsäkringen hos, väljer att inte nämna deras namn då jag inte vill ha deras uppmärksamhet i deras omdömen. Hur de agerar i framtiden kan klart ändras ifall de ser en ogynnsamhet hur de utvärderar sina ärenden. Något som alla försäkringstagare säkert vill att de ska stå i deras förmån-

Att säga att man kan göra si eller så hos sitt försäkringsbolag för en extra summa är inte alls säkert. Bolagen skiljer sig från varandra och därför är det intressant med vilket bolag du har.
Därför är det enklare att ringa ditt nuvarande och kontrollera. När du ska köpa nytt objektiv, telefon, kamera, dator, TV och blir erbjuden en specialförsäkring. Ställ detta då mot vad du redan har. Är du missnöjd med båda alternatvien, ring annt och förklara för det nya vad du är missnöjd med hos ditt nuvarande. Fråga ifall de har bättre vilkor eller vill avtala annat med dig.
 

HenryB

Aktiv medlem
Förslitningsskador etc går aldrig på drulleförsäkringen. Skall försäkringsbolagen stå för reparationen så skall det vara för att det har inträffat en oförutsedd händelse (snubblat och tappat kameran typ.)
 

Excessus

Aktiv medlem
Förslitningsskador etc går aldrig på drulleförsäkringen. Skall försäkringsbolagen stå för reparationen så skall det vara för att det har inträffat en oförutsedd händelse (snubblat och tappat kameran typ.)
Tror inte någon specialförsäkring från nåt f-bolag täcker förslitningsskador.
 
ANNONS