Annons

Råd inför nytt kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Karolinae93

Ny medlem
Hallå!
Jag har kommit in på en fotografutbildning på 2 år med start till hösten.
Jag har kört med min Canon 400D + medföljande objektiv i 8 år så det är verkligen dags att uppgradera sig!
Jag lägger egentligen inte så stor vikt på att ha en "proffskamera" utan letar efter något enkelt som även levererar under sämre ljusförhållanden. Vill också kunna filma!
Är det någon som har några råd eller förslag inför köpet? Har funderat lite på en Fujifilm 100x , nån som har erfarenhet av den?
Väldigt tacksam för svar!
Karolina
 

HermanHu

Medlem
aah en foto studerande precis som jag ! :D Det jag tycker att du ska göra är att gå till en shysst foto butik och prata med dom om vad du behöver och vill ha för typ av kamera ,dom hjälper dig verkligen och var till stor hjälp för mig. Efter runt 2 timmar med frågor och besluts ångest blev det en Sony a7, och kan inte vara mer nöjd med den :=)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ingen annan än du vet vad du vill ha. Använd det du har tills du vet att du vill ha ngt annat.

Jag är övertygad om att du kommer få chansen att testa på massor av olika sorters kameror. Du kommer märka när du har kommit rätt.
 

martinot

Aktiv medlem
Hallå!
Jag har kommit in på en fotografutbildning på 2 år med start till hösten.
Jag har kört med min Canon 400D + medföljande objektiv i 8 år så det är verkligen dags att uppgradera sig!
Jag lägger egentligen inte så stor vikt på att ha en "proffskamera" utan letar efter något enkelt som även levererar under sämre ljusförhållanden. Vill också kunna filma!
Är det någon som har några råd eller förslag inför köpet? Har funderat lite på en Fujifilm 100x , nån som har erfarenhet av den?
Väldigt tacksam för svar!
Karolina
Har väldigt svårt att ge någon bra rekommendation då du inte nämner mer om fotografiskt användningsområde (förutom att du skall gå en utbildning), vilka krav du har med avseende på portabilitet, och framför allt vilken budget du ungefär har tänkt dig.

Däremot så kan jag ge en liten snabb varning: Gillar på många sätt mycket med Fujis flesta kameror, och 100X/XT är verkligen inget undantag (kanonkamera som jag själv varit inne på att skaffa), men skall du filma med den så är det nog tyvärr det absolut sämsta valet du kan göra.

Störtskön kamera för stillbilder och dessa fasta brännvidd (kan ju också vara lite begränsade för de varierande uppdrag som jag tänker mig att en utbildning kan inkludera) - men skippa den om du har tänkt att filma mycket. Detta gäller i princip alla kameror ifrån Fuji.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är det någon som har några råd eller förslag inför köpet? Har funderat lite på en Fujifilm 100x , nån som har erfarenhet av den?
X100 är en kanontrevlig kamera, men ganska begränsande. Jag tror du skulle behöva något mer flexibelt – varför inte en lite modernare variant av den Canonkamera som du redan är van vid? Kanske en begagnad mellanmodell typ 70D? Och ett lite bättre normalobjektiv, typ 17-50/2,8, som finns i olika prisklasser från olika tillverkare.
 
ANNONS