Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrekt fokus på största bländare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Deeznts

Avslutat medlemskap
Tips ?. Har svårt att få korrekt fokus vid stor bländare. Känns som att någon del alltid blir off. Målet är att få så kort skärpedjup som möjligt men samtidigt få det jag vill framhäva skarpt..

Jag antar att avstånd osv har stor betydelse.?

Säg att man fotar en person ifrån midjan och uppåt, personen håller fram ett föremål, tex en kaffekopp ungefär 40cm från bröstkorgen. Det blir ju fokus antingen på koppen eller ansiktet, med tanke på den stora bländaren så går det inte få fokus på både kopp och ansikte (hur man än placerar sin punkt) ?. Eftersträvar som sagt rätt fokus med maximalt bokeh på själva bakgrunden.

Måste jag som fotograf ta bilden på längre avstånd ?. Eller finns det någon annan teknik ?. Det kanske inte ens är möjligt ?. Med tanke på bländaren.

Och nej. Jag vill inte justera bländaren till ett högre F. Då jag söker maximal effekt.

Andra inställningar ?. Tycker dock jag prövat det mesta utan resultat.

Standard kör jag med AF-S och Singel. Vilket borde duga då jag sällan fotar rörliga föremål.

Hjälp en nybörjare.
Tacksam för svar.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Du får helt enkelt välja om det är koppen, ansiktet eller det korta skärpedjupet som är viktigast. Fast det är klart, om du kan ställa personen så att bakgrunden hamnar väldigt långt bort så kan du blända ner och ändå få suddig bakgrund.
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
Du får helt enkelt välja om det är koppen, ansiktet eller det korta skärpedjupet som är viktigast. Fast det är klart, om du kan ställa personen så att bakgrunden hamnar väldigt långt bort så kan du blända ner och ändå få suddig bakgrund.
Tack för informationen, alltid värt att få bra svar på sina funderingar när man har dålig koll.

Jag får försöka blända ner och se om jag når det resultatet jag vill åt. Om inte annat så får jag försöka ta bilden med långt skärpedjup, sedan redigera bakgrunden i tex lightroom eller liknande för önskad effekt.. Känns inte lika effektivt dock. Men har man inget annat alternativ så är det väl den enda lösningen kan jag tänka mig.

Tack för den! Nyttig information som jag inte hade koll på.
 
ANNONS