Annons

Försäkringsstrul

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Nej
Det står i villkoren att man inte får lämna stöldbegärligt gods i en bil.
Jag citerade inte ditt bilinlägg utan det var allmänt. Man får heller inte lämna saker i låst skåp i ett omklädningsrum avsedd för personalen även om detta skåp är i en låst byggnad inne på ett övervakat område med portvakten där endast registrerade personer får vistas.
Finns alltid undantag. Men att lämna saker utan uppsikt går allmänt under alltisk.

/Stefan
 

A.A.

Aktiv medlem
Tydligen fick du rätt person☺
Min 5dmk3 med sigma 105 macro objektiv lossnade från stativet och objektivet låg i 2 delar på golvet
Har hemförsäkring via facket och har en tillägsförsäkring efter samråd med försäkringsbolaget ( dom tyckte att detta tillägget var det som passade mig )
Objektivet skulle jag få 600 för kameran betalade dom vad Canon ville ha minus självrisken.
Kameran klarade sig bra, justering av sensor och rengöring
Frågade vad jag skulle fått om kameran inte gått att laga och fick besked att ca 8000
Hade kollat upp begagnade kamrar och ingen gick under 14000 men bolaget säger att det hade inte blivit mer än dom 8000, skulle alltså själv behöva betala lika mycket till för att få vad jag hade
Plus att detta gick på hemförsäkring och inte tillägget vilket gör att den inte behövs
Hade jag kunnat hade jag bytt bolag men vill inte ha 2 hemförsäkring och Gevert här på FS tycker jag ligger lite högt.
Inga av dom "vanliga " bolagen ville ge mig försäkring utan dom tyckte att jag skulle ta det med det jag har
Försäkringsbolagen använder tabeller där man drar en viss %:sats varje år, verkar vara samma och generellt över all elektronik. Skillnaden med kameror och speciellt objektiv är att värdet inte följer dessa värdeminskningar. Så att hävda att ersättningen inte är marknadsmässig kan vara tillräcklig för en omprövning vilket det var för mig. Jag klagade på ersättningen och fick sen väldigt bra ersättning. Litet fulknep från försäkringsbolaget verkar det som, många accepterar nog första budet eftersom man tror det är definitivt. Var man inte nöjd med nästa bud kunde man dra det till en oberoende värderingsman.
 

mac60

Aktiv medlem
Vad var det för tillägg som inte ingår i hemförsäkringen? Mitt tillägg är allrisk som tillhör hemförsäkringen.

/Stefan

Jag ringde bolaget och sa att nu börjar min kamerautrustning stiga i pris och frågade vilket tillägg var lämpligt för mig
Ville ha ett som täckte in om jag blev rånad, tappade kamera odyl.
Då gav dom mig denna som skulle täcka upp till 40000
Men som jag skrev så var det den vanliga hemförsäkringen som gick in i detta fallet
Ang summan för kameran så skall jag besvara en som frågat om detta
 

mac60

Aktiv medlem
Försäkringsbolagen använder tabeller där man drar en viss %:sats varje år, verkar vara samma och generellt över all elektronik. Skillnaden med kameror och speciellt objektiv är att värdet inte följer dessa värdeminskningar. Så att hävda att ersättningen inte är marknadsmässig kan vara tillräcklig för en omprövning vilket det var för mig. Jag klagade på ersättningen och fick sen väldigt bra ersättning. Litet fulknep från försäkringsbolaget verkar det som, många accepterar nog första budet eftersom man tror det är definitivt. Var man inte nöjd med nästa bud kunde man dra det till en oberoende värderingsman.
Som jag skrev så var detta som jag undrade om den inte gått eller för dyrt att laga
Priset räknar dom tydligen på vad en motsvarande kamera eller objektiv kostar i dag och sedan kommer åldersavdraget.
När jag påpekade att jag tyckte att jag borde få vad det kostar att ersätta ( köpa begagnad ) så fick jag svaret att man skall inte tjäna på detta
Jag menade då att jag trodde att man hade försäkring för att få vad man förlorat inte mer och inte mindre inte att man själv skulle behöva betala lika mycket till för att få vad man hade
Hade kameran gått sönder så hade jag överklagat såklart
 

afe

Aktiv medlem
Om det var nyligen tycker jag 450:- är bra betalt för en sju år gammal kompaktkamera (som inte är så himla bra - jag har en)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag ringde bolaget och sa att nu börjar min kamerautrustning stiga i pris och frågade vilket tillägg var lämpligt för mig
Ville ha ett som täckte in om jag blev rånad, tappade kamera odyl.
Då gav dom mig denna som skulle täcka upp till 40000
Men som jag skrev så var det den vanliga hemförsäkringen som gick in i detta fallet
Ang summan för kameran så skall jag besvara en som frågat om detta
ja men den summan gäller ALLT som "förverkas".
Värst för mig skulle vara om jag blev av med både kamera & skidutrustning på en familjesemester.
Visst jag får 40 minus självrisk men vad skall jag ersätta?
Halva kamerautrustningen eller en del av skidutrustningen?
40 papp är tyvärr inte så mycket i ett familjesammanhang.
 

lofling

Aktiv medlem
ja men den summan gäller ALLT som "förverkas".
Värst för mig skulle vara om jag blev av med både kamera & skidutrustning på en familjesemester.
Visst jag får 40 minus självrisk men vad skall jag ersätta?
Halva kamerautrustningen eller en del av skidutrustningen?
40 papp är tyvärr inte så mycket i ett familjesammanhang.
Tyvärr inte så mycket enbart för kamerautrustning. En ny d810 och 24-70/2.8. Eller en D850. Inte en D5. Inte ett 300/2.8 eller längre fast, modernt tele. Etc.

Skidutrustning för familjen blir också lätt rätt dyrt fast förhållandevis ändå billigare i alla fall, eller? (Jag reserverar mig lite för för det var ett tag sedan jag köpte all utrustning).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tyvärr inte så mycket enbart för kamerautrustning. En ny d810 och 24-70/2.8. Eller en D850. Inte en D5. Inte ett 300/2.8 eller längre fast, modernt tele. Etc.

Skidutrustning för familjen blir också lätt rätt dyrt fast förhållandevis ändå billigare i alla fall, eller? (Jag reserverar mig lite för för det var ett tag sedan jag köpte all utrustning).
skidor 4-10
kläder 2-8
pjäxor 2-5
glasögon
underställ
kläder
hjälm
ryggskydd
stavar
.....
Per person....
 

lofling

Aktiv medlem
skidor 4-10
kläder 2-8
pjäxor 2-5
glasögon
underställ
kläder
hjälm
ryggskydd
stavar
.....
Per person....
Jag räknade inte med kläderna men det är klart, då blir det dyrare. Kommer inte heller lägga ut så mycket på barnen även om jag gör det själv. Oavsett, jo, 40 tkr täcker inte speciellt mycket i de hör sammanhangen
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Som sagt, det går att öka hemförsäkringen. Jag har 75.000kr.
innan hade vi två hemförsäkringar, en via det bolag vi själva valt och en som mer eller mindre är påtvingat via fack). Då hade vi plötsligt närmare 200.000kr i allrisk.
Kanske nåt man kan se över om man nu alltid springer omkring så många och dyra grejer och man känner sig utsatt för att bli av med allt att antingen se om man kan få komplettera ännu mer i hemförsäkringen i allmänhet, eller temporärt öka den under semester eller kanske ha två hemförsäkringar som jag och min fru en gång hade.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Som sagt, det går att öka hemförsäkringen. Jag har 75.000kr.
innan hade vi två hemförsäkringar, en via det bolag vi själva valt och en som mer eller mindre är påtvingat via fack). Då hade vi plötsligt närmare 200.000kr i allrisk.
Kanske nåt man kan se över om man nu alltid springer omkring så många och dyra grejer och man känner sig utsatt för att bli av med allt att antingen se om man kan få komplettera ännu mer i hemförsäkringen i allmänhet, eller temporärt öka den under semester eller kanske ha två hemförsäkringar som jag och min fru en gång hade.

/Stefan
Visst kan du ha flera försäkringar men när det är sakförluster kan du bara använda en så då betalar du dubbla premier i onödan (ena indirekt via fack/lön).

"
Dubbelförsäkring innebär att två eller flera försäkringar täcker samma skada. Du kan inte få dubbel ersättning för en skada, utan den ersättning som totalt betalas ut ska motsvara den förlust man lidit genom skadan.

Den som är dubbelförsäkrad kan välja vilket bolag han vänder sig till och få ut hela ersättningen. Bolagen får därefter sinsemellan göra upp om hur man fördelar kostnaden.
"

Det är oklart för mig om man kan fördela skadan tex stöld av kameraväska för att på så sätt få upp försäkringsbeloppet.

Jag har i allafall aldig hört talas om någon som gjort det.

Man kan i alla fall inte ringa bolag ett och begära ersättning och få ut 50% för väskan och sen ringabolag två för samma väska och få ut 50% till.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Visst kan du ha flera försäkringar men när det är sakförluster kan du bara använda en så då betalar du dubbla premier i onödan (ena indirekt via fack/lön).

"
Dubbelförsäkring innebär att två eller flera försäkringar täcker samma skada. Du kan inte få dubbel ersättning för en skada, utan den ersättning som totalt betalas ut ska motsvara den förlust man lidit genom skadan.

Den som är dubbelförsäkrad kan välja vilket bolag han vänder sig till och få ut hela ersättningen. Bolagen får därefter sinsemellan göra upp om hur man fördelar kostnaden.
"
Du och andra har redan fått svaret av mig angående detta, men det tål att upprepas då ovissheten i denna fråga är stor för många. Kommer göra det men en enkel formulering nedan

Man kan utnyttja hur många försäkringar som helst under ett skadetillfälle. Däremot kan man inte få ut ersättning från flera håll för samma artikel.

Lite mer förtydligat och mer invecklat följer nedan med ett exempel.

Inbrott i ett hus genom krossat fönster. Kamera, TV, mobiltfn, kläder stulna. TV köpt från Elgiganten med deras produktförsäkring ersätts från Elgigantens f-bolag. Mobilfn från från Siba ersätts från deras produktförsäkring, Kamera ersätts från Gifverts försäkring, kläder ersätts från hemförskringen, skadan på huset ersätts från husförsäkringen.
Eller så kör man rubb o stubb från en o samma försäkring. Man får kolla upp var man tjänar ihop mest pengar efter förlusten. Men det är bäst att anmäla detta till alla instanser oavsett.

/stefan
 

iSolen.se

Guest
Du och andra har redan fått svaret av mig angående detta, men det tål att upprepas då ovissheten i denna fråga är stor för många. Kommer göra det men en enkel formulering nedan

Man kan utnyttja hur många försäkringar som helst under ett skadetillfälle. Däremot kan man inte få ut ersättning från flera håll för samma artikel.

Lite mer förtydligat och mer invecklat följer nedan med ett exempel.

Inbrott i ett hus genom krossat fönster. Kamera, TV, mobiltfn, kläder stulna. TV köpt från Elgiganten med deras produktförsäkring ersätts från Elgigantens f-bolag. Mobilfn från från Siba ersätts från deras produktförsäkring, Kamera ersätts från Gifverts försäkring, kläder ersätts från hemförskringen, skadan på huset ersätts från husförsäkringen.
Eller så kör man rubb o stubb från en o samma försäkring. Man får kolla upp var man tjänar ihop mest pengar efter förlusten. Men det är bäst att anmäla detta till alla instanser oavsett.

/stefan
Det kan nog funka om man delar upp skadan i prylar som du säger och sen kan man ju låta bli att berätta om de andra prylarna och det andra försäkringsbolaget för att minska risken att någon handläggare säger nej.

Edit:

Nej man får inte göra så i alla fall enligt If... och LF. Jag ringde mitt bolag, alltså Länsförsäkrningar, med allrisk täcks tex en stöld av kameraväska på stan upp till 100 000. Blir det inbrott hemma täcks samma kameraväska och allt annat som stjäls upp till 1 000 000. Det gäller privat utrustning som man inte tjänar pengar på. Har du dubbla hemförsäkrningar kan du inte dela på skadan för att få upp försäkringsbeloppet enligt dem.

(Citatet ovan var från "If..." inte LF)

Det är möjligt att ditt bolag gett dig annat besked eller att ditt bolag har andra regler.

Saken är utredd från min sida, ni andra får gärna fortsätta diskutera.
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Det kan nog funka om man delar upp skadan i prylar som du säger och sen kan man ju låta bli att berätta om de andra prylarna och det andra försäkringsbolaget för att minska risken att någon handläggare säger nej.

Edit:

Nej man får inte göra så i alla fall enligt If... och LF. Jag ringde mitt bolag, alltså Länsförsäkrningar, med allrisk täcks tex en stöld av kameraväska på stan upp till 100 000. Blir det inbrott hemma täcks samma kameraväska och allt annat som stjäls upp till 1 000 000. Det gäller privat utrustning som man inte tjänar pengar på. Har du dubbla hemförsäkrningar kan du inte dela på skadan för att få upp försäkringsbeloppet enligt dem.

(Citatet ovan var från "If..." inte LF)

Det är möjligt att ditt bolag gett dig annat besked eller att ditt bolag har andra regler.

Saken är utredd från min sida, ni andra får gärna fortsätta diskutera.
Ja jag har inte LF iaf. Och mina erfarenheter är verklighetsbaserat, utnyttjat och handlagt och alla parter är med på noterna, inget dolt då det finns polisanmälan som skickades till samtliga parter som krävde detta.

Edit: funderar varför LF inte skulle vilja dela upp din förlust med andra bolag. De skulle ju sparat in massa pengar på det.

Edit2: en annan fundering om man har LF och tror på det Ola skriver så har man en kameraförsäkring och denna blir stulen ihop med andra saker som ex smycken. Så måste man alltså välja att täcka antingen sina smycken via LF eller kameraprylarna.

/Stefan
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Fråga till Folksam:
Om min fru har hemförsäkring med allrisk via facket hos er och jag har hemförsäkring på annat håll. Kan vi då båda använda våra olika hemförsäkringsbolag vid eventuell stöld för att täcka olika saker? Dvs hon använder er för att täcka förlusten av mobiltelefon samt jag använder mig att mitt för att täcka min mobiltelefon samt använda ett tredje bolag för att täcka en kamera som jag tecknat ett separat försäkring när jag köpte den. Detta pga det bli mer ekonomiskt för oss.

Folksams svar:
Hej och tack för ditt mejl.

Om det är en skada som omfattar båda er, att ni välter omkull i båten t.ex. och båda era mobiler går sönder så får ni i så fall två st självrisker. En hos vardera bolag ni väljer att anmäla. Sedan kanske det går att göra så som ni föreslår men det är ingenting vi rekomenderar. Ring vår skadeväxel på 0771 - 950 950 för att få tala med sakskador och se hur vi ställer oss till det ni föreslår.

Bifogar deras svar via mailkonversation.
 

Bilagor

ANNONS