Annons

Fota produkter kostnad??

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej
Har en liten fundering på vad ni tar för pris för att fota produkter? Är det per timme eller hur beräknar ni? Säg att jag ska fota 10 olika produkter i lite olika miljöer & vinklar...

Såg att på SFF prislista är det 1500:-/timme som gäller om man är fotograf???. Jag har bara fotat människor innan, studio & ute. Bröllop mm.
 
Senast ändrad:

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag skulle ta betalt per timme, och lägga till kostnader som tex resor, hyra av den utrustning du inte har själv, eventuell modell och liknande.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har en liten fundering på vad ni tar för pris för att fota produkter? Är det per timme eller hur beräknar ni? Säg att jag ska fota 10 olika produkter i lite olika miljöer & vinklar...
Då skulle jag fundera på hur lång tid det kommer att ta, räkna ut ett rimligt timpris och sen ge kunden en klumpsumma. "Så här mycket vill jag ha, allt i allt." Kunder gillar att slippa fundera på antal bilder och antal timmar osv.
 

Melmis

Aktiv medlem
Men är det rimligt att ta 1500:- timme.
Fota ca 10 produkter. Jag kan tänka mig att det kommer ta runt 1 1/2 dag med fotografering & redigering.
Alltså nästan 18000:-
Är det inte lite väl dyrt!??
Så svårt.....
 

ErlandH

Aktiv medlem
1500 kr i timmen tycker jag personligen låter som väldigt bra betalt. Men om man är något extra som fotograf och kan sitt område bra och är snabb så är det kanske många som är beredda att betala det.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Har du koll på vad du gör och levererar vad kunden vill ha så är en prisnivå på 1500SEK/h helt ok

men om en kund vill betala detta till en amatör är en annan fråga

//M
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Hej
Har en liten fundering på vad ni tar för pris för att fota produkter? Är det per timme eller hur beräknar ni? Säg att jag ska fota 10 olika produkter i lite olika miljöer & vinklar...

Såg att på SFF prislista är det 1500:-/timme som gäller om man är fotograf???. Jag har bara fotat människor innan, studio & ute. Bröllop mm.
Allt beror ju på om du en en etablerad fotograf som bildköparen vet levererar ett proffesionellt resultat.
Eller är du en glad amatör som tror att du ska fixa detta? LO
 
Men är det rimligt att ta 1500:- timme.
Fota ca 10 produkter. Jag kan tänka mig att det kommer ta runt 1 1/2 dag med fotografering & redigering.
Alltså nästan 18000:-
Är det inte lite väl dyrt!??
Så svårt.....
Tolv timmars arbete för att fotografera tio produkter? Det låter som väldigt mycket tid. Vad är det för produkter du ska fotografer?

När det gäller timpriset så sätter du det utifrån hur mycket pengar du behöver för att kunna leva på ditt fotograferande. Om det är din hobby tar du inget betalt alls, om det känns bättre.
 

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Även om det är din hobby så tycker jag du skall ta betalt.. särskilt ifall du har planer på att fortsätta med det som yrke, ta så mkt betalt som du tycker är rimligt för din kompetens.
 

PerKr

Aktiv medlem
Lyfter den här tråden ur sin grav..

Tolv timmars arbete för att fotografera tio produkter? Det låter som väldigt mycket tid. Vad är det för produkter du ska fotografer?

När det gäller timpriset så sätter du det utifrån hur mycket pengar du behöver för att kunna leva på ditt fotograferande. Om det är din hobby tar du inget betalt alls, om det känns bättre.
Nu har jag precis fotograferat 6st produkter och redigerat 8 bilder och gör ytterligare justeringar av redigeringen. När det är helt klart kommer jag att ha lagt ca 20 timmar. Nästan 8 timmar lades på fotograferingen och där räknar jag in att positionera produkterna (medelstora planteringskärl, tunga och otympliga saker som behövde in på ett golv som är målat med en lite för ömtålig färg) och justera ljussättningen enligt återkoppling från ombud. Var jag onödigt ineffektiv? Viss tid förlorades i redigeringen på grund av ändrade/oklara önskemål om hur de färdiga bilderna skulle se ut och det gick lite extra tid på att ta om bilder när de hade kommit på något ytterligare men jag vet inte riktigt... Känner att storleken påverkar tidsåtgången en hel del?
 

ducedo

Aktiv medlem
Nu har jag precis fotograferat 6st produkter och redigerat 8 bilder och gör ytterligare justeringar av redigeringen. När det är helt klart kommer jag att ha lagt ca 20 timmar.

Var jag onödigt ineffektiv? Viss tid förlorades i redigeringen på grund av ändrade/oklara önskemål om hur de färdiga bilderna skulle se ut och det gick lite extra tid på att ta om bilder när de hade kommit på något ytterligare men jag vet inte riktigt... Känner att storleken påverkar tidsåtgången en hel del?
Det är svårt att uttala sig om utan att se förutsättningar och slutresultat vilket gör att riktlinjer om timersättning alltid blir skevt. Håller dock med om att stora produkter gör arbetet mer tidskrävande.

På min förra arbetsplats så monterades det upp en arbetsbänk med glasskiva och softboxar för att få vit bakgrund. Hade produkten rätt storlek så tog det bara någon minut att ta en bild och sedan ytterligare någon minut i Lightroom tack vare att resultatet i kameran hade 90% av slutresultatet. Sex föremål skulle alltså säkert klaras av på en timme med godkänt resultat.

Vill man ta det till nästa nivå och få perfekta reflektioner så kan man använda flaggor, positionera om blixtarna, klippa ut föremålet i Photoshop, klona, färglägga, komponera ihop de olika versionerna, etc. Där finns väl egentligen ingen gräns på hur många timmar du kan hålla på.

En annan väg är att följa IKEA där man kombinerar fotografier med 3D-renderingar.

Vill man istället ta produktfoton i livsstilsmiljö så uppstår helt nya utmaningar och då kan man lägga åtskilliga timmar bara på att hitta rätt rekvisita, bakgrund eller t.o.m. modell.

Precis som fotograf-magnus-stalberg skriver så bör timpriset baseras på vad du behöver för att motivera plåtningen. Är det att finansiera utrustningen, kunna leva på det eller att hjälpa en vän? När du väl vet vad din tid är värd så kan du diskutera med klienten vad han egentligen behöver. Är det värt att lägga 10 timmar i Photoshop på en enskild bild för att få allting perfekt eller duger det att han kommer över med produkterna så att du kan ta dem på en timme i din egen studio?
 

Lahn

Aktiv medlem
Måste varje kruka har en annan ljussättning? Annars är det väl bara att ställa upp blixterna rätt och köra alla med samma inställning. För den tidsåtgång förvänta jag att krukorna har storleken av en stadsjeep ;-)

Jag fota för min fru tradera grejor hon sälja och då kör vi lätt 100 produkter på en dag. Men då behövs olika blixtsetup på grund av produktens varierande storlek och material (klädesplagg på dockan eller teknik prylar).

Kan du visa ett foto för att man får en uppfattning om hur resultatet blir?
 

PerKr

Aktiv medlem
Måste varje kruka har en annan ljussättning? Annars är det väl bara att ställa upp blixterna rätt och köra alla med samma inställning. För den tidsåtgång förvänta jag att krukorna har storleken av en stadsjeep ;-)

Jag fota för min fru tradera grejor hon sälja och då kör vi lätt 100 produkter på en dag. Men då behövs olika blixtsetup på grund av produktens varierande storlek och material (klädesplagg på dockan eller teknik prylar).

Kan du visa ett foto för att man får en uppfattning om hur resultatet blir?
I det här fallet behövdes olika ljussättning. En för cylindriska kärl, en för rektangulära och en för en spalje. Ljussättningen som fungerade för de rektangulära kärlen fungerade helt enkelt inte för de cylindriska och tvärtom. Spaljen fick en egen ljussättning mest eftersom den fick fotograferas några dagar senare än övriga produkter men den var väldigt lik den för de rektangulära kärlen så där lades inte så mycket tid.

Nu har jag inte krukorna kvar men det var nätt och jämt att jag kunde marklyfta de av kärlen som var i behändigast storlek.

Vill inte lägga upp någon bild i det här läget (vill stämma av så att det är ok med kunden först), men på den här länken finns ett av kärlen som fotograferades;

http://www.nordfjellcollection.se/produkter/conic-planter/

De jag fotograferade var betydligt snyggare lackerade. Slutresultatet för de rektangulära kärlen såg ut ungefär som på denna länken (de svarta varianterna, utan växter);

http://www.nordfjellcollection.se/produkter/flower-table-gracilis/

Får man fråga vilken tradera-butik din fru driver? Skulle vara intressant att se bilderna.
 

PerKr

Aktiv medlem
Min fru säljer privat. Men här kan du ser en typiskt uppsättning produktfoton.
Oftast fungera dem utan bearbetning i Lightroom, det spara en massa jobb om det blir rätt i kameran.
Redigeringen gjorde jag i flera steg, först en upprensning, sedan kom önskemål om friläggning, sedan ytterligare önskemål. Och vissa bilder togs om efter hand när kunden kom på något.
Med lite bättre information och mer erfarenhet (det här var första gången vi åtog oss fotojobb på den här nivån, tidigare har det handlat om bilder till enklare presentationer) hade tidsåtgången kunnat kapas en hel del. Och det där är ju det svåra i början. Följer man SFF:s rekommendationer ska vi fakturera 30kkr men vi vill ju lägga oss på en nivå som lockar våra samarbetspartners att se oss som ett bra alternativ men utan att vara en direkt konkurrent till de som faktiskt lever på fotograferandet (för oss blir det bara ytterligare en tjänst vi kan erbjuda våra kunder)
 

gunnargren

Aktiv medlem
Ett tips till nästa gång är att göra klart priset innan du påbörjar fotograferingen, men jag kan tycka (utan att veta allt för mycket om dina kunskaper) att kring 1000-1200 kr/h + moms kan vara rimligt.
 

PerKr

Aktiv medlem
Ett tips till nästa gång är att göra klart priset innan du påbörjar fotograferingen, men jag kan tycka (utan att veta allt för mycket om dina kunskaper) att kring 1000-1200 kr/h + moms kan vara rimligt.
Om du syftar på mig så ligger problemet med prissättning kontra uppdrag snarare hos mina chefer, jag får ju min lön ändå. Men de landade på 1000 kr/h (+ moms antar jag, vet inte hur det hanteras företag emellan) och det gick tydligen hem. Det visar ju om inte annat att 1000-1500 kr/h gentemot företag är fullt rimligt vid produktfotografering.

Då ska man ha i åtanke att allting ingick i det priset, utgår från att de pengarna annars bara täcker fotografens tid + kamerautrustning och inte eventuell hyra av extern studio/studioutrustning som tillkommer för det specifika uppdraget.
 
ANNONS