Annons

GIMP och Darktable.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
PNG ser du överallt på nätet. Förlustfri komprimering och finns även i 16bit mot JPG som är en förstörande komprimering och i 8bit. Du märker nog ingen skillnad mer än i filstorlek. Finns säkert någon annan som kan förklara skillnaderna bättre. Använder du inte PNG kan du glömma det jag nämnde.
Nej, begreppet PNG är nytt för mig, men när du nu förklarade jag det är, blev det genast intressantare. Om jag förstått saken rätt, är det en motsvarighet till Jpeg, men utan de negativa egenskaperna !? Man kan alltså lägga upp bilder på nätet i PNG-format istället för Jpeg (vilket är det vanliga (?) och på så sätt bibehålla kvalitén. Har jag förstått saken rätt då !?
Länken om 4k har mycket som var avancerat, även för mig, men har du inte 4k är det inget bekymmer ändå.
Nej, mig veterligen har jag ingen 4K-skärm , så då blir det ett bekymmer mindre ;-)
Diskussionsforum för andra darktableanvändare https://discuss.pixls.us/c/software/darktableKan vara en resurs.
Tackar för länken, den är bokmärkt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nej, begreppet PNG är nytt för mig, men när du nu förklarade jag det är, blev det genast intressantare. Om jag förstått saken rätt, är det en motsvarighet till Jpeg, men utan de negativa egenskaperna !? Man kan alltså lägga upp bilder på nätet i PNG-format istället för Jpeg (vilket är det vanliga (?) och på så sätt bibehålla kvalitén.
Jag kör fortfarande JPG p.g.a. storlek. Testa dig fram och kolla själv olikheter mellan formaten i GIMP.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag kör fortfarande JPG p.g.a. storlek. Testa dig fram och kolla själv olikheter mellan formaten i GIMP.
Ja, jag får väl göra det, men som dig kommer jag sannolikt att (tillsvidare) fortsätta med Jpeg, dels för att jag är van vid det, dels för att jag har fått tillräckligt att lära inom de närmsta 20 åren, eller så =).

Tusen tack för all hjälp, nu skall jag gå tillbaka till tuben och se om jag kan göra handhavandet med DT begripligt för mig.

Allt gott !

// Tony.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
"varför vill jag exportera till PNG, och vad är PNG för filformat egentligen !?"
Ett skäl till att exportera till PNG från darktable skulle kunna vara att man vill bevara så mycket som möjligt av bildens kvalitet ifall man har tänkt jobba vidare med den i Gimp. PNG är ju som sagt till skillnad från JPEG ett "förlustfritt" format. I praktiken är det svårt att se någon skillnad och för bilder avsedda för webben är det oftast bättre att använda JPEG pga att filstorleken blir mindre och bilderna därmed visas snabbare. Det kan nog finnas fall där PNG är att föredra även på webben, kanske för logotyper, diagram och liknande där man eftersträvar att få klara rena färger med tydliga avgränsningar mellan färgfälten. För fotografier på webben tycker jag att JPEG oftast är att föredra.

Och personligen tycker jag som sagt att Gimp är bra mycket mer lättjobbat än darktable, men det kan bero på att jag har använt Gimp betydligt mer än darktable.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ett skäl till att exportera till PNG från darktable skulle kunna vara att man vill bevara så mycket som möjligt av bildens kvalitet ifall man har tänkt jobba vidare med den i Gimp. PNG är ju som sagt till skillnad från JPEG ett "förlustfritt" format. I praktiken är det svårt att se någon skillnad och för bilder avsedda för webben är det oftast bättre att använda JPEG pga att filstorleken blir mindre och bilderna därmed visas snabbare.
Det är ju onekligen ett bra argument med att använda filformatet PNG. Dessutom är det ju framförallt foto jag riktar in mig på, så det är det mediet som är mest intressant för mig
Och personligen tycker jag som sagt att Gimp är bra mycket mer lättjobbat än darktable, men det kan bero på att jag har använt Gimp betydligt mer än darktable.
För mig är det ingen skillnad i så motto att jag saknar all relevant erfarenhet av bägge programmen. Varför jag ändå tycker att DT är intressant, är därför att det påminner om Lr, vilket är det programmet jag (framförallt) kommer från. DT är ju en RAW-konverterare (?), medans Gimp är ett bildmanipulationsprogram (?). Det går ju dessutom att öppna en bild i Gimp, från DT.

En fråga (i relation till att man kan öppna en bild i Gimp, från DT); I vilket filformat konverteras bilden under sådana omständigheter !? Jag har som sagt inga erfarenheter av dessa programvaror och håller på med att bekanta mig med de grundläggande funktionerna (via Youtube), och jag kan konstatera att bägge programmen kommer att vara fullt tillräckliga för mitt fotoredigerande, med god marginal.

Som exempel kan jag nämna att jag via Gimp öppnade en RAW-fil (NEF) i DT. När jag sedan släckte ner DT, öppnades bilden i Gimp. När jag valde att "spara som" fick jag följande alternativ (i Gimp) att välja på. Vad betyder de olika filformaten, eller snarare, vad innebär de olika filformaten (som bevisligen inte är i PNG-format), i praktiken !?
 

Bilagor

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det är ju onekligen ett bra argument med att använda filformatet PNG. Dessutom är det ju framförallt foto jag riktar in mig på, så det är det mediet som är mest intressant för migFör mig är det ingen skillnad i så motto att jag saknar all relevant erfarenhet av bägge programmen. Varför jag ändå tycker att DT är intressant, är därför att det påminner om Lr, vilket är det programmet jag (framförallt) kommer från. DT är ju en RAW-konverterare (?), medans Gimp är ett bildmanipulationsprogram (?). Det går ju dessutom att öppna en bild i Gimp, från DT.

En fråga (i relation till att man kan öppna en bild i Gimp, från DT); I vilket filformat konverteras bilden under sådana omständigheter !? Jag har som sagt inga erfarenheter av dessa programvaror och håller på med att bekanta mig med de grundläggande funktionerna (via Youtube), och jag kan konstatera att bägge programmen kommer att vara fullt tillräckliga för mitt fotoredigerande, med god marginal.

Som exempel kan jag nämna att jag via Gimp öppnade en RAW-fil (NEF) i DT. När jag sedan släckte ner DT, öppnades bilden i Gimp. När jag valde att "spara som" fick jag följande alternativ (i Gimp) att välja på. Vad betyder de olika filformaten, eller snarare, vad innebär de olika filformaten (som bevisligen inte är i PNG-format), i praktiken !?
XCF är Gimps egna filformat, det motsvarar Photoshops PSD (för visst heter det PSD?). Det lagrar inte bara bildinformationen utan allt annat också: lager, alfakanaler och så vidare. Jag har för mig, men kan ha fel, att det också går att lagra ångringshistoriken, men det är i så fall något man måste ställa in.

De andra filformaten är diverse komprimeringsformat som jag känner igen från Linux, men inte visste att man kunde använda för bilder sådär utan vidare.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tror det står högst upp i bildrutan i GIMP när bild öppnats vilket format det är i vid tillfället.
Jag tittade efter det faktiskt, men såg inte den informationen (se skärmklipp).

Oaktat vilket, jag tittar på tutorials på tuben nu, som behandlar Gimp (är väldigt glad att jag inte köpt Ps), och i den videon berättar han ganska inledande att det går att öppna just RAW-filer i Gimp (via DT). Det tolkar jag som att det är just den RAW-filen som är den ursprungliga (i mitt fall NEF) som öppnas i Gimp (?). Edit: Ser att det faktiskt står sRGB i skärmklippet. Hm, mindre bra om det sker en konvertering till sRGB om man öppnar en bild från DT in till Gimp.

Lite OT: Finns det någon bok (på svenska) som man kan få fatt på gällande Gimp ? Förstår att en sådan bok blir lätt inaktuell, då det kommer uppdateringar mellan varven, men jag har lättare att lära mig om jag läser en bok, än om jag sitter och tittar på tuben/läser på nätet. (Gammal, ser ni ;-) ).
 

Bilagor

Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
XCF är Gimps egna filformat, det motsvarar Photoshops PSD (för visst heter det PSD?)
Tror det är DNG du syftar på. Det är Adobes universella RAW-format.
Det lagrar inte bara bildinformationen utan allt annat också: lager, alfakanaler och så vidare. Jag har för mig, men kan ha fel, att det också går att lagra ångringshistoriken, men det är i så fall något man måste ställa in.
Ok. Men det innebär att det bara går att öppna i Gimp (och DT ?). Inte för att det spelar någon roll, jag har inte för avsikt att köra några andra program efter att jag upptäckt DT och Gimp. Dessa program täcker mina behov långt mer än vad jag någonsin kommer att behöva, och dessutom uppdateras dom allteftersom. Att dom dessutom är kostnadsfria gör ju inte saken sämre på något sätt ;-).
De andra filformaten är diverse komprimeringsformat som jag känner igen från Linux, men inte visste att man kunde använda för bilder sådär utan vidare.
Ok, då förstår jag. Linux är inte aktuellt för mig, jag kör på med W 10, det är redan tillräckligt med att lära sig Gimp och DT.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag tittade efter det faktiskt, men såg inte den informationen (se skärmklipp).

Oaktat vilket, jag tittar på tutorials på tuben nu, som behandlar Gimp (är väldigt glad att jag inte köpt Ps), och i den videon berättar han ganska inledande att det går att öppna just RAW-filer i Gimp (via DT). Det tolkar jag som att det är just den RAW-filen som är den ursprungliga (i mitt fall NEF) som öppnas i Gimp (?). Edit: Ser att det faktiskt står sRGB i skärmklippet. Hm, mindre bra om det sker en konvertering till sRGB om man öppnar en bild från DT in till Gimp.

Lite OT: Finns det någon bok (på svenska) som man kan få fatt på gällande Gimp ? Förstår att en sådan bok blir lätt inaktuell, då det kommer uppdateringar mellan varven, men jag har lättare att lära mig om jag läser en bok, än om jag sitter och tittar på tuben/läser på nätet. (Gammal, ser ni ;-) ).
I GIMP, välj Bild> Bildegenskaper. Bör stå filtyp där. Har sett några böcker på biblioteket om GIMP 2.8 men inget som kommer i närheten av Scott Kelbys om PS.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
I GIMP, välj Bild> Bildegenskaper. Bör stå filtyp där.
Ok, tack. Får kolla upp det lite senare.
Har sett några böcker på biblioteket om GIMP 2.8 men inget som kommer i närheten av Scott Kelbys om PS.
Aha, då är jag med. Inte för att jag gillar Kelby speciellt, (jag tycker han är lite för klämkäck i början på varje kapitel), så är han utomordentligt kunnig. Har några böcker författade av honom (inklusive Ps CS6, (men den lär ju inte hjälpa mig nu).

Får leta upp manual på nätet (som dessutom kommer att uppdateras allt efersom =P).
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Denna ser väl bra ut om man läser recensionerna. Svartvita bilder dock https://www.amazon.com/Ultimate-GIMP-2-10-Guide-Professional/dp/1790584213
Skulle kunna fungera, men så vill PostMord ha 75 svenska pesetas för att hantera tull och moms, så tack, men nej tack. Jag får titta under fliken "hjälp" i programmet. Där brukar det finnas förslag på hur man skall kunna lära sig programmet och dessutom någon pdf- bok, eller så. Sedan har jag ju tuben (de klipp som du länkade till), och även om det går väldigt fort (för en annan) så kanske det fastnar något. Dessutom kostar det gratis och det gör inte ont :).

Det är inte jättebråttom, jag måste börja knäppa lite bilder också och det går trögt, även om jag har en del att gå igenom alla redan. Men jag tackar för förslaget i a f, det uppskattas.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Köp den från Amazon UK istället.

Skulle kunna fungera, men så vill PostMord ha 75 svenska pesetas för att hantera tull och moms, så tack, men nej tack. Jag får titta under fliken "hjälp" i programmet. Där brukar det finnas förslag på hur man skall kunna lära sig programmet och dessutom någon pdf- bok, eller så. Sedan har jag ju tuben (de klipp som du länkade till), och även om det går väldigt fort (för en annan) så kanske det fastnar något. Dessutom kostar det gratis och det gör inte ont :).

Det är inte jättebråttom, jag måste börja knäppa lite bilder också och det går trögt, även om jag har en del att gå igenom alla redan. Men jag tackar för förslaget i a f, det uppskattas.
 

martley

Aktiv medlem
...

Som exempel kan jag nämna att jag via Gimp öppnade en RAW-fil (NEF) i DT. När jag sedan släckte ner DT, öppnades bilden i Gimp. När jag valde att "spara som" fick jag följande alternativ (i Gimp) att välja på. Vad betyder de olika filformaten, eller snarare, vad innebär de olika filformaten (som bevisligen inte är i PNG-format), i praktiken !?
Formaten som listas är väl i huvudsak Gimps egna format eller såna som Gimp föredrar. Ska man spara bilden i ett mera universellt format som PNG eller JPEG så ska man i stället välja funktionen "Exportera". Det är en liten egenhet som Gimp har att skilja på detta.
 
ANNONS